Archief - CHECK: Filmpje - FluoFrenzy

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

DhedRr

Legacy Member
Ik zet het hierbij omdat ik dit gemaakt heb met oog op kadrering, etc.
Dus vooral het visuele.
Camerastandpunten, overgangen, licht, kleur, hoeken.
De dingen die bij fotografie van tel zijn, maar dan bewegend.

Gelieve daar dan ook commentaar op te geven.


http://www.youtube.com/watch?v=c2CD53MbCb0

wouter_dc

Legacy Member
Ik weet niet of het de bedoeling is, het kan. Maar het eerste dat me direct opviel, en ook wel stoort (heb nog maar eerste 2 minuten gekeken) is dat al het witte en de lichte partijen volledig uitgebrand zijn. Is dit bewust gedaan voor een bep. sfeer te creëeren (ivm het verhaal) of niet?

Nog een kleine puntje (volledig imo) is dat het bloed nogal felrood was :)

dresse

Legacy Member
check dus.
geen 'post'
Aangepast... Gelieve de regels erop na te lezen...

DhedRr

Legacy Member
wouter_dc zei:
Ik weet niet of het de bedoeling is, het kan. Maar het eerste dat me direct opviel, en ook wel stoort (heb nog maar eerste 2 minuten gekeken) is dat al het witte en de lichte partijen volledig uitgebrand zijn. Is dit bewust gedaan voor een bep. sfeer te creëeren (ivm het verhaal) of niet?

Nog een kleine puntje (volledig imo) is dat het bloed nogal felrood was :)

De camera stond verkeerd afgesteld. Op zich valt het nog wel mee, het is een speciale gimmick. Maar het was niet de bedoeling nee.

De roodheid van het bloed hangt samen met het contrast denk ik.

dresse zei:
check dus.
geen 'post'
Aangepast... Gelieve de regels erop na te lezen...

Sorry, bedankt.

chosen1

Legacy Member
er zitten een paar fouten in maar ik veronderstel dat ge alleen reacties wilt over het grafische aspect?

DhedRr

Legacy Member
chosen1 zei:
er zitten een paar fouten in maar ik veronderstel dat ge alleen reacties wilt over het grafische aspect?

Alle kritiek is welkom.
Alleen acteerprestatie's enzo maken me niet uit.
Het gaat over camerawerk, montage, synchronisatie, continuïteit, geluid, gepastheid van muziek..
Alles waar je directe controle over hebt.

dresse

Legacy Member
Snel effe bezien, lijkt vrij ok in elkaar te steken... toch geen flaters van AS-fouten enzo...
Toch paar dingen die'k opgemerkt heb:

- probeer als uw personage iets doet de actie te laten beginnen in 1 shot, knippen in de actie en dan laten verder lopen in het volgende shot.Bijvoorbeeld wanneer hij wegloopt nadat hij die dude daar geslagen heeft met de schup... Ge start een nieuw shot, en dan pas loopt hij weg... Ge krijgt een veel vloeiender en meer continu geheel als ge hem in het vorige shot al ziet vertrekken en in het volgende shot hem dan ziet weglopen... Ge maakt die 'fout' nog vaak. bijvoorbeeld als hij vanachter de aanhangwagen kijkt en zijn hoofd wegtrekt...

- nogal vreemde overgang op 5:28 ongeveer met die deur die ge langs twee kanten filmt. vrij verwarrend...

- het kan en het mag allemaal veeeeeel sneller gemonteerd worden. das een verhaalke da ge ook op 2min kunt vertellen ipv op 7... tis nogal saai...

- Probeer op voorhand goed te weten vanuit welk personage ge verteld. aangezien we eerst diene vluchter volgen en daarna diene schutter lijkt het mij een externe verteller die het verhaal verteld, maar dan zou ik ipv voor point of views te kiezen voor overshoulders kiezen... ma das maar een detail...

chosen1

Legacy Member
DhedRr zei:
Alle kritiek is welkom.
Alleen acteerprestatie's enzo maken me niet uit.
Het gaat over camerawerk, montage, synchronisatie, continuïteit, geluid, gepastheid van muziek..
Alles waar je directe controle over hebt.

wat ik bedoelde was het bloed uit de mond terwijl daar anatomisch geen reden toe is.

en ik zou een stuk knippen van de scene waar die achtervolgers beginnen te lopen. die staan eerst 1-2 seconden stil terwijl het slachtoffer al 100m verder loopt.

DhedRr

Legacy Member
dresse zei:
- nogal vreemde overgang op 5:28 ongeveer met die deur die ge langs twee kanten filmt. vrij verwarrend...

Ja, die is me ook opgevallen.
Andere fouten die ik weet zijn het begin van de eerste sterfscene en de deur die opgetrapt wordt.

dresse zei:
- het kan en het mag allemaal veeeeeel sneller gemonteerd worden. das een verhaalke da ge ook op 2min kunt vertellen ipv op 7... tis nogal saai...

Dat is persoonlijke voorkeur.
Ik wilde rustige lange shots maken. Vaste cameraplek, geen achtbaanshots.

chosen1 zei:
wat ik bedoelde was het bloed uit de mond terwijl daar anatomisch geen reden toe is.

en ik zou een stuk knippen van de scene waar die achtervolgers beginnen te lopen. die staan eerst 1-2 seconden stil terwijl het slachtoffer al 100m verder loopt.

Bloed uit mond was gewoon voor het cinematografische aspect.

Dat ze stil blijven staan is opzettelijk gedaan. Het is een shot dat ik in al m'n filmpjes gebruik.

FEW

Legacy Member
-ik zou niet zoomen, dit komt nogal amateuristisch over, en dit wordt nauwelijks gebruikt omdat het menselijk oog niet kan zoomen, en dit dus een bizar effect geeft.

-in het begin, bij de lopende voeten, hij loopt altijd voorbij hetzelfde punt... continuiteitsfoutje :)

-in tegenstelling tot wat dresse zegt, zijt ge toch enkele keren over de as gegaan.

-over het algemeen mag alles wat closer opgenomen worden (alles is dus te ruim), met meer beeldvariatie. vaak hebben 2 opeenvolgende shots dezelfde beeldgrootte (+-3"35')

-als je een point of view wil inlassen. ga dan veel closer op het gezicht (+-4"30')

in het gebouw was ik overigens mijn oriëntatie was kwijt. dit waren mijn eerste indrukken dus.

edit:
op 4"30' haalt hij zijn wapen boven, ook al had hij zijn wapen in de shots ervoor ook omhoog. ook een continuiteitsfoutje. dit wordt min of meer goedgepraat vermits zijn arm op het einde van de shot ervoor niet meer zichtbaar is, en dat hij daar zijn arm kon laten zakken, maar toch lijkt het vreemd.

dresse

Legacy Member
DhedRr zei:
Dat is persoonlijke voorkeur.
Ik wilde rustige lange shots maken. Vaste cameraplek, geen achtbaanshots.

als ge iets te vertellen hebt dan kunt ge u da nog veroorloven...
Maar in zo'n filmke waar geen verhaal in zit en het puur gaat om de eventueel mooie beeldjes zou ik toch opteren voor iets meer "shwoeng". anders zijt ge uw kijker direct verloren.

FEW zei:
-ik zou niet zoomen, dit komt nogal amateuristisch over, en dit wordt nauwelijks gebruikt omdat het menselijk oog niet kan zoomen, en dit dus een bizar effect geeft.

-in het begin, bij de lopende voeten, hij loopt altijd voorbij hetzelfde punt... continuiteitsfoutje :)

-in tegenstelling tot wat dresse zegt, zijt ge toch enkele keren over de as gegaan.

-over het algemeen mag alles wat closer opgenomen worden (alles is dus te ruim), met meer beeldvariatie. vaak hebben 2 opeenvolgende shots dezelfde beeldgrootte (+-3"35')

-als je een point of view wil inlassen. ga dan veel closer op het gezicht (+-4"30')

in het gebouw was ik overigens mijn oriëntatie was kwijt. dit waren mijn eerste indrukken dus.

Idd, hij is een paar keer over de as gegaan. Maar mijn nadruk lag op de FLATERS van as-fouten. Dus zo'n grote asfouten dat het echt storend overkomt zoals ge vaak ziet bij amateurfilm... Er waren idd een paar kleine asfoutjes, maar niet echt heel storend.

En idd in het gebouw was ik ook mijn orientatie kwijt...

DhedRr

Legacy Member
FEW zei:
-ik zou niet zoomen, dit komt nogal amateuristisch over, en dit wordt nauwelijks gebruikt omdat het menselijk oog niet kan zoomen, en dit dus een bizar effect geeft.

Wat zijn de gevallen dat je dit wel gebruikt?
Had eerst dolly zoom geprobeerd, maar dat was niet zo handig met een skateboard op kasseien.

FEW zei:
-in het begin, bij de lopende voeten, hij loopt altijd voorbij hetzelfde punt... continuiteitsfoutje :)

Had daar te weinig beeldmateriaal, het zijn telkens dezelfde beelden.


Bedankt voor de reactie's, andere kritiek is ook nog steeds welkom.

dresse

Legacy Member
DhedRr zei:
Wat zijn de gevallen dat je dit wel gebruikt?
Had eerst dolly zoom geprobeerd, maar dat was niet zo handig met een skateboard op kasseien.

railkes leggen en nen dolly huren eh... :)
Nee, zoom gebruiken ze professioneel bijna nooit omdat dat uw beeld vervormd eh... Een ingezoomed shot is veel platter dan een shot waar ge dichter met de camera naar het onderwerp toegaat...
Maarja, zoomen is goedkoper. Daarom dat ge dat zo vaak ziet in goedkope producties...

Enfin, de zoom op zich stoorde me niet zo fel, het vreselijke cadrage erna (van die twee kerels naast elkaar) daarentegen wel :).

Nog iets; let ook dat uw verschil in afstand tussen twee shots ni te groot is... Van da mediumshot van waar em achter die boom staat naar da longshot en terug naar da mediumshot is me net iets te groot verschil imo. Ik moet in da lonshot effe zoeken naar waar em just staat, wat de continuiteit niet ten goede komt...

DhedRr

Legacy Member
dresse zei:
Nog iets; let ook dat uw verschil in afstand tussen twee shots ni te groot is... Van da mediumshot van waar em achter die boom staat naar da longshot en terug naar da mediumshot is me net iets te groot verschil imo. Ik moet in da lonshot effe zoeken naar waar em just staat, wat de continuiteit niet ten goede komt...

Denk dat dat komt door het feit dat een youtube schermpje zo klein is.
Op een volledig scherm valt z'n oranje trui wel op.
Ik had wel van iemand gehoord dat ik een personage steeds aan dezelfde kant van het scherm moet laten staan, dus niet enkel de as, maar ook echt een schermopdeling. En dat die daar dan van het midden plots naar links gaat.

Zal een combinatie van die twee dingen zijn dat ervoor zorgt dat dat shot wat desorienterend werkt.

The recycleload

Legacy Member
Het kon nog veel sneller, het witte stoorde me toch,
Hetgeen wat ik vooral mis zijn long shots vooral in de fabriek.
De generiek trok op niet veel lettertype was fail en die kleuren zeker.
Ook bij de fabriek uw personage dat achtervolgd zou ik veel meer van onder filmen.

Maar al bij al is dat niet slecht voor eerst filmpjes, zo leer je veel bij, bij het volgende weet je dit en zal het er vast beter uitzien.
Meestal kan altijd niet meer genieten van mijn eigen filmpjes vanaf het moment dat ze af zijn, ge ziet dat er dan nog zoveel beter kon en dan zucht....

FEW

Legacy Member
DhedRr zei:
Wat zijn de gevallen dat je dit wel gebruikt?
Had eerst dolly zoom geprobeerd, maar dat was niet zo handig met een skateboard op kasseien.
wanneer wel zoomen? nooit gewoon :) tenzij in exeperimentele film, of als je echt een speciaal effect wil creëren (maar in dit filmpje pastte het niet echt).

je kan bijvoorbeeld uitzoomen, en terwijl naar voor travelen, of omgekeerd, wel moeilijke techniek en geeft leuk effect.

maar zonder deftige travel (geen skateboard dus :p) zal het mss bij zoomen moeten blijven.

DhedRr

Legacy Member
FEW zei:
je kan bijvoorbeeld uitzoomen, en terwijl naar voor travelen, of omgekeerd, wel moeilijke techniek en geeft leuk effect.

Dat is Dolly Zoom.
In een ander filmpje, een stopmotionvervelingtijdensdeexamensfilmpje op m'n youtube-account - Dinorama - zit dat in 3 frames in.

dresse

Legacy Member
DhedRr zei:
Denk dat dat komt door het feit dat een youtube schermpje zo klein is.
Op een volledig scherm valt z'n oranje trui wel op.
Ik had wel van iemand gehoord dat ik een personage steeds aan dezelfde kant van het scherm moet laten staan, dus niet enkel de as, maar ook echt een schermopdeling. En dat die daar dan van het midden plots naar links gaat.

Zal een combinatie van die twee dingen zijn dat ervoor zorgt dat dat shot wat desorienterend werkt.

Dat het youtube schermpje klein is heeft het weinig mee te maken imho, dat je bij montage altijd rekening moet houden waar de ogen van de kijker zich bevinden al veel meer inderdaad... Moet je trouwens eens proberen, bij echt goede kortfilmpjes zal je zien dat je de hele tijd met je vinger het punt kan volgen waar de ogen van de kijker op gefocused moeten zijn....

in elk geval, hier zijn al heel wat mooie tips gegeven... ik zou zeggen, schrijf ze op en probeer er echt actief rekening mee te houden in volgende projectjes... :) En dan kijk ik uit naar het volgende filmpje!
Probeer er dan wel een verhaal in te steken misschien...

@few: de dolly zoom vindk anders toch ook al een overused effectje zuh... :)

FEW

Legacy Member
The recycleload zei:
Ook bij de fabriek uw personage dat achtervolgd zou ik veel meer van onder filmen.
waarom zou ge meer kikkerperspectief gaan filmen? er moet een reden zijn als je zo'n dingen doet...


dresse zei:
Dat het youtube schermpje klein is heeft het weinig mee te maken imho, dat je bij montage altijd rekening moet houden waar de ogen van de kijker zich bevinden al veel meer inderdaad... Moet je trouwens eens proberen, bij echt goede kortfilmpjes zal je zien dat je de hele tijd met je vinger het punt kan volgen waar de ogen van de kijker op gefocused moeten zijn....
"de gulden snede" :)

dresse zei:
@few: de dolly zoom vindk anders toch ook al een overused effectje zuh... :)
ja, maar ik vind het altijd wel leuk om te zien als het goed gelukt is en het past :) maar het moet goed lukken... en daar heeft DhedRr het materiaal/kunnen waarschijnlijk (nog) niet voor.

The recycleload

Legacy Member
FEW zei:
waarom zou ge meer kikkerperspectief gaan filmen? er moet een reden zijn als je zo'n dingen doet...



"de gulden snede" :)


ja, maar ik vind het altijd wel leuk om te zien als het goed gelukt is en het past :) maar het moet goed lukken... en daar heeft DhedRr het materiaal/kunnen waarschijnlijk (nog) niet voor.

Dat geeft u personage een sterkere en meer imposantere look. en de andere kun je meer kwetsbaarder maken door van hem bovenuit te filmen, ( wat hij soms ook deed).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan