Archief - [ALG] Opleiding game designer

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

wimke1971

Legacy Member
Weet iemand waar in vlaanderen er momenteel een opleiding game-design gegeven wordt?

thanx
wim

Tyfius

Legacy Member
wimke1971 zei:
Weet iemand waar in vlaanderen er momenteel een opleiding game-design gegeven wordt?

thanx
wim
Nergens. Er zijn een paar scholen die in de buurt komen (DAE en ik dacht in Hasselt ook ergens) maar voor echte game opleidingen moet je naar het buitenland.

wimke1971

Legacy Member
Wij zouden dat eigenlijk zelf willen organiseren... daarmee mijn vraag.

Hourences

Legacy Member
De fout die vele scholen maken is opleidingen organizeren waar ze geen ervaring in hebben. Zeker voor zaken als gamedesign wat toch vrij heavy stuff is, moet je toch echt wel persoonlijke ervaring en kennis hebben. Heeft u dat?

Daarnaast is er gewoonweg niet echt nood aan zo een opleidingen. Waar gaan die afgestudeerde mensen werken?... Ze kunnen enkel naar het buitenland, maar ja, als ze toch al naar daar moeten, kunnen ze ook evengoed gaan studeren in het buitenland ook. Werkt nog beter ook.

wimke1971

Legacy Member
Ik ben zelf een fervent gamer... en gezien wij daar regelmatig eens vraag naar kregen, dachten we er misschien aan om dit in de toekomst (2009-2010) te organiseren.
we hebben pc-lokalen en gaan binnenkort contacten leggen met eventuele potentiële docenten...

idd, niet gemakkelijk...

Tyfius

Legacy Member
wimke1971 zei:
Ik ben zelf een fervend gamer... en gezien wij daar regelmatig eens vraag naar kregen, dachten we er misschien aan om dit in de toekomst (2009-2010) te organiseren.
we hebben pc-lokalen en gaan binnenkort contacten leggen met eventuele potentiële docenten...

idd, niet gemakkelijk...
Ik zou daar toch eens grondig over nadenken want dat is niet een richting die je op 1-2-3 in elkaar zet en ik weet niet welke docent daar in België genoeg van af weet om daar effectief les over te geven. De Belgen die ervaring hebben en recht van spreken zitten allemaal in het buitenland.

't Is niet omdat je PC lokalen ter beschikking hebt dat die ook geschikt zijn om game design te geven. Bij game design komt zowel programmeren als grafische vormgeving kijken en je moet je tegenwoordig al echt specialiseren in iets. Daarom is game design best een soort van extra jaar na een volwaardige studie. (Naar mijn mening.) Eigenlijk is een game niet speciaal anders dan een graficus die in de film of reclame wereld werkt of voor een programmeur die gewone applicaties maakt. De basis is hetzelfde, het eindproduct is anders.

Je zegt zelf dat je een fervent gamer bent, maar een gamer zijn is totaal anders dan een game maken. Als je daar absoluut geen ervaring in hebt zou ik daar niet aan beginnen. Ik wil het idee niet volledig afbreken en er is in België op termijn wel nood aan een degelijke opleiding, maar zolang er hier geen bedrijven zijn die aan de top meedraaien en uw diploma er eigenlijk weinig tot doet. (Voor grafici is de portfolio die ze buiten de school opdrachten opbouwen veel belangrijker en voor programmeurs is voornamelijk de wiskunde, fysica en het echte programmeren veel belangrijker dan een diploma gamedesign waar je van alles een beetje hebt gezien maar niets in detail.)

wimke1971

Legacy Member
Kan ik mee leven!
we gaan er idd nog eens over denken.
weet dat ze het in syntra limburg geven in avondopleiding, en stukken via msn omdat docent ook regelmatig in het buitenland zat...

Bedankt voor de snelle reactie!
Greetz
wim

Lachesis

Legacy Member
Een game-development richting bestaat wel, je kan dit volgen in de hogeschool West-vlaanderen

link: Howest DAE

Afstudeerrichting digital arts and entertainment (uniek)

Ze bestaan, die witte raven met talent voor artistieke 3D-skills én voor programmeren, en wij zijn naar hen op zoek! Ben jij zo iemand die de lat voor jezelf hoog legt en die op een originele manier een opdracht of probleem kan vertalen naar een creatieve en visueel aantrekkelijke oplossing? Dan hebben we goed nieuws voor jou: digital arts and entertainment (DAE) is geboren.

Visualisaties, animaties, game development, innovatief en psychologisch sterk onderbouwd edutainment, new media art, dit alles kan jij naar een nieuw niveau helpen tillen door je unieke combinatie van sterke programmeervaardigheden en artistieke skills. Daarnaast krijg je een sterke basis in project en people management en kostprijsberekening, zodat je ook als 3D-producer aan de slag kan. En je wordt zowel voorbereid op een internationale carrière als op sterk groeiende markten dichter bij huis.


Digital arts and entertainment is één van de drie afstudeerrichtingen van de Bachelor Multimedia en Communicatietechnologie.

prometheus03

Legacy Member
in engeland zijn er al lang gespecialiseerde scholen, maar dat was de kritiek uit de industrie nu dat de studenten (programeurs dan) veel te weinig wiskundige bagage hebben
fysica en wiskunde op unif niveau dus om 3D en physics engines te schrijven

qua design en 3D zijn er hier in belgie al deftige opleidingen vermoed ik, die gaan dan wel niet specifiek naar games toe, maar de skill is ongeveer hetzelfde binnen 3D animatie

indien je toch voor zo een opleiding zou gaan zou ik er een "buis-richinting" van maken om het het zo te zeggen, want je bent niks met middelmatige studenten of zelfs goede

vermoed dat ze binnen de industrie echt wel alleen zoeken naar de allerbeste programmeurs en artisten, dus zou me hier dan ook enkel op richten als opleiding

tzou wil interessant kunnen zijn om 3D artisten ,programmeurs en sound artisten en zo samen te brengen in een opleiding om demo's te maken

Hourences

Legacy Member
Een zogenoemde buisrichting zou goed zijn imo en men zoekt idd naar de beste van de beste, en vooral gespecializeerde mensen, enkel een dergelijke opleiding is een pak moeilijker om te doen. Als je echt wilt gaan voor de beste van de beste te trainen, dan heb je a. weinig potentiele leerlingen (aka weinig geld voor u), en de nog belangrijker b. good luck om daar docenten voor te vinden... Want die moeten echt serieus goed zijn dan.

tb-303

Legacy Member
wimke1971 zei:
Iemand een idee waar die "goeie" docenten te vinden zijn?

Zal niet simpel zijn in belgie om gekwalificeerde mensen te vinden voor zo iets, en als ze er al zijn dan zullen ze wel al in die sector werken en zullen ze de bijhorende verloning niet opgeven om les te geven :)

wimke1971

Legacy Member
OPgeven hoeft niet. is meestal maar 1 dag per week ofzo als je verschillende docenten hebt.

Hourences

Legacy Member
Had ik nog in belgie gewoond had ik het nog overwogen, maar het is beetje ver zo :)

En dat is ook 1 van de grootste problemen. De belgen die echt met hun carriere bezig zijn, zijn verhuisd naar het buitenland, uitzonderingen daar natuurlijk. Je moet op zijn minst naar Nederland beginnen kijken om mensen te vinden.

-U heeft een lokaal en pcs, zijn die pcs deftig genoeg? Wat voor lokaal?
-Je gaat licenties moeten nemen op programmas, kan duur worden. Is dat opstart budget er?
-Staatsubsidie aanvragen, als dat al kan in Belgie, is waarschijnlijk goed idee, daar al naar gekeken?
-Hoe gaat het draaiende blijven? Inkomsten/uitgaven? Dekken de inkomsten de uitgaven wel?
-Full time opleiding? Part time? Avondschool? Misschien best om klein te beginnen (avond school)?
-Je moet contacten opbouwen met de bedrijven voor allerhande redenen, heb je in deze sector al enige deftige contacten? Je kunt geen mensen onderwijzen in iets zonder contact met de sector zelf.

KeaTs

Legacy Member
Heb je t nu over een opleiding gamedesign of gamedevelopment? Indien het laatste, wat zou je allemaal includen in de opleiding?

csimiamifreak

Legacy Member
Je kan aan syntra een opleiding volgen van game ontwikkelaar ik geloof dat het 2 jaar is moet je is checken.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan