Archief - DISCUSSION: PC of Mac voor grafische doeleinden?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

TiB0

Legacy Member
Volgens mij dient het ook wel aangekaart te worden dat Mac's niet zo snel evoluëren in de zin van hardware; daarmee bedoel ik dat ze niet zo snel verouderd zijn... Ik heb een vriend die zijn 5 jaar oude Apple Laptop heeft kunnen verderverkopen voor 500 euro enkele maanden geleden... Dat moet je met een PC niet proberen, na anderhalf jaar is je configuratie weel helemaal verouderd, en is hij met moeite nog 400 euro waard... Macs lijken me ook duurzaamder, bij ons op school staan er G4's die al eeuwen meedraaien, en ze werken nog steeds relatief snel voor Photoshop etc. (ze worden gebruikt in de foto- en videolokalen). Met de Dell computers die er een jaar nadien kwamen is dan weer echt niets aan te vangen, die hebben ze vorig jaar weer moeten vervangen :)

Maar ja, een zelf samengestelde PC is dan inderdaad weer goedkoper, hoewel je dan ook wel geen garantie hebt, in het geval dat hij opeens spontaan in de fik vliegt :p

Xoliul

Legacy Member
dresse zei:
de 2 animatiestudio's die ik al bezocht heb werken toch met pc's hoor :)
En volgens mij werkt hoax ook met pc's...
Hoaxland zijn ook PC's inderdaad. Er staat enkel een Mac die dacht ik soms voor illustratie gebruikt wordt.

En lunchbox zegt het daar he; veel Mac Pro heb je niet echt voor 2500 euro. Ik heb zelf een Vista workstation die zo'n 2.5k Mac Pro ferm outperformed, samengesteld voor 1700 euro inclusief scherm.
En naar mijn ervaring waren Adobe programma's op Mac net hetzelfde als op Windows, het werkte eigenlijk zelfs stroever door die klote mighty mouse waar de fans zo verliefd op zijn. 3Ds Max gaat er al helemaal niet op, en de games waar ik nu en dan content voor maak lopen al helemaal niet op Mac, dus de keus was makkelijk he.

Strawberry

Legacy Member
Ik werk op mac, is toch nogal hetzelfde.

Maar bijde scholen dat ik ga werken bijna volledig op mac, de docenten kunnen je meer dingen aanleren als je op mac werkt omdat ze op pc iets minder hun weg weten.
Tis ook gewoon handig als je als graficus op bijde kunt werken toekomst gericht.

Mighty mouse is wel de eerste apple mouse diek ok vin.
Zet wel die zijknoppen enal af.

Ik heb 4 macs en nog nooit een prob gehad ...
Ik heb mac pro gekocht toen mn pc plots niet meer wou opstarten,
en na elke format kon ie 5 keer goed opstarten en derna weer niet meer.
Toen ik 16 was hadk tijd voor die zever, nu hebk hem buitengesjot ...
Ik heb 10 jaar mn pc's zelf in elkaar gestoken zoals iedereen hier prolly
en met mac heb ik toch veel minder zever.
Die pc's is altijd iets mee na een tijd. Drivers :puke:
elke format al die drivers in een bepaalde volgorde installeren etc voor de boel op iets trekt.
En dan anti virus, anti spyware, ditjes en datjes ...

Vin windows anders wel rete snel op mn mac pro.
Gebruik het om mn pda up te daten.
En bij muzieksoftware ben ik nog niet op de limiet gelopen, op macbook pro wel
dies pak trager toch.

Ik ben niet pro mac, theeft wel mn leven iets gemakkelijker gemaakt maar daarom is dat niet bij iedereen zo ... Niks zo vervelend als een apple fanaat. Tis niet beter ofzo ...

V!$u4L

Legacy Member
Oh man, de prehistorische titanenstrijd wederom!

Wel, uit eigen ervaring. Heb zelf een PowerBook G4 15" 1.67 Ghz en een PC Intel P4 3.0Ghz.

Voor de meest stabiele hardware wint PC zonder twijfel, in 5 jaar enkel maar 1 videokaart vervangen. Mac is al 5(-6) keer bij AppleCare terechtgekomen. 2x harde schijf vervangen, 1x geheugen vervangen, 1x serious system crash, 1x batterij naar de maan... Misschien push ik ze te hard?
MAAR ik hou van m'n Macje, m'n ieniemieniepeebeetje. WAAROM?
1) OSX rocks. Geef toe, er is geen betere OS. Hoeveel sneller ik ben, is absoluut noodzakelijk.
2) It's the prettiest slickest hot-ass laptop EVER made. (Ok, drogreden, maar toch... het oog wil ook wat. En zeg niet nee, iedereen denkt ook zo over tetjes.)
3) Adobe snort er zo lekker op. En dat topt alle andere redenen, maar de hardware moet wel meewerken uiteraard. PC doet er altijd wel iets vreemd mee.

Maar ik werk met beiden, beiden hebben zo hun eigen voor- en nadelen. Moest ik nu nog kiezen -als ik er geld voor had- zal m'n volgende nog altijd een Apple zijn, een iMac. Ik heb het wel gehad met notebooks.

hyperlite

Legacy Member
TiB0 zei:
ZBrush bestaat trouwens wél al lang voor Mac, hyperlite ;)
Yeah right al jaaaaaaaaren é :wtf: Ze hebben met versie 2.0 een versie uitgebracht voor de mac. Ja ok, das een PPC versie maw wat dus CRAP draait op de nieuwste macs (met intel processor).

dJeez

Legacy Member
V!$u4L zei:
2) It's the prettiest slickest hot-ass laptop EVER made. (Ok, drogreden, maar toch... het oog wil ook wat. En zeg niet nee, iedereen denkt ook zo over tetjes.)
Nope, da's de MacBookPro nu - ik heb hier overigens een 15" PowerBook op overschot liggen (die is net vervangen door een 15"MBP - met glossy screen aangezien ik niet in de grafische sector werk) :p.

Maar om op de originele vraag te antwoorden : dat hangt ervan af welke software je verkiest en wat de voorkeur van je potentiële werkgever(s) is (voorzover dat al aan de orde is uiteraard). Ik ken genoeg reclamebureau's en aanverwanten (om over architectenkantoren te zwijgen) die nog steeds zweren bij Mac, zelfs enkelen die nu de overstap terug doen van PC naar Mac.

Is Mac dan beter? Geen idee waar het de grafische software betreft. Het voordeel - althans toch voor mij als developer, maar eigenlijk ook voor grafici - is nu net dat je beide OSen (Windows & OS X - de rest is niet interessant voor grafici) aan volledige snelheid kan gebruiken op de nieuwe Macs (niet noodzakelijk via BootCamp overigens), dus eigenlijk zou je dom zijn het niet te doen (ok, je geeft nu misschien meer geld uit, maar stel dat je werkgever OS X gebruikt en verwacht dat jij het ook doet dan zit je 2x met kosten).

TiB0

Legacy Member
hyperlite zei:
Yeah right al jaaaaaaaaren é :wtf: Ze hebben met versie 2.0 een versie uitgebracht voor de mac. Ja ok, das een PPC versie maw wat dus CRAP draait op de nieuwste macs (met intel processor).

Hmm, op deze macbook pro bolde het toch behoorlijk (had het niet echt intensief gebruikt, gewoon wat geklooid met een of andere trial)... Ok, er zijn nog een aantal kinderziektes, maar zelfs op pc vond ik dat er hier en daar wat mis met was, last time I checked (lang geleden).
Heb het hier, op mac, trouwens ook al een aantal maanden niet opengehad wegens geen tijd (en geen serial :p)... dus wie weet is dat ondertussen reeds gefixt

V!$u4L

Legacy Member
dJeez zei:
Nope, da's de MacBookPro nu - ik heb hier overigens een 15" PowerBook op overschot liggen (die is net vervangen door een 15"MBP - met glossy screen aangezien ik niet in de grafische sector werk) :p.
Nope, dat cameraatje en dat puntje vooraan storen me mateloos. :p Nothing beats minimalism, less is more, maar het zijn leuke gadgets. Hoe dan ook, MBP is nog steeds rechtstreeks afstammeling van PB. En glossy schermen zijn een ander discussie. :)

Piru

Legacy Member
Het hangt er vanaf waar je zit op vlak van animatie, wat er gebruikt wordt. Hier op ACE is het allemaal Mac (of de gespecialiseerde machines Smoke/Flame), bij Victor 3D is het overgrote merendeel Mac, bij het Digitaal Geweld in Antwerpen gebruiken ze Mac... Sabouge (grafische dienst VTM) gebruikt dan weer PC, maar dat heeft iets met onderhoudscontracten te maken dacht ik.

Het grote probleem in dit alles, is dat scholen vaak voor de goedkope oplossing kiezen, waardoor je als student niet echt de kans krijgt om je goed te ontwikkelen op Mac.
Veel bedrijven kiezen dan echter weer voor simpliciteit (veel werknemers/creatievelingen willen zich niet bezighouden met het leren kennen van de do's en don'ts van een OS, en daar is OSX dan weer ideaal voor door het gebruiksgemak en het feit dat je niet veel fout kàn doen en dat alles quasi plug and play is). Voor bedrijven maakt het vaak geen hol uit wat die machines kosten, die brengen het toch terug op en worden afgeschreven.
De uitstraling van het bedrijf stijgt tevens aanzienlijk met al die aluminium brushed apparaten met slick-rick-white-keyboards en design-schermpjes ernaast. Voor de klanten die dan vaak niet beter weten dan dat Mac/Apple heilig en exclusief is in de "creatieve sector" komt dit dan ook ideaal over. (Je wil niet weten hoeveel opmerkingen ik reeds op men niet mac-Laptop heb gehad)

Tegenwoordig kan je trouwens niet ech over een enorm prijsverschil meer spreken met de Imacs e.d. (pas wel op met de schermen) het probleem is dat Apple alles heel erg segmenteerd in consumer en pro deelmarkten. Ik heb thuis een Mini staan (intel) en dat draait superdegelijk voor thuisgebruik. Meer heb je als niet gamend consumer feitelijk niet nodig. De Pro machines zien er heel cool uit, maar zijn zo prijselijk dat ze in feite enkel in een professionele omgeving te verantwoorden zijn.

Mabon, kgaan hier stoppen of het internet staat sebiet nog vol. ;)

Spi']['

Legacy Member
Ik werk thuis met pc en op het werk met een mac pro.
Als ik moet kiezen voor een computer voor grafische software dan kies ik altijd voor mac.
Wil ik echter een computer voor games enzo dan kies ik altijd voor pc.

Als ik de performance van mijn mac pro op het werk en mijn recente pc (maand oud en deftige hardware: intel core 2 duo E6850, Asus mobo, 2 gig ram, geforce 8800 gts 640mb ram) vergelijk in adobe software zoals photoshop en indesign dan is die mac toch wel stukken sneller, zeker in indesign met voorvertoning op hoge kwaliteit.
Ook zijn er veel fonts die enkel maar op mac werken, je kunt die wel overzetten met een proggie maarja...


Qua OS is mac toch wel beter denk ik, het is gewoon veel gebruiksvriendelijker eens je het doorhebt.
Vroeger was ik totaal anti-mac maar na verloop van tijd is dit haat gevoel verandert in liefde.

Mijn eindconclusie: beide zijn goed en hebben hun specifieke plus en minpunten, eerst goed nadenken waarvoor je je toekomstige computer echt zal gebruiken voor je de keuze maakt tussen mac en pc is dan ook nodig.

Xavez

Legacy Member
Spi'][';9476661 zei:
Ook zijn er veel fonts die enkel maar op mac werken, je kunt die wel overzetten met een proggie maarja...
OTF & TTF zijn toch zowat de standaard geworden. En anders heb je altijd wel de keuze tussen een Mac PS of Windows PS font...

Xoliul

Legacy Member
Spi'][';9476661 zei:
Als ik de performance van mijn mac pro op het werk en mijn recente pc (maand oud en deftige hardware: intel core 2 duo E6850, Asus mobo, 2 gig ram, geforce 8800 gts 640mb ram) vergelijk in adobe software zoals photoshop en indesign dan is die mac toch wel stukken sneller, zeker in indesign met voorvertoning op hoge kwaliteit.

Wat zijn de specs van die Mac Pro dan wel ?

Kreative88

Legacy Member
Ik ben meer bezig met webdesign (vooral Flash) en mijn keuze gaat toch ook wel naar Mac. Ik heb ongeveer 11 jaar met Windows gewerkt en Microsoft heeft in den tijd goede software gemaakt (windows 95/98 vond ik zeer aangenaam werken). Maar de laatste tijd (vooral met Vista dan) is mijn liefde voor Microsoft uitgedoofd.

Bij mij draaien de Adobe paketten ook veel beter op Mac dan op Windows, ook vind ik Mac net iets handiger werken en kwa stabiliteit kan Windows er niet aan tippen.

Wat voor mij ook een grote reden is om voor Mac te kiezen is de kwaliteit van de schermen (ik heb het dan over een MacBook Pro met mat scherm) kwa kleuren zit ik met zoon scherm altijd goed.

Anyway mss kom ik over als Mac fanboy, het is gewoon een persoonlijke mening ik zit ook dagelijks op windows te werken maar Mac heeft mij het meest overtuigd.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan