Archief - DISCUSSION: Techniek en esthetiek van de fotografie

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Ti_mD

Legacy Member
Hmm, voor mij komt de compositie toch wel op de eerste plaats, maar eigenlijk is dat ook een klein beetje techniek ... Eer je aan de technische kant begint zou ik (als beginner dan toch) kijken wat nu precies goeie composities zijn ... Als je foto's zomaar wat rondgeschoten zijn zonder dat je naar de compositie kijkt, dan noem ik dat registreren van beelden, maar niet fotograveren.

Techniek leer je snel aan, dat is gewoon eens de handleiding lezen en alle verschillende soorten mogelijkheden van je camera testen. Bij esthethiek, of hoe jij denkt over een foto nemen, hoe je een foto maakt, wat je erbij denkt, is het een pak moeilijker om juist te zitten, zeg maar naar mijn bescheiden mening.

wouter_dc

Legacy Member
Ti_mD zei:
Hmm, voor mij komt de compositie toch wel op de eerste plaats, maar eigenlijk is dat ook een klein beetje techniek ... Eer je aan de technische kant begint zou ik (als beginner dan toch) kijken wat nu precies goeie composities zijn ... Als je foto's zomaar wat rondgeschoten zijn zonder dat je naar de compositie kijkt, dan noem ik dat registreren van beelden, maar niet fotograveren.

Techniek leer je snel aan, dat is gewoon eens de handleiding lezen en alle verschillende soorten mogelijkheden van je camera testen. Bij esthethiek, of hoe jij denkt over een foto nemen, hoe je een foto maakt, wat je erbij denkt, is het een pak moeilijker om juist te zitten, zeg maar naar mijn bescheiden mening.

Hahaha :rofl: You go boy!

Joeri

Legacy Member
Voor mij moet een perfecte foto technisch én inhoudelijk goed zijn.

Hier moet ik dan wel weer bijzeggen dat techniek voor mij niet stopt bij een scherpe foto en een rule of thirds. Het opzettelijk breken van die regeltjes uit de boekjes vind ik ook een vorm van techniek.

Floyd

Legacy Member
Putain wouter, een beetje respect? Wat is er nu zo grappig aan wat Ti_mD zegt? Techniek is inderdaad iets dat je aanleert, terwijl naar mijn idee een gevoel voor esthetiek en voor fotografie an sich vooral enkel kan bijgeschaafd worden. Je kan niet zomaar "leren" wat een goed kleurenschema of een goede foto is.

Joeri

Legacy Member
Ergens heeft wouter wel een punt, wat Ti_mD zegt is anders toch ook wel heel kortzichtig. Tuurlijk kan je techniek aanleren, maar daar gaat wel wat meer tijd over dan eens vlug alles testen en de handleiding lezen. Of ken jij iemand die meteen een perfecte high-key kan afleveren na het lezen van de handleiding van z'n flits?

Floyd

Legacy Member
Ok, akkoord. Da's ook waar.
Maar er zijn manieren om dat aan te brengen. Namelijk, zoals jij het doet en zoals wouter het deed.

Xo0

Legacy Member
Joeri G. zei:
Ergens heeft wouter wel een punt, wat Ti_mD zegt is anders toch ook wel heel kortzichtig. Tuurlijk kan je techniek aanleren, maar daar gaat wel wat meer tijd over dan eens vlug alles testen en de handleiding lezen. Of ken jij iemand die meteen een perfecte high-key kan afleveren na het lezen van de handleiding van z'n flits?

Ik ken wel mensen die per ongeluk een perfecte high key afleveren..

Xo0

Legacy Member
General Lee zei:
Pictures Or It Didn't Happen!!!

IMG_0156HK1.jpg

Joeri

Legacy Member
Xo0 zei:

Heb al enkele andere werkjes van die persoon tegengekomen, waaronder ook deze foto, en die valt imo niet echt onder de groep die ik beschreef:

Of ken jij iemand die meteen een perfecte high-key kan afleveren na het lezen van de handleiding van z'n flits?

Ti_mD

Legacy Member
Joeri G. zei:
Ergens heeft wouter wel een punt, wat Ti_mD zegt is anders toch ook wel heel kortzichtig. Tuurlijk kan je techniek aanleren, maar daar gaat wel wat meer tijd over dan eens vlug alles testen en de handleiding lezen. Of ken jij iemand die meteen een perfecte high-key kan afleveren na het lezen van de handleiding van z'n flits?

Ik heb het nu wel natuurlijk niet over gewoon even proberen, maar over een langere periode zal je de techniek sneller onder de knie hebben dan de esthethiek.

Joeri

Legacy Member
Ti_mD zei:
Ik heb het nu wel natuurlijk niet over gewoon even proberen, maar over een langere periode zal je de techniek sneller onder de knie hebben dan de esthethiek.

Dat klopt, maar wat je hier zegt is toch al wat anders dan "even de handleiding lezen".;)

Xo0

Legacy Member
Joeri G. zei:
Heb al enkele andere werkjes van die persoon tegengekomen, waaronder ook deze foto, en die valt imo niet echt onder de groep die ik beschreef:

Dat heb ik toch ook niet gezegd?

vincentvc

Legacy Member
Bij mij maakt enkel het beeld uit, wat daar vooraf aan gegaan is boeit mij weinig tot niets.
Enkel wel als ik ooit zelf die techniek kan gebruiken, die bij dat bepaalde beeld -wat ik dus goed vond- werd gebruikt. Dat is niet enkel bij fotografie zo, maar bij alle kunstvormen. No rules, great -eumh- art! :)

Ti_mD

Legacy Member
Joeri G. zei:
Dat klopt, maar wat je hier zegt is toch al wat anders dan "even de handleiding lezen".;)

Ik kon het op dat moment even niet anders verwoorden. Excuses daarvoor.

Joeri

Legacy Member
Xo0 zei:
Dat heb ik toch ook niet gezegd?

Inderdaad, had het gewoon zo een beetje geïnterpreteerd, omdat je met dat beeld moest antwoorden op die stelling. De tekst die je erbij schreef heb ik maar halvelings gelezen;)

Strawberry

Legacy Member
Een goede foto definiëren lijkt me toch een beetje zinloos.
Je kan 10 jaar lang fotografie benaderen met een bepaalde filosofie en dan een beeld tegenkomen dat dat allemaal wegblaast.
Omdat fotografie zo toegankelijk is zit het vol supergetalenteerde newbies. Die foto's maken waar technisch nog wat werk aan is maar tegelijk fotos maken waar vele opgeleidde fotografen een puntje aan kunnen zuigen. Het zijn dan ook niet die technisch goede fotografen waar men later over zal schrijven. Ik zie techniek meer als een middel om te zien of iemand opgeleid is maar zegt weinig over gevoel voor fotografie, of iemand al dan niet een goed oog heeft etc. Fotografen zullen sterker staan met een technische bagage. Andere fotografen zijn dan weer briljant net door hun technische onwetendheid.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan