Archief - Canon 40D of wachten op 50D?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

NAGD

Legacy Member
Hey there. Ik ga eindelijk een digitale spiegelreflex kopen en heb wel wat budget hiervoor. Vast ligt dat ik voor Canon ga maar nu vroeg ik me af of hier mensen zijn die momenteel een 40D hebben en wat hun bevindingen zijn.
Is het nog de moeite om de 40D te kopen? De release van de 50D zou namelijk op 1 oktober zijn.

Gromme

Legacy Member
Het is nog zeer zeker de moeite om een 40D te kopen. Ik heb zelf een 10D en daar kan ik behoorlijk nog wat mee doen. Zeker als je nog maar net ga beginnen. Als ik me niet vergis liggen de 40D's tussen amateur en pro in. Maar ik laat het volledig antwoord over aan de deskundige hier aan boord.

NAGD

Legacy Member
Het is niet dat ik pas begin maar eerder dat ik HERbegin :)
Mijn vorig toestel was een Eos 300, notice the missing d there ;) haha
Al bedankt voor de reply trouwens.

Typhon`

Legacy Member
Wachten op de 50D, beter scherm, betere ruisprestaties, meer megapixels...

De enigste reden waarom je nog een 40D zou kopen is de prijs, ik weet niet hoeveel het verschil zal zijn, toch rond de 400 euro denk ik. (voor body alleen).

Veel is dus ook afhankelijk van wat je gaat fotograferen, indien je vaak aan concerten/fuiven/urban/nacht/sport fotografie gaat doen is't toch wel echt wel de moeite om voor de 50D te gaan, indien het voor hier en daar wat kiekjes/landschappen/dingen waar veel licht is en weinig snelheid vraagt/.. te nemen is, is de 40D een betere keus qua prijs/kwaliteit voor jou denk ik.

NAGD

Legacy Member
Hmm, daar zeg je het al Typhon. Eigenlijk zal hij voor het grootste deel gebruikt worden voor concerten/festivals en random weird stuff :) Dus idd veel donkere omgevingen.
De snelheid van de 50D lijkt mij idd een belangrijke factor.

Joeri

Legacy Member
Als de prijs geen beperking is lijkt de 50D inderdaad zeer interessant. Lijkt me een mooie upgrade tegenover de 40D, die ik persoonlijk wat magertjes vond vergeleken met de 20D/30D.
Naast de opvallende eigenschappen als ruisprestaties, MP,... zijn het vooral dingen als de AF Micro-Adjustment en de 9 cross-type sensors (wat je zeer goed zal kunnen gebruiken in donkere omgevingen) die mijn aandacht trekken.
Als ik niet verslaafd was geraakt aan fullframe-sensors, had ikzelf waarschijnlijk ook in de rij gestaan om die 50D te gaan halen.

SideShow

Legacy Member
live view kan makkelijk zijn voor hachelijke situaties

Xo0

Legacy Member
Joeri G. zei:
Als ik niet verslaafd was geraakt aan fullframe-sensors, had ikzelf waarschijnlijk ook in de rij gestaan om die 50D te gaan halen.

5D MARK II :bow:
drooling-2.gif

MilM

Legacy Member
Joeri G. zei:
Als ik niet verslaafd was geraakt aan fullframe-sensors, had ikzelf waarschijnlijk ook in de rij gestaan om die 50D te gaan halen.

Wat zijn in feite allemaal de voordelen van een full frame?
Beter zicht door de zoeker?

En wegen die op tegen de voordelen van een crop camera?
-) Tele tegen betere prijs
-) Je gebruikt enkel het middelste gedeelte van de lens, waardoor de kwaliteit beter is

Wat ik wel spijtig vind aan cropcameras, zowel bij canon als nikon, is dat bv een 24-105 (of 24-70) iets te weinig breedhoek is op een 1.6, maar wel een ideaal bereik op full frame.

Nu, ik denk dat de meeste eigenaars van een FF nog ergens een crop liggen hebben voor tele

Joeri

Legacy Member
Voor mij persoonlijk:
-De grotere zoeker
-DOF eigenschappen
-Lenzen gebruiken waarvoor ze gemaakt zijn (vb, 70-200 is een veel handigere lens op FF dan op crop vind ik, of je voorbeeld, de ~24-70 achtige lenzen, rotbereik op crop, hemels op FF. Maar ook zonnekappen worden hierdoor effectiever.) Toen ik de overstap van crop naar FF maakte moest ik mijn lenzen opnieuw leren kennen, en ik vind ze allemaal eigenlijk leuker/handiger nu.
-Lagere pixeldensiteit, staat wat in verband met je volgende stelling:
Je gebruikt enkel het middelste gedeelte van de lens, waardoor de kwaliteit beter is
Langs een kant klopt dit wel, langs de andere ook niet. Enerzijds stelt FF hogere eisen aan de lenzen doordat ze volledig gebruikt worden (randscherpte, vignetting,...), anderzijds ook niet, door de lagere pixeldensiteit wordt veel minder verwacht van de lenzen qua oplossend vermogen, diffractie,...
Er doen veel verhaaltjes de ronde dat je op fullframe's goeie primes of L-glas (in geval van Canon tenminste) moet gebruiken, en aanvankelijk geloofde ik die ook. Maar sinds ik ook effectief met FF werk merk ik, en er zijn ook voldoende tests die dit bevestigen, dat goedkopere lenzen die slecht presteren op crop, net een pak beter zijn op FF.
-Om een of andere reden geeft FF mij een aangenamer gevoel tijdens het fotograferen. Moeilijk uit te leggen hoe of waarom, en 'k denk dat dit voor iedereen persoonlijk is, het is gewoon... anders.

Of de voordelen tegen elkaar opwegen, tja, hangt van de eisen af eigenlijk.
Dat van de lenskwaliteit staat hierboven uitgelegd.
Tele-eigenschappen van crop kan je dan weer counteren met breedhoek-eigenschappen van FF, enz...
Het zijn gewoon 2 verschillende systemen in feite, met elk hun eigen voor- en nadelen.

Nu, ik denk dat de meeste eigenaars van een FF nog ergens een crop liggen hebben voor tele
Dat is misschien nog de beste oplossing als je het beste van de 2 werelden wil hebben.
Zelf heb ik geen crop meer, en die mis ik ook niet echt. Maar de enige echte tele-toepassing die ik vroeger deed was sport, en aangezien ik dat nu niet meer doe, valt het meest doorslaggevende voordeel van crop volledig weg voor mij.

NAGD

Legacy Member
Ik ga een maandje wachten op de 50D.
De andere toestellen kunnen me niet overtuigen dus nog even aan de verleiding weerstaan.
Thanks voor de info trouwens y'all ;)

NAGD

Legacy Member
Vandaag een 40D body gekocht op aanraden van een fotograaf die ik goed ken.
Hij vond de 40D een goed toestel en raad me aan om enkele goeie lenzen te kopen ipv de 50D met een standaard lens.
Bij deze dus proud owner of a Canon 40D :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan