Archief - CSS/JS: stippellijn / Drop down menu

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

knuppel

Legacy Member
Hallo,
Ik heb 2 vragen
1ste vraag:
http://www.2g-desi9n.be/Sint-Donatus/Nieuws & Agenda.htm

Als u kijkt naar de stippelijn ziet u dat hij als achtergrond kleur dat wit neemt en niet het grijs,

dit is mijn code css voor dat stuk

PHP:
.Nieuws-AgendaZijlijn {
	border-color: #000080;
	border-right-style: dotted; 
	border-right-width: 1pt;
	background-color:#D5D5D5;
		}

Hoe los ik dit dus op ?

Vraag 2 : Als ik over Nieuws & Agenda sta
wil ik dat er een menutje over men tabbelen komt met daarin links hoe doe ik dit ?
Ik kan het wel dat het in de tabel daaronder verschijnt, maar dan schuift men tekst mee op.

vb van wat ik wil bij infobronnen dan wel
http://www.2g-desi9n.be/Sint-Donatus/infobronnen.htm

Nog geen comentaar geven op site, die moet nog aangepast worden


Mvg Geert

C//LiMBa

Legacy Member
Sorry maar heb ff de code van je site bekeken en daar begin ik (en waarschijnlijk alle anderen die dit lezen maar niet replyen) niet aan hoor!

Ten 1e: Tabellen (...) dienen niet om alles op zijn plaats te zetten, maar om reeksen data weer te geven!
Ten 2e: Fgs steek wat structuur in je code man! Alles tegen het begin van je lijn zwieren is onleesbaar!

Obliv`

Legacy Member
probeer het zo eens:

Code:
.Nieuws-AgendaZijlijn { 
    border-right: 1px dotted #000080; 
    background-color:#D5D5D5; 
        }

niet dat het veel anders is, maar je kan eens proberen :)

knuppel

Legacy Member
C//LiMBa zei:
Sorry maar heb ff de code van je site bekeken en daar begin ik (en waarschijnlijk alle anderen die dit lezen maar niet replyen) niet aan hoor!

Ten 1e: Tabellen (...) dienen niet om alles op zijn plaats te zetten, maar om reeksen data weer te geven!
Ten 2e: Fgs steek wat structuur in je code man! Alles tegen het begin van je lijn zwieren is onleesbaar!

Voor u is dit misschien onduidelijk, voor mij is dit juist een duidelijk systeem.
Ik heb namelijk geen comentaar gevraagd op mijn code ! maar een oplossing.

U verwijt me dat tabellen niet de manier zijn, oke dit kan kloppen maar als u verwijten maakt gelieve een mogelijkheid volgens u der bij te zetten !!!


@ Obliv': resultaat blijft het zelfde toch bedankt

C//LiMBa

Legacy Member
Dacht je niet zo zeer op je tabellen te pakken, maar op je code!
Nu is het misschien nog overzichtelijk, maar als je uitbreidingen gaat doen ga je er (mede door de gigantische code die tabellen vragen) niet meer aan uit graken! Dit is gewoon een tip naar de toekomst. Alle designs zijn perfect met enkel div's te maken!

knuppel

Legacy Member
Oke, dank je ga me daar eens verder in verdiepen in div's.
Ik gebruik ze nu enkel voor het geheel te centreren.

Aan zo een antwoord heb ik nu iets

knuppel

Legacy Member
Na het antwoord van C//LiMBa ben ik dus gaan kijken hoe je met div's werkt.
Nu heb ik de vraag hoe ver je hier in gaat ?

http://www.2g-desi9n.be/Sint-Donatus/Nieuws & Agenda.htm

Om nu hier eventjes op verder te vragen, je hebt daar de 3 icoontjes (huisje, enveloppe, brief) nu is mijn vraag lijn je die ook gewoon uit via css en vaste waarden ? (gaan die zo niet beginnen zweven waar ze niet moeten zweven ? )

Of zet je die nog altijd in een tabel en die tabel dan weeral in een div.

En dan kom ik bij de volgende vraag is het dan niet beter gewoon de tabellen te houden als je toch tabellen in een div moet gaan steken .

In het algemeen :) hoe ver ga je met div's en worden tabellen dan nog eigenlijk wel gebruikt ?

C//LiMBa

Legacy Member
Mijn voorstel:
1 div over gans de lengte waar uw logo inkomt (#header)
1 div voor de navigatie die links komt (#navigation)
1 div voor inhoud van de site zelf (#content)

de 3 icoontjes zet ge in een ul en de li's float ge links

Bram

Legacy Member
systeem van Limba werkt, ge kunt idd anders ook een tabel in uw div maken...
Ik doe da bij mijn site ook... Tis mss nie zo professioneel, maar het werkt voor mij:
nen div voor m'n navigatie, en in die div een tabel mee de img's en de links... works for me... (kheb nie zoveel ervaring mee ul en li...)

knuppel

Legacy Member
hallo, ben dus wat gaan experimenteren met div's wat doe ik verkeerd ?

http://www.2g-desi9n.be/Sint-Donatus/links.htm
als je kijkt in IE (is het niet mooi 11 px men grijze kader)
als je kijkt in Firefox is het gans omzeep pas.

PHP:
/* CSS: Cascade Style Sheet */
/* Opgemaakt door 2G-desi9n */
/* Website: www.sintdonatus.net */

#navcontainer {
	width: 100px;
  	height: 11px;
  	background-color: #D5D5D5;
 	margin-left: 0px;
 	margin-top: 0px;
 	padding: 0;
	}

#navcontainer ul { 
	list-style-type: none;
	margin: 0;
	padding: 0;
	text-align: center;
 	}
 
 #navcontainer ul li {
  	display: inline;
	 }
 	
  #navcontainer ul li a {
 	text-decoration: none;
 	}

Dit is men css

Mvg Geert ziet er leuk uit die div's maar snap het nog niet al te goed

Radiance

Legacy Member
Dit is volledig op te bouwen met div's en css hoor. En div's/css aanraden is niet zomaar om fancy te doen, we gaan meer & meer richting XML, en webpagina's worden ook meer en meer bekeken op laptops, PDA's en andere vreemde toestellen die vaak niet de schermbreedte van een pc hebben, daar kan je in de problemen komen met tabel opmaken.
Tabellen gebruik je enkel voor tabulaire data, zoals bv. sportuitslagen, een adressenlijst ...

Ten eerste HTML code die min of meer XHTML valid zou moeten zijn & deftig geindent is:
PHP:
<div id="navcontainer">
	<ul>
		<li> 
			<a href="#"><img src="Home.gif" alt="Home" /></a> 
		</li>
		<li> 
			<a href="#"><img src="Contact.gif" alt="Contact" /></a>
		</li>
		<li>
			<a href="#"><img src="Sitemap.gif" alt="Sitemap" /></a> 
		</li>
	</ul>
</div>

En met volgende CSS doet het wat ik denk dat jij wil:
PHP:
#navcontainer 
{
    width: 100px;
    height: 11px;
	background-color: #D5D5D5;
    margin: 0px;
    padding: 0px;
	font-size: 0px;	
}

#navcontainer ul {
    list-style-type: none;
    margin: 0px;
    padding: 0px;
    text-align: center;
}

#navcontainer li
{
	display: inline;
}

#navcontainer img
{
	border: 0px;
}

Hint btw: gebruik geen hoofdletters in bestandsnamen, ga je nog eens last mee krijgen (Win - Linux) & werkt onhandig, en is rap overgekeken als je 't eens vergeet.

knuppel

Legacy Member
Inderdaad, bedankt

dat van die hoofdletters bedoel je dat in men link Sint Donatus ?
of in men namen van afbeeldingen Home.gif ?

Leer weer elke dag bij :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan