Archief - CHECK: kortfilm

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

sQueal

Legacy Member
Tis eens iets anders;

een kortfilmpje, met als opdracht een "onverwachte wending"
We zijn eerstejaars NARAFI-studenten, dus het is een "leer"opdracht! Keep that in mind!
het is ook een groepsopdracht, dus we heben hier met 6 aan gewerkt; de 1 al wat meer dan de andere :)
Gewoon kijken zou ik zeggen.



Je mag het afbreken naar believen; maar opbouwend als je wilt

http://users.telenet.be/verrept/files/onverwachtewending.mov

Gemonteerd met final cut pro!

je hebt de nieuwste versie Quicktime nodig om te bekijken!

sQueal

Legacy Member
zeer jammer, aangezien dit toch wel de standaard wordt voor video :)

Bigbuddha

Legacy Member
Leuk ;) maar je verklapt het al als je de kortfilm "onverwachte wending" noemt.
Ik wist meteen toen ik de "wapens" zag hoe het ging eindigen.

Voor de rest leuk gemaakt, editing kan nog wat beter en ik zou meer op de kadrages letten volgende keer.

Muziek valt ook wel mee, maar het had op't einde toch niet dat "wauw" effect.

Welke camera trouwens?

dresse

Legacy Member
hehe, quicktime de standaard voor video :)
ok, tis iets goe, ma de standaard zie'k het nog ni direct worden...

@filmke, zit wel goe ineen, alleen de titel hadk ook wel anders gekozen. Belichting vindk int begin ook wel goe, lekker duister :).
Alleen jammer dat u stagaire eigenlijk heel het filmke lang alleen maar in en uit beeld wandelt. had ge misschien iets anders mee kunnen doen... nen bus laten pakke ofzo en em misschien wa meer karakter geven door em wantrouwig rond zich te laten kijken ofzo, precies of em weet dat er mensen em zoeken... da had het nog iets spannender gemaakt misschien, en had de onverwachte wening ook sterker gemaakt.

sQueal

Legacy Member
Ivm titel, dat kon niet anders, anders weten de lectoren niet wat ze te zien krijgen (onverwachte wending is eigenlijk de opdrachtomschrijving)

En inderdaad, we hadden misschien wat meer kunnen doen rond de stagiar om de spanning op te bouwen, maar dat is wat misgelopen door tijdsgebrek (alles moest gedraaid op 1 dag)

En de camera waarmee gefilmd is een Panasonic NV-GS250
Normaal filmen we met Canon XL1... Is wel stukken beter natuurlijk :)

Oja, wat zou er beter kunnen in de montage en cadrage's Bigbuddha?

reach

Legacy Member
Ik vind hem niet echt geslaagd sorry
de clue lag het hele verhaal al voorhanden wat de spanning gewoon wegbrak
de muziek zit ook niet echt snor en kon beter
camerapunten ook niet altijd goed gekozen imo, en de editing is ook al niet super

ma vo 1ste jaars studente en om te lere zalt wel goe genoeg zijn zeker

virox

Legacy Member
reach zei:
Ik vind hem niet echt geslaagd sorry
de clue lag het hele verhaal al voorhanden wat de spanning gewoon wegbrak
de muziek zit ook niet echt snor en kon beter
camerapunten ook niet altijd goed gekozen imo, en de editing is ook al niet super

ma vo 1ste jaars studente en om te lere zalt wel goe genoeg zijn zeker
afbreken is 1 ding, zeg dan es hoe jij het zou gedaan hebben?


Ik zou die stagair anders met een papierke laten rondlopen en dat em precies op zoek is nor iets. En als em dan bij de winkel komt dat em zo efkens twijfelt voor em direct naar binnen te laten gaan. Voor de rest 'k vin et wel in orde.

sQueal

Legacy Member
reach zei:
Ik vind hem niet echt geslaagd sorry
de clue lag het hele verhaal al voorhanden wat de spanning gewoon wegbrak
de muziek zit ook niet echt snor en kon beter
camerapunten ook niet altijd goed gekozen imo, en de editing is ook al niet super

ma vo 1ste jaars studente en om te lere zalt wel goe genoeg zijn zeker

hm...

1 ding; je kan véél in je hoofd hebben over hoe je iets wil doen; het uitvoeren is een andere kwestie...

Maar ipv te zeggen wat niet goed is, vertel eens hoe het dan wél zou moeten :) Zoals dat van die stagiar die iets zoekt; dat zou idd een goed idee geweest zijn...

dresse

Legacy Member
nee, da vondk geen goe id, want dan was de clue nog veeeel voor de hand liggender. de stagair moest just bekke ongerust rond zich kijken zodat de kijker echt dacht dat em gezocht werd door seriemoordenaars ofzo :)

TAMBIMAN

Legacy Member
Niet akkoord Dresse. Behalve als ge de stagiair een goede reden geeft om ongerust om zich heen te kijken. Maar die is er niet, dus dat is letterlijk het bedriegen van de kijker. De stagiair kan zich wel nerveus gedragen. (vb. tappen van voet, ...)

Over de camerastandpunten: ik vind dat er mooie, verrassende shots tussenzitten. Oké er zitten ookr 'saaiere' ietwat bizar gekozen standpunten bij, maar voor een eerste jaars is de beeldvoering al behoorlijk.

Montage is een andere zaak. Wanneer in en wanneer uit een beeld gaan is een delicate kwestie, vooral bij dialoog. De cut tussen de twee replieken hebt ge boenk er tussenin gelegd. Dat 'breekt' en dat werkt storend. Dat is jammer, vooral omdat het net op het einde van uw filmpke ligt, dus is het de laatste indruk waar ge uw kijker mee laat zitten. Beter had geweest dat ge net voor het einde van repliek één had weggecut. Maar ik blijf erbij, niet onverdienstelijk.

Scenario: het is een leuk idee, maar zoals hier al aangegeven schort er nog één en ander met de uitwerking.
De wandelende stagiair wekt geen spanning op, want hij wandelt alleen maar. We voelen niet waar hij naartoe gaat en we voelen geen enkele motivatie, dus is dat personage niet interessant. Dumpen tot het wel interessant wordt.

Parallelmontage wordt pas echt interessant wanneer er een directe link is tussen de twee personages, (die iets minder vaag is dan een foto).

Enfin, hoe het had gekund:
Beginnen op de man met de foto, zoals ge het nu doet. Besef dat hij uw hoofdpersonage is. (in de constructie zoals hij nu is, is er immers geen relatie/emotionele binding tussen het publiek en de stagiair. Hij is te leeg.)

Laat de man naar het raam gaan en de jongen zien aan komen wandelen vanuit de verte. De jongen mag inderdaad een papiertje hebben, alsof hij ergens naar zoekt. Dan weten we direct, die jongen gaat naar die man toe. En die man lijkt een gevaar, want hij wacht de jongen op met een mes = suspence. ('Bear on the beach' - zal wel een belletje doen rinkelen. Niet?)

Rest kunt ge hetzelfde houden.

Op het geheel nog wat op te 'spicen' kunt ge de man, nadat hij de jongen heeft gezien, sneller zijn schort aandoen (alsof hij de jongen niet zo vroeg verwacht had) en zeker ook een paar plastic handschoenen (waarom had ge die laten liggen? ;) ) Laat hem het mes nemen en op het moment dat de jongen binnenkomt, doet hij plots alsof hij al aan het werk was.

De dialoog: ge zijt te expliciet geweest. Uw heel filmpje bevat slechts twee replieken en die zijn nogal 'on the nose'. Ze zeggen niet meer dan wat ze moeten zeggen. De tweede repliek is trouwens nog slechter dan de eerste omdat hij niets toevoegt aan het geheel. Een knikje had zelfs beter geweest. Regel één in dialoogschrijven: probeer uw informatie impliciet in te werken.

Een voorbeeld van wat beter had geweest:
man: 'Ge zijt twintig minuten te vroeg, dat weet ge toch?'
jongen: 'Ik dacht, mijn eerste dag,... 'k wil toch een goede indruk maken'
En de jongen gaat mee achter de toog staan.

Dan weet ge ook dat die jongen daar voor de eerste keer komt werken, maar zit de informatie 'vermomd' in een minigesprekje over op tijd zijn.

Voila, mijn gedacht.

Nog een laatste constructieve opmerking: dat alles gedraaid moet zijn op één dag is jammer maar geen excuus voor een zwakke spanningsopbouw. Het allerbelangrijkste is dat ge start van een goed uitgewerkt idee op papier. Dus in het vervolg steekt ge best een kwartiertje extra in het scenario en de decoupage alvorens den boer op te gaan. Een goed scenario zal er trouwens voor zorgen dat het draaien zelf sneller en vlotter gaat. Ge zult wel zien. :)

Al bij al, een verdienstelijke poging en voor eerstejaars, zeker niet slecht!
En by the way: de titel is de naam van de opdracht, dat is duidelijk nu, maar als ge die titel niet hebt, dan verwacht ge die verrassende wending niet denk ik. Dus in dat opzet is de opdracht toch geslaagd.
Grz...

Ampieee

Legacy Member
TriMenToR zei:
Spijtig, ik haat quicktime dus installeer dien zever ni. Spijtig want kzou graag commentaar geven :)


nutteloze spam, quicktime sucked nie

on topic : nice movie een alleen het gezucht van de acteur is nie zo goed gedaan :) anders mooie kortfilm:)

vogelnestje

Legacy Member
maar kleine en behoorlijk nutteloos comments ma how ;) :

- ik vind dat em de slager opt einde nog wa meer mag zeggen, zoals "de baas verwacht u van achter" nu duurt dat shot wat te kort.

- het beeld waar die gast van de ene kant vant scherm loopt naar de andere kant, met de bakstenen achtergrond is een vb van iets da shique is...

- die "heh" van die slager als hij de foto ziet is maar "weird"

Dit dus maar voor een groentje é :cool:

of topic: bruno, woont die nie in Gent?

Moloch

Legacy Member
ivm quicktime, als ge diene zever nie wil, google dan op "quicktime alternative", das alleen de codec zonder brol

ot: kvond die "ja" op het einde nie echt overtuigend :p

sQueal

Legacy Member
Bruno woont in Gent idd :)

Net zoals ik, en al de rest die er aan meegewerkt hebben...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan