Archief - Enkele vraagjes reisfotografie

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

[B]Rocketeer

Legacy Member
Binnen 2 weken vertrek ik op reis naar Turkije.

Uiteraard neem ik mijn Canon EOS 400D camera mee met volgende lenzen:
*Tamron 17-50mm F 2,8 Di II Canon EOS (inclusief zonnekap)
*Canon EF 70-300mm F 4-5.6 IS USM (inclusief zonnekap)

En als externe flitser:
*Canon Speedlite 430EX II (inclusief Tumax OD-T4 Diffuser en Lumiquest UltraBounce)

Klein statief neem ik ook mee.

Voor opslagmedium heb ik 1 compachtflash-kaartje van 2GB en 1 van 4GB

----------------------------------------------------------

Nu wil ik van de reis sfeerfoto's (overdag, 's avonds, 's nachts) maken.
Zoals zonsondergang, tuin v/h hotel, binnenin hotel, overdag aan de zee/zwembad, landschap,...

Nu op welke resolutie zet ik de camera het best in welke situatie?
Ik had ergens gelezen dat het aangeraden was om niet de volle megapixels van de camera te benutten omdat:
1) meer ruis op foto's zal komen bij hogere iso-waardes
2) voor nadien af te laten drukken, niet zoveel mpx nodig is

Dus zet ik de resolutie inderdaad beter op medium?
Ik ga wel zoveel mogelijk in RAW formaat fotograferen (niet zeker of ik daar de resolutie kan kiezen).

Ik weet dat het beste natuurlijk op ISO 100 is en dan voor 's avonds/'s nachts waar mogelijk een statief te gebruiken in combinatie met een lange sluitertijd.

Maar dit kan natuurlijk niet in elke situatie

Bij zonsondergangen of bij verlichting gebouwen dacht ik dan ook te werken met brackets (onderbelichting, normaal, overbelichting).
Zo komt volgens mij vb bij zonsondergang de zonnestralen mooi op de foto terwijl de voorgrond zwart/donker blijft.

---------------------------------------------

Dus als er iemand verder nog tips heeft hoor ik dit graag :)

Zo kan ik thuis nog een beetje experimenteren op manuele stand met/zonder automatishe scherpstelling (zonder is altijd beter, maar veel moeilijker om de juiste focus te krijgen)

Catscratch

Legacy Member
Allemaal weliswaar m'n eigen mening ;)

[B]Rocketeer;10345757 zei:
Nu op welke resolutie zet ik de camera het best in welke situatie?
Ik had ergens gelezen dat het aangeraden was om niet de volle megapixels van de camera te benutten omdat:
1) meer ruis op foto's zal komen bij hogere iso-waardes
2) voor nadien af te laten drukken, niet zoveel mpx nodig is

Uw resolutie staat los van uw ISO waardes. Ik heb dan ook nog nooit gehoord dat ge meer of minder ruis gaat hebben met de resolutie te veranderen. Met een hogere resolutie kunde wel meer inzoomen zodat ge mss meer ruis ziet, maar als ge verkleint verdwijnt uw ruis ook een beetje. Dus imho zever. :)

Ik zou altijd uw hoogste resolutie nemen. Ge kunt nooit voorspellen wat ge plotseling tegenkomt wat ge op groot formaat wil afdrukken. Ook hoe hoger uw resolutie, hoe meer ge af en toe eens kunt croppen voor uw compositie, storend elementje weg te werken etc.

Als ge opslag genoeg hebt, zie ik geen reden om uw resolutie te verkleinen.

[B]Rocketeer;10345757 zei:
Ik ga wel zoveel mogelijk in RAW formaat fotograferen (niet zeker of ik daar de resolutie kan kiezen).

Ik weet niet hoe het bij Canon zit, maar bij Nikon, RAW = hoogste resolutie.

[B]Rocketeer;10345757 zei:
Ik weet dat het beste natuurlijk op ISO 100 is en dan voor 's avonds/'s nachts waar mogelijk een statief te gebruiken in combinatie met een lange sluitertijd.

Maar dit kan natuurlijk niet in elke situatie

Bij zonsondergangen of bij verlichting gebouwen dacht ik dan ook te werken met brackets (onderbelichting, normaal, overbelichting).
Zo komt volgens mij vb bij zonsondergang de zonnestralen mooi op de foto terwijl de voorgrond zwart/donker blijft.

Als ge sfeerfoto's wil maken waar het sfeerlicht schoon verderdruipt in uwe foto kunde best altijd met statief werken met lange sluitertijd en laag ISO om uwe ruis binnen perken te houden.

Zonsonderganske uit de losse hand schieten op hoger ISO en snelle sluitertijd gaat, maar verwacht niet die typische feëerieke foto's te maken.

Exposure bracketing is eigenlijk niets meer dan automatisch uw belichting aan passen, wat er op neer komt dat de camera uwe sluitertijd achter de schermen een beke gaat aanpassen dacht ik. Gewoon spelen, en evalueren op de LCD. Maar wel snel zijn want ne zonsondergang is snel voorbij ze ;)

Weetje: In RAW kunde nadien op uwe PC makkelijk uw belichting (exposure) aanpassen tussen -1 en +1 zonder kwaliteitsverlies te hebben.

Tip: Als ge nachtsfeerfoto's wil nemen wacht niet tot het helemaal pikdonker is. Wanneer de nacht valt krijgde eerst zo'n hele donkerblauwe lucht. Da is echt de BESTE moment om sfeerfoto's te nemen! Spijtig genoeg blijft die donkerblauwe lucht ook nie lang duren.

Joeri

Legacy Member
Ik ga volledig akkoord (buiten mss het puntje dat 'echte' bracketing kwalitatief toch wat beter is dan in raw de belichting aanpassen ;) )
En bij Canon is het inderdaad ook RAW=hoogste resolutie.

[B]Rocketeer

Legacy Member
Alvast bedankt voor de reacties :)
Had het ergens gelezen op een ander forum, dacht ik zal het hier eens vragen :)

Statief is inderdaad altijd het best, maar vb aan zwembad is da iets moeilijker om mee te nemen of op te stellen voor een vluggge foto.

Sfeerfoto's met belichting moetek idd mijn tijd voor nemen.

Brackets zou ik nemen om eens een HDR-foto uit te proberen

---------------------------------

Hopelijk hebbek plaats genoeg.
Want vorig jaar was ik voor 1 week naar frankrijk geweest (en laptop meegenomen) en daar heb ik voor iets meer dan 4GB aan foto's genomen op RAW-formaat.

Dus 2 weken turkije hopelijk genoeg (desnoods selectief bezig zijn 's avonds met de foto's, maar op zo een klein display is er ni veel te zien)

Tis nu vb ook met de vriendin en familie ipv met vriendenkring.
Dus ik verwacht dat ik daa minder foto's ga nemen :)

------------------

Als ik kan gebruik ik dus mijn statief.
En indien ik geen statief kan gebruiken (vb geen plaats) ga ik mijn externe flitser gebruiken.

De fitser richt ik het best naar boven/of zijkant zeker met mijn omnibounce voor een betere lichtverdeling? (afhankelijk of je iets vooraan of bovenaan wilt trekken)

wouter_dc

Legacy Member
Over die flits, ik weet niet wat een omnibounce doet in de praktijk, maar buiten gaat een flits naar de zijkant/bovenkant niets uithalen, aangezien het licht niet kan terugkomen :)

Hangt ervanaf wat je wil bereiken, natuurlijk ga je met een statief nooit zo snel foto's kunnen nemen van vluchtige momenten. Je moet altijd een compromis vinden

Catscratch

Legacy Member
Flitsen is echt een kunst apart en ik zou daar zelf nog graag veel van willen bijleren eigenlijk.

Als ge kunt bouncen tegen een plafond of ne zijmuur, zeker doen. Zo valt het minder op dat het voorwerp op de foto de volle flitslading vanvoor heeft gehad. Met TTL enzo berekent de flits ook de juiste dosis licht ze geeft nav hoe hard uw licht reflecteert op het oppervlak waarop ge bounced.

Joeri

Legacy Member
Buiten kan je nog altijd een bounce-card gebruiken, of de "dragging the shutter"-techniek toepassen als je zoveel mogelijk sfeer wil behouden

Catscratch

Legacy Member
Dragging the shutter ... tragere shutter speed pakken? Krijgde dan nie meer overbelichting? Ik heb al wel eens van die techniek gehoord, maar 'k zou eens moeten googlen wat het net doet ;)

wouter_dc

Legacy Member
Bij dragging the shutter laat ge meer omgevingslicht inwerken op de sensor. (Is het flitsen op het tweede gordijn? Of nog anders?)

Joeri

Legacy Member
Inderdaad, gewoon voor zover het mogelijk is natuurlijk licht gebruiken, en de rest bijflitsen. In tegenstelling tot wat velen doen tijdens het flitsen; gewoon een vaste manuele instelling en de flits alles laten belichten.
Wouter, flitsen op 2e gordijn is nog iets anders, maar wordt wel meestal gebruikt in combinatie met dragging the shutter.

[B]Rocketeer

Legacy Member
Flitser zou idd voor binnen zijn of buiten op korte afstanden (vb 3-4m) waar ik geen statief kan gebruiken (of vb voor personen. kunnen moeilijk 3-4sec blijven stilzitten)

Blijven komen met tips, ik leer bij :D

Catscratch

Legacy Member
Gij nie alleen :p

Nadeel van inflitsen is dan ook weer dat ge meer kans hebt op bewegingsonscherpte :unsure:
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan