Archief - Effeciënt A0 poster maken

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

eldece

Legacy Member
Ik moet een A0 poster maken (tegen vrijdag, de tijd dringt dus). Maar nu weet ik niet hoe ik zo'n grote poster het best maak.

Ik kan moeilijk in photoshop werken met zo'n groot bestand (1189 mm x 841 mm aan 300 dpi).
De poster bestaat voornamelijk uit tekst + afbeeldingen.

Hoe maak ik zo'n poster best, zodat de kwaliteit optimaal is en dat ik het makkelijk ergens laten afprinten?

DieselPower

Legacy Member
In stukken verdelen, apart aan werken en dan terug samenvoegen?
Poster in Illustrator maken?

eldece

Legacy Member
Ik was van plan om aan 120dpi te werken. Maar dan is het nog steeds ene groot bestand (100mb), voor mij geen probleem maar misschien wel voor een copycenter. In illustrator is inderdaad een optie of in indesign. Alles kan ik vectors gemaakt worden, maar de afbeeldingen moeten ook van goede kwaliteit zijn en niet zo maar uitvergroot.

b0rt

Legacy Member
eldece zei:
Ik was van plan om aan 120dpi te werken. Maar dan is het nog steeds ene groot bestand (100mb), voor mij geen probleem maar misschien wel voor een copycenter. In illustrator is inderdaad een optie of in indesign. Alles kan ik vectors gemaakt worden, maar de afbeeldingen moeten ook van goede kwaliteit zijn en niet zo maar uitvergroot.
wat is het probleem dan als ge in illustrator e.d. werkt? daar kunt ge zoveel uitvergroten als ge wilt :)

eldece

Legacy Member
Unlimited4s zei:
wat is het probleem dan als ge in illustrator e.d. werkt? daar kunt ge zoveel uitvergroten als ge wilt :)

Inderdaad, maar de foto's niet. Dus dan gaan de foto's van slechte kwaliteit zijn. De foto's zijn 5MP, maar er moeten er een 6 tal opkomen en zeker niet bladvullend, dus dan is de kwaliteit voldoende. Maar als ik klein begin in illustrator en voeg er dan de afb bij dan vergroten gaat de kwalitiet toch slecht zijn?

Flipkikker

Legacy Member
Als je met Smart Objects werkt heb je daar geen last van ;)

Place... functie gebruiken en dan houdt hij bij welke verschalingen je gedaan hebt, om pas bij de definitieve versie die toe te passen :)

Werkt wel pas van CS3 ofzo denk ik, ik weet niet of je daarvoor al Smart Objects hebt

eldece

Legacy Member
Inderdaad, met smart object moet dit lukken. Vergeet die functie regelmatig, aangezien die niet in de vorige versies zat. Maar is in sommige gevallen echt wel handig.

Ik denk wel dat deze functies in Indesign zitten en dat het daar allemaal iets vlotter en handiger gaat. Maar ik ken Indesign niet goed en om het nu in één dag allemaal te leren.
Ik heb de proef versie toch even gedownload om het eens uit te proberen.

LunchBox

Legacy Member
Indesign is goed voor schikking van beeld en tekst binnen multi-pagina setups, maar jij hebt eerder de illustratieve vector-mogelijkheden nodig binnen één grote werkruimte, dus kies je beter voor Illustrator.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan