Archief - DISCUSSION: Zwart/wit of kleur

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

zwart/wit of kleur


  • Totaal aantal stemmers
    32
  • Opiniepeiling gesloten.

>P>Barney

Legacy Member
zoals de topic titel zegt, wat verkiezen jullie?

Ik zelf verkies zwart/wit. Ik vind dat een foto in zwart wit veel meer uitstraling heeft.

Wat zijn jullie meningen ?

Bigbuddha

Legacy Member
Om een goeie foto te kunnen maken in Z/W moet je eerst weten hoe je een goeie foto kan maken in kleur.

De meeste kunnen niet eens in kleur fatsoenlijk een foto maken voor ze naar Z/W gaan. Om nog maar te zwijgen van diegene die meteen hun fototje in grayscale zetten in photoshop.

Erinyes

Legacy Member
Foto's in zwart/wit zien er vaak mooier/stijlvoller uit. Maar dit is slechts schijn. Het is een goedkope truc die gebruikt wordt door beginners en leken, omdat de foto in kleur niet geslaagd is.

Zwart/wit kan enkel in bij sommige foto's, waar ze echt iets toevoegt aan het geheel.

Lo_fi

Legacy Member
Idd, ik volg ook. Voor je een degelijke zwart-wit foto kan maken..eerst maar es veel oefenen op kleur.

>P>Barney

Legacy Member
Erinyes zei:
Foto's in zwart/wit zien er vaak mooier/stijlvoller uit. Maar dit is slechts schijn. Het is een goedkope truc die gebruikt wordt door beginners en leken, omdat de foto in kleur niet geslaagd is.

Zwart/wit kan enkel in bij sommige foto's, waar ze echt iets toevoegt aan het geheel.

En al die grote fotografen dan die in zwart/wit trekken ?

Kijk eens in het boek, fotografie van de 20e eeuw (taschen) je zal er bijna geen enkele kleurfoto in zien.

Erinyes

Legacy Member
Dat is omdat die foto's van de hand van pro's komen die ook eerst geleerd hebben hoe je foto's neemt in kleur en dan pas z/w weten toe te passen waar het nodig is.

tikketim

Legacy Member
ik ken niet veel van foto's trekken zelf maar ik denk dat je vooral naar de sfeer van de foto moet zien ..

ik vind zo van die bruin achtige foto's ook wel mooi soms :)

Strawberry

Legacy Member
hangt er ook vanaf wat je fotografeerd

welke sfeer je wilt creeren

ik heb niet echt een voorkeur

maar als ik zwart wit trek weet ik al van voor ik die fotos neem
dat ze zwart wit gaan worden

sommige pro's hebben ook nooit in kleur getrokken ...
omdat het duur was, nog niet op punt of nog niet uitgevonden toen ze opereerden

maar voor gelijk wat moet je eerst goede beelden leren nemen

TAMBIMAN

Legacy Member
Sorry, maar eerst leren fotograferen in kleur en dan pas in zw-w??

Akkoord, een mooie foto in zw-w tmaken is moeilijker dan in kleur, maar daarom net zou je moeten starten in zw-w. Dan leer je veel sneller oog te hebben voor belichting en contasten. De technieken die je onder de knie moet hebben om in zw-w te fotograferen, zullen altijd nuttig zijn om later in kleurfotografie te gebruiken.
Kleuren maskeren gewoon vaak een slechtere belichting. Zw-w is eerlijker. Daar zie je meteen waar je staat.

Featherfoot

Legacy Member
tikketim zei:
ik ken niet veel van foto's trekken zelf maar ik denk dat je vooral naar de sfeer van de foto moet zien ..

ik vind zo van die bruin achtige foto's ook wel mooi soms :)

Idd, in sepia tinten denk ik dat dat is :)

Strawberry

Legacy Member
jah eig ons eerste jaar was enkel zwart wit
mede omdat ontwikkelen in kleur moelijker is

TAMBIMAN

Legacy Member
Wij moesten ook in zw-w beginnen. Sterker nog, we moesten met een blackbox beginnen. Dat is pas klooien ;) .

guRuh

Legacy Member
Zwart wit fotografie is meer dan een omzettingske in Photoshop (dmv een gradient map bij voorkeur, en spelen met de curves)

Filters compleet beheersen is één ding... Photoshop beheersen is een ander ding. De juiste techniek gebruiken is vrij essentieel voor een goed resultaat, zoals hier eerder vermeld.

Na veel sukkelen vind ik toch dat via de Mode Lab je de beste resultaten bekomt (image, mode, lab ; channel a en b deleten en lightness levels aanpassen)

http://www.northlight-images.co.uk/bwfromcol.html
hier vindt ge trouwens een paar vergelijkende tests...

Strawberry

Legacy Member
nja photoshop
een goe beeld ga der onder alle bewerkingen min of meer goe uitzien
vin dajje niet teveel op photoshop moet steunen hoe meer photoshop
hoe waardelozer je foto

als je met film een goeje maakt is die to meer waard voor mij

TAMBIMAN

Legacy Member
een andere belangrijke reden waarom fotografen zo lang aan zw-w hebben vastgehouden is dat de kleurweergave van fotofilm zeker in het begin verre van realistisch was. Men keek zelfs neer op de 'gadget' kleur.
Zwart-wit was basically wat het was: een getrouwe weergave van licht en donker (uiteraard rekening houdend met verschillende variabelen als sluitertijd, diafragma,... .) Kleuren weken in de regel af van de realiteit.

Anoniem0

Legacy Member
Erinyes zei:
Foto's in zwart/wit zien er vaak mooier/stijlvoller uit. Maar dit is slechts schijn. Het is een goedkope truc die gebruikt wordt door beginners en leken, omdat de foto in kleur niet geslaagd is.

Zwart/wit kan enkel in bij sommige foto's, waar ze echt iets toevoegt aan het geheel.


met zwart wit zie je beter contrasten en licht en schaduwpartijen.
toen ik vroeger op de kunstacademie zat gaven ze me een tip als ik een stilleven aan het tekenen/schilderen was. je moet je ogen op een spleetje houden en zo zie je beter welke vlakken er donkerder en lichter zijn.

helpt echt hoor.:)

ma om het een goedkope truc te noemen vindt ik wel wat overdreven. btw zwart wit laten ontwikkelen bij fotograaf is duurder dan in kleur.
bij zwart wit kun je echt dingen naar voor laten komen en naar achter laten verdwijnen.
en geef toe echte fotografie is meer dan kleur en zwart wit. of een bewerkingsken in fotosjop.

snif waar is de sfeer van de donkere kamer. :sad:

da was tenminste fotografie. de effecten dat die mannen allemaal deden zonder pc.
1 woord
restecp
:D

TAMBIMAN

Legacy Member
Bizar. Zijn er hier dan echt mensen die fotografie hebben gestudeerd (of studeren), en eerst in kleur moesten werken in de opleiding alvorens over te stappen op zwart wit?

Strawberry

Legacy Member
nee ma ik denk dat de mensen die int begin posten
het hebben op mensen die de balle fotos kunnen trekken
en dan hun mislukkingen ff in zwart wit zetten
en hop doen alsof ze goeie fotos ebben gemaakt

maar bij serieuze fotografie leer je toch eerst in zwart wit
best zonder zoom ook gewoon 50mm lensje
dan ga je meer rondlopen etc
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan