Archief - de geschiedenis achter het 3d modeleren

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

hyperlite

Legacy Member
Gegroet iedereen!

Momenteel ben ik bezig aan mijn thesis (jeuj in 2de zit :applause:) die handelt over 3d-modeling. Ik bespreek het pakket Modo, maar wil ook wat graag wat hebben over de geschiedenis van het modelleren. Heb al op verschillende bronnen gezocht zoals wikipedia en andere 3d fora, maar vindt er weinig of niks van terug. Het enige wat ik weet is dat er vroeger bvb geen directe weergave was het van het object en dat je alle vertices handmatig moest invoeren. Nu moeten er toch hiervan boeken bestaan. Indien je iemand weet die al jaaaaren in het vak bezig is of gewoon de naam weet van zo'n boek. Alvast reuze bedankt!

D3C0Y

Legacy Member
mss is op cgsociety checken, ik herinner mij daar ooit is een artikel over

LunchBox

Legacy Member
je vermeld best iets over de "teapot dataset", aangezien die zo'n beetje in elk 3d programma terecht is gekomen: http://www.sjbaker.org/wiki/index.php?title=The_History_of_The_Teapot

het algoritme van "Catmull-Clark" (om subdivision surfaces toe te passen) is ook het vermelden waard: http://en.wikipedia.org/wiki/Catmull–Clark_subdivision_surface - mee uitgevonden door Edwin Catmull (van pixar) en gelicenceerd door Luxology voor gebruik binnen modo.

en dan de "common buzzwords": raytracing, global illumination, normal mapping

hyperlite

Legacy Member
De teepot werd eigenlijk meer gebruikt voor meer renderingstechnieken te ontwikkelen. Uiteraard gaan modelleren en renderen hand in hand met elkaar, maar toch wil ik me meer op het eerste toespitsen. Als ik het nog is moet hebben over phong, blinn en wie nog allemaal... :)

Weetje: Edwin Catmull , co-founder van Pixar en zijn collega James Clark heeft een subdivisie methode uitgevonden die in zo goed als elk 3D programma gebruikt wordt.

Alvast bedankt voor de replies, ben toch wel benieuwd of onze Paul wel gaat antwoorden.

Xoliul

Legacy Member
Ik zou dat eigenlijk wel heel graag eens allemaal willen lezen dan, interesseert me heel erg.
Ik kan je niet echt helpen, heb soms zelfs nog wat zitten zoeken erover maar vond bar weinig. Ik zou wel proberen de roots van een aantal bekende programma's zoals 3D Studio Max, Lightwave en Maya onderzoeken, daar zal wel wat over te vinden zijn en zo kan je al een heel eind terug in de tijd gaan.
Ik herinner me wel dat één van de twee oprichters van Hoaxland al heel lang met 3D bezig is, hij had het tegen mij nog over 3D op een Amiga te hebben gedaan. Misschien kun je eens proberen met hem te spreken. Mail daan[at]hoaxland[punt]be eens om ernaar te informeren anders (ik heb het over Marco, mogelijk weet Geert er ook veel van). Zeg dat Laurens je doorverwees ;)

hyperlite

Legacy Member
Ja mijn vorige stagebegeleider Luc vanop Creative Conspiracy heeft ook nog op een amiga gewerkt. Heb wat zitten rond google'n maar ook weinig resultaat. Heb wel nog een leuke link gevonden over de evolutie in computer animatie met name Pixar: http://www.youtube.com/watch?v=YjSExqtiIyg Hoewel het veel verder reikt dan dat natuurlijk.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan