Archief - affiche

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

BE_Dark Mugge

Legacy Member
Jo,

Ik ben dus begonnen aan een nieuwe versie van deze affiche, had hem hier al eens voorgelegd.
Het resultaat vind ik al iets beter, maar van background weet ik echt niet wat ik moet doen, en die color fade die er nu is is zooo passé.
Heeft er soms iemand een ideetje, of iemand die mij kan helpen? als er nog andere dingen zijn die beter kunnen mag je het ook zeggen, want kben tenslotte nog in me ontdekkingsfase :p (of hoe dakket moet zeggen)

hier is de affiche: http://ksjdewiek.be/lektrostep-affiche.jpg

grtz

syndrom

Legacy Member
hmmm.

Ik vind hem echt niet goed. Die degradé (color fade) is afschuwelijk. Die ornaments (krullekes enzo) staat daar ook maar de staan. Die gearceerde lijn staat daar ook maar wat te staan. De naam van de dj's(?) staan daar op een zeer goedkope manier en dat font is lelijk imo.

Er heerst bij mij een gevoel dat niets samenhangt, het staat er allemaal zo maar opgesmeten. En de kleuren helpen hier zeker niet bij.

Probeer wat naar affiches te zien in de stijl van je gebeuren en neem daar wat inspiratie, kijk wat ze doen en wat je goed vind. Maar gebruik zeker niet teveel stijlen door elkaar.

Sorry dat ik zo cru lijk en alles afbreek, maar kvind hem echt niet goed en ga dan ook niet beginnen verbloemen.

carhartt^-

Legacy Member
typografisch gezien vind ik het ook helemaal niet in orde!

Xavez

Legacy Member
Typography rule nr 1: zet geen photoshopborders op uw font :(. Er heeft iemand heel hard gewerkt om dat font uit te tekenen in de perfecte verhoudingen, en dan ben jij zo arrogant om te denken dat het er beter gaat uitzien met een dikke border erop :(.

Matt.

Legacy Member
reavX zei:
hmmm.

Ik vind hem echt niet goed. Die degradé (color fade) is afschuwelijk. Die ornaments (krullekes enzo) staat daar ook maar de staan. Die gearceerde lijn staat daar ook maar wat te staan. De naam van de dj's(?) staan daar op een zeer goedkope manier en dat font is lelijk imo.

Er heerst bij mij een gevoel dat niets samenhangt, het staat er allemaal zo maar opgesmeten. En de kleuren helpen hier zeker niet bij.

Probeer wat naar affiches te zien in de stijl van je gebeuren en neem daar wat inspiratie, kijk wat ze doen en wat je goed vind. Maar gebruik zeker niet teveel stijlen door elkaar.

Sorry dat ik zo cru lijk en alles afbreek, maar kvind hem echt niet goed en ga dan ook niet beginnen verbloemen.

'k Moet je wel gelijk geven. Idd niet verbloemen, de affiche is al verbloemd genoeg. :sop: (Nee ik ben geen fan van die ornaments.)

Vooral dat lettertype van "Lektrostep, datum, locatie" is echt niets voor een affiche.
Ge zult er nog wa meer werk in steken. En vooral: andere achtergrond. :)

Dave

Legacy Member
BE_Dark Mugge zei:
Jo,

Ik ben dus begonnen aan een nieuwe versie van deze affiche, had hem hier al eens voorgelegd.
Het resultaat vind ik al iets beter, maar van background weet ik echt niet wat ik moet doen, en die color fade die er nu is is zooo passé.
Heeft er soms iemand een ideetje, of iemand die mij kan helpen? als er nog andere dingen zijn die beter kunnen mag je het ook zeggen, want kben tenslotte nog in me ontdekkingsfase :p (of hoe dakket moet zeggen)

hier is de affiche: http://ksjdewiek.be/lektrostep-affiche.jpg

grtz

Kzou nog eens opnief beginne,

zit geen compositie in
ornamenten ? wtf die tijd is voorbij
veel te veel effectjes op zo al verschrikkelijke typo
streepkes onderaan is heel andere stijl dan ornamenten en metal look.

Dave

Legacy Member
Xavez zei:
Typography rule nr 1: zet geen photoshopborders op uw font :(. Er heeft iemand heel hard gewerkt om dat font uit te tekenen in de perfecte verhoudingen, en dan ben jij zo arrogant om te denken dat het er beter gaat uitzien met een dikke border erop :(.

der zijn geen regels ivm typografie, zolang het resultaat er maar beter uitziet dan waarmee ge vertrokken zijt, (wat hier niet het geval is natuurlijk).

wel moet ge het eerst typo beheersen vooraleer ge het beter kunt maken.

tomh

Legacy Member
Dave zei:
der zijn geen regels ivm typografie, zolang het resultaat er maar beter uitziet dan waarmee ge vertrokken zijt, (wat hier niet het geval is natuurlijk).

wel moet ge het eerst typo beheersen vooraleer ge het beter kunt maken.

:unsure:
beheersen = knowing the rules

Dave

Legacy Member
tomhuveners zei:
:unsure:
beheersen = knowing the rules

en eens je ze kent mag je ze overtreden.
als ge durft natuurlijk :D

komaan mensen , wetten volgen in de grafische wereld is voor zij die
niet durven of niet kunnen. simpel.

edit:
Soul Bass zei ooit “Design is thinking made visual”.
op een beelden wereld staan toch geen wetten.

( ik heb 3 jaar de regels gevolgd in mijn bachelor en in mijn master heb ik ze allemaal doorbroken. Afgestudeerd met onderscheiding.)

tomh

Legacy Member
ze weten, das iets anders dan toepassen, en als ge weet hoe het de regels ineen zitten, weet ge ook wa ge kunt veranderen.

Xavez

Legacy Member
Dave. We know you're great and awesome and all. And you're the master of typography and you have reached designer-zen. Ga er nu even iemand anders mee vervelen in plaats van te doen alsof je de kritiek niet begrepen hebt en een bepaald woord uit mijn post uit te vergroten en als kapstok te gebruiken om je eigen grootsheid mee tentoon te spreiden. Feit is dat die borders hier duidelijk niet passen. Of ga je daar ook nog over discussiëren?

BE_Dark Mugge

Legacy Member
Merci voor de comments, ook al zijn ze slecht :D
kzal een keer zoeken naar affiches en proberen een beetje een goed stijl te vinden en terug opnieuw beginnen.
iemand soms een goed font voor een titel?

grts

Dave

Legacy Member
Genoeg typografen die halfgoden zijn voor mij, Lubalin Spiekerman Gill Unger, ik ben een grote fan van typo. maar kom niet vertellen dat aan typo niet geprutst mag worden, typo is en blijft nog altijd een beeld en een beeld mag aangepast worden naargelang het doel. Dus beloofd, ik zal andere mensen gaan lastig vallen als jij beloofd mensen geen verzonnen regeltjes probeert wijs te maken.

Agenda
Neutra Text
Housegothic
Gotham
akzidenz-grotesk
avant-garde

lijken mij wel leuke dingen mee te doen, als ik het onderwerp correct heb tenminste een fuif ivm elektro ? bekijk ze eens

Xavez

Legacy Member
Die regeltjes zijn er voor mensen die niets of bijna niets van typografie kennen. Het is toch wel vrij tot zeer duidelijk dat de TS niet bepaald veel kaas heeft gegeven van typo? (waarmee ik niet impliceer dat dat voor mezelf wel geldt hé). Ik vind dat je daarmee rekening moet houden als je een comment post. "You have to follow the master to become the master" is wel redelijk toepasselijk.

Oh en by the way, om ook een van mijn eigen voorbeelden te citeren:

Erik Spiekermann zei:
Any particular rules? Hundreds! All written down in my books. One particular one quickly: Text is usually set too tightly and with too big a wordspace. One of the legacies of Quark Xpress. Always set the optimum wordspace (under H&J) to 80% or less in unjustified setting. And increase tracking by at least 2 units (that’ll be 10 in InDesign) for sizes under 12 pt. If that makes the copy run too long, simply decrease the size by 0.1 or 0.2 pt. That actually increases space between lines (aka leading) and by giving the type a little more room to breathe, makes
a more legible even though it’s a little smaller.

Don’t open tracking for my new typeface, FF Unit, as i have designed it to be generous at small sizes.

http://www.spiekermann.com/mten/2004/03/typographic_rules.html
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan