Archief - [ALG] DAE studenten hebben zeker toekomst!!!

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

kwitters

Legacy Member
Ik las hier net iets (http://www.gamecareerguide.com/features/507/the_artistic_pursuit_which_.php?page=1) wat de DAE studenten zeker graag zullen horen :). Ik weet dat er op dit forum soms veel critiek komt van mensen die het nogal zinloos vinden om zowel art als programming te doen, dus laat dit het tegendeel bewijzen.

Quote van executive art director van Pandemic Studios:
Which Artists Will the Game Industry Hire?
...
"Another thing I'm looking for are really extremely technical people," Chico mentioned. "Artists who know programming -- they're really hard to find. Any amount of you being a technical artist" makes you a more desirable candidate, he said.

...
What Does it Mean to be Technical?
Carey Chico mentioned that he's always on the lookout for technical artists; but what does that really mean? He explained that by "technical" he means artists who know what scripters are and who know who to do scripting. Knowing a programming language helps immensely, he said, even if it's just Java or Python. It's especially valuable if an artist "can generate tools to facilitate our processes," he said.

When Pandemic is hiring for a technical artist position explicitly, the candidates will all be given a technical art test. However, before they reach that stage, they ought to show they know scripting in their portfolios. Chico recommended writing a UV editor or simply showing scripts written for Maya or 3ds Max.

Another way Chico said artists can beef up the technical level of their portfolios is to build levels in Unreal engine or another readily available game engine. "Those are great for demos," he said, reiterating to the audience one last time: "Artists, all of you, learn some programming!"

Hourences

Legacy Member
Er is zeker vraag naar, maar de vraag is erg beperkt en je kunt je dus afvragen of iemand sneller wordt aangenomen wanneer hij middelmatig kan programmeren, en middelmatig art kan, of erg goed is in het 1 of het ander...

Ik heb alleszins in 6 jaar carriere met de volle 1 technical artist samengewerkt mind you, voor de rest was iedereen gespecializeerd.

Los van of er vraag naar is of niet denk ik dat ook puur op persoonlijk vlak weinig mensen gewoon technical artist willen zijn, aangezien je toch altijd neigt naar of art, of coden, en het liefst volledig met dat ene ding bezig zou willen zijn.

Xoliul

Legacy Member
Dat profiel is nog altijd niet wat ze in wezen in DAE geven, naar mijn ervaring. Die beschrijving van Pandemic klinkt als; goede (!) artists die kennis van scripten of zelfs een programmeertaal hebben (zelfs niet specifiek c++).
In DAE zijn ze tevreden met middelmatige artists, en willen ze je op C++ vlak erg ver pushen.

killgore

Legacy Member
Bah, ten eerste weten we nog niet hoever ze erin slagen echt goede techartists te kweken.
Ten tweede wat hourences zegt: hoeveel willen ze er? Dat het een job is die nodig zal zijn is vrij duidelijk, de kloof tussen artists & proggers wordt groter en groter. Maar meestal zijn mensen die een kloof moeten opvullen in een sterke minderheid in een bedrijf.
Ten derde: definieer tech-artist juist. Moet deze van alle arts wat kunnen + kunnen scripten, of is het eerder een artiest uit 1 sector die ook een technische achtergrond heeft, dus de technologie achter zijn art-sector kent + daarbijhorend natuurlijk basis progging. Dat laatste (bv. een 'deftige' modeller met zeer deftige technische kennis + basis script-kennis) lijkt me toch een pak interessanter als iemand die van alles iets/niets alles kent (en dat is een gezegde he, niet te letterlijk opnemen beste DAE'ers :p).
Of nog een derde interpretatie: een progger die wat met grafische programma's kan werken (dit lijkt me eerder nutteloos).

Dat DAE een nutteloze opleiding is ga je van mij, hourences of wie dan ook hier nooit gezegd krijgen hoor. We hebben ons enkel vragen gesteld bij de aanpak ervan juist. En dat is zelfs geen overdreven negatieve kritiek zoals ik hier al meermaals gezegd heb. Je kan heus niet verwachten dat een gloednieuwe opleiding van de eerste keer perfect is, en nog minder dat iedereen er mee akkoord zal gaan :). En ik wil perfect toegeven dat niet alle kritiek correct was, hoewel we dat van de meeste zaken pas binnen een anderhalf jaar zullen weten.

General Lee

Legacy Member
Hetgeen nog altijd niet wil zeggen dat ze in België veel toekomst hebben... Ik vraag me af hoeveel man het effectief kan opbrengen om te verhuizen...

VisualImpact

Legacy Member
Als ik de site van DAE bekijk, zie ik daar wel knap artwork tussen staan.
Als die studenten daarboven ook nog een basis hebben van programmeren
dan lijkt mij dat wel meer dan ok.

M1tch

Legacy Member
daar laten ze natuurlijk wel alleen de beste dingen zien ... het mooie artwork is misschien gemaakt door iemand die heel goed kan tekenen en totaal niet kan volgen met andere vakken en misschien zelfs al gestopt is met DAE in het ergste geval.

Je begrijpt wel wat ik bedoel ...

Xoliul

Legacy Member
VisualImpact zei:
Als ik de site van DAE bekijk, zie ik daar wel knap artwork tussen staan.
Als die studenten daarboven ook nog een basis hebben van programmeren
dan lijkt mij dat wel meer dan ok.

Mitch zegt het al, ik bevestig het: bijna iedere student wiens grafisch werk op de site staat, heeft wel in bepaalde mate problemen met het programmeren, of is zelfs als gestopt. Ik denk dat er misschien 2-3 studenten op het totaal zijn waarvoor dit niet opgaat.

VisualImpact

Legacy Member
Xoliul zei:
Mitch zegt het al, ik bevestig het: bijna iedere student wiens grafisch werk op de site staat, heeft wel in bepaalde mate problemen met het programmeren, of is zelfs als gestopt. Ik denk dat er misschien 2-3 studenten op het totaal zijn waarvoor dit niet opgaat.

Dat is echt wel spijtig. Zijn er geen opleidingen die game en puur grafisch gericht zijn ?

Tyfius

Legacy Member
Voor echte game gerelateerde opleidingen moet je naar het buitenland trekken. Voor opleidingen die zich puur op het grafische of puur op het programmeren gericht zijn kan je in België op redelijk wat plaatsen terecht.

TheJudge

Legacy Member
Tyfius zei:
Voor echte game gerelateerde opleidingen moet je naar het buitenland trekken. Voor opleidingen die zich puur op het grafische of puur op het programmeren gericht zijn kan je in België op redelijk wat plaatsen terecht.


Merkwaardig genoeg zijn er niet echt veel all-in-one gameopleidingen in het buitenland. Meeste scholen zijn zeer gespecialiseerd in hun opleidingen.
Voor programmeren kan je idd op redelijk wat plaatsen terecht.

Voor een grafische opleiding in de entertainment industrie zou ik zeker ook naar het buitenland trekken. De opleidingen in belgie zoals illustratie is niet echt veel soeps.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan