Archief - [ALG][C++] compiler/ grafische interface

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Fegru

Legacy Member
Ik had enkele vraagjes over C++. Eerst en vooral, wat is een goede compiler? En ten tweede, kun je ook een grafische interface maken met C++? Of moet je dan Java hebben? Of kan JAVA dit ook niet?? Misschien een ander programmeer taal?

Messias.

Legacy Member
Er zijn een pak vrije, gratis, cross-platform gui toolkits te vinden voor C++. Ik denk dat de voornaamste wxWidgets en Qt zijn.

Fegru

Legacy Member
En wat is de meest nuttige taal, JAVA of C++ (en om niet te vervallen in voor/ tegenstanders van een taal die vinden dat die van hun het beste is, wat zijn de verschillen)

Fegru

Legacy Member
Niet echt een doel, gewoon uit interesse :P
Ik heb wel zin om een van de 2 te leren (alletwee lijkt mij wel veel)
Wat kun je bijvoorbeeld wel met de ene en niet met de andere

killgore

Legacy Member
pfft, c++ is meer low level, ondersteunt operator overloading, meervoudige overerving, ... en is native compiled.

Java is higher level (geen geklungel met geheugen, maar allocatie is trager), vrij beperkt OO systeem (dat doorgaans wel krachtig genoeg is), geen op overloading en echte meervoudige overerving dus. Heeft std een vrij extreem uitgebreide library (je vind voor c++ wel allemaal bestaande gelijkaardige alternatieven, maar je moet die dus apart afhalen). En het wordt gecompileerd naar tussenliggende bytecode die dan per platform '@runtime' wordt omgezet naar native code (porteerbaarder dus).

Als beginner zou ik u java aanraden. C++ is immens krachtig, maar niet nodig als je nooit op die lagere levels enzo begint.

Fegru

Legacy Member
Ok, ken je toevalig een goede basis tutorial (JAVA dus), eigenlijk moet ik alleen een compiler hebben. Want ik zit altijd vast met die MS DOS commands. Is er niet een soort compiler en preview interface en gewoon code all in one programma??

En wat kan ik ervan verwachten qua moeilijkheidgraad??

Messias.

Legacy Member
Sja, ik maak uit je opmerkingen op dat je weinig tot geen programmeerervaring hebt. Misschien kun je ook eens kijken naar C#/.NET? Dat vind ik in ieder geval een plezantere taal dan Java.

Hapklare "tutorials" om een programmeertaal te leren ga je niet vinden, ten hoogste eentje om een "Hello World!" programma in elkaar te knutselen in taal X. Je zoekt best een goed boek voor beginners.

killgore

Legacy Member
ik vind c#.net ook plezanter.

Java heeft het immense nadeel dat veel nogal in de jaren gegroeid is. Het resultaat hiervan is dat sommige zaken echt walgelijk complex & onbruikbaar zijn. .NET framework basis is mooi in 1x gemaakt en veel aangenamer als de meeste java zaken. Ook c# zelf vind ik aangenamer wegens meer mogelijkheden (partial classes, properties, mogelijkheid tot unsafe code, ...).

Fegru

Legacy Member
Ja, ik heb php achter de kiezen, maar dat was redelijk eenvoudig.

Tyfius

Legacy Member
Elke taal op zich is anders. Er zijn hier al redelijk wat discussies geweest over het verschil tussen de twee, en op wikipedia zal je ook wat vergelijkend materiaal vinden.

Yngwie

Legacy Member
Download Netbeans of Eclipse en begin met java te leren. Op de site van Sun vind je zeer goede tutorials om de taal aan te leren. Er staat ook veel info over Swing, hetgeen je zal nodig hebben om met java grafische interfaces te maken.

Van c++ zou ik als je grafisch bezig wilt zijn nog even wegblijven. Er bestaan wel mooie pakketten zoals Qt of GTK maar deze zijn niet echt makkelijk aan te leren als je een weinig aan programmeerkennis hebt

Cycloon

Legacy Member
Fegru zei:
Ja, ik heb php achter de kiezen, maar dat was redelijk eenvoudig.

In welke mate heb je PHP achter de kiezen? Bedoel je dan ook dat je handig overweg springt met OO technieken?

Als je het doel van OO begrijpt dan kan je idd best starten met Java. Anders zou ik toch eerlijk gezegd met c++ beginnen (lijkt me een iets logischere taal als je geen OO kent).

Yngwie

Legacy Member
Cyc1oon zei:
In welke mate heb je PHP achter de kiezen? Bedoel je dan ook dat je handig overweg springt met OO technieken?

Als je het doel van OO begrijpt dan kan je idd best starten met Java. Anders zou ik toch eerlijk gezegd met c++ beginnen (lijkt me een iets logischere taal als je geen OO kent).

C++ is ook een OO taal btw, Als je puur procedureel wil neem dan C

Cycloon

Legacy Member
Yngwie zei:
C++ is ook een OO taal btw, Als je puur procedureel wil neem dan C

Da's een feit, maar ze is zeker niet volledig OO, en je bent dus ook niet verplicht om zo te werken. In c++ ben je ook niet verplicht om direct met pointers te werken wat dus dichter aanleunt bij PHP. Tja, de TS zal zelf wel moeten kiezen waar hij mee verder gaat :)

Fegru

Legacy Member
OO... object oriented of zoiets, met php nooit aan begonnen, is het trouwens niet OOP of zoiets? Als het zo is dat alles een naam krijgt zoals bij javascript, dan heb ik er al wel wat ervaring mee.
Maar is C# gewoon de eenvoudige versie van C++ of is er wel wat meer verschil??

Tyfius

Legacy Member
C# is meer te vergelijken met Java. Het is een pure OO JITC taal. Het heeft weinig tot niets met C++ te maken.

Messias.

Legacy Member
Java en .NET compilen in een eerste vertaalslag naar een tussentaal. Voor Java is dat bytecode, en voor .NET is dat MSIL. Deze worden daarna uitgevoerd door een Virtual Machine. Niet in tegenstelling tot C++ ed. waar de compiler direct naar machinetaal compileert.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan