Archief - HDR environment maps dmv Mirror Ball fotograferen?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Flipkikker

Legacy Member
Dit weekend heb ik geprobeerd zelf een HDR environment map te maken dmv de "mirrorball-techniek":

Men neemt een spiegelende bol, plaatst die in de ruimte waarvan men een mirrorball/lightprobe environment wil maken en fotografeert die bol met een aantal stops over- en onderbelichting om een groter dynamisch bereik te hebben.
Daarna worden die foto's gecombineerd in Photoshop (Merge to HDR),
de cirkel wordt uitgeknipt (rest wordt zwart gemaakt) en het 32bit resultaat wordt opgeslagen als .hdr
Dit bestand is rechtstreeks bruikbaar in een renderer voor je 3d modellen... :)


Zijn er mensen die dit ook al gedaan hebben en daar wat meer ervaring mee hebben?
Ik heb het geprobeerd met een reflecterende kerstbal die nogal slordig geproduceerd was (brokkelige scheidingslijn in de helft, deukjes, vlekjes, krassen,...) maar kreeg er al een behoorlijk en meteen werkend resultaat uit...

Nu zoek ik een geschikte Stainless Steel Mirrorball: een helder reflecterende bal zonder oneffenheden (mooi polished dus) die ik op een staander ofzo kan plaatsen.

Via google hebk wel al wat beknopte informatie gevonden, maar zijn er zowat richtwaarden voor de afmetingen van zo'n bal?
Hoe groter hoe beter?

Moet ik een andere grootte nemen van mirrorball als ik een omgeving wil creëren voor kleine producten tegenover grote zaken als auto's of gebouwen?
Wààr moet ik mijn mirrorball plaatsen voor een correcte reflectie voor kleine producten tov auto's?
Ik denk dat ge in theorie een mini mirrorball nodig hebt die op ieder punt van het voorwerp staat om een exact correcte weergave te hebben van een reflecterende omgeving, maar bij benadering zou je die dus beter gewoon telkens in het volume-centrum plaatsen?
Dit maakt dan ook verschil uit tov op een tafeloppervlak leggen of enkele cm's boven het oppervlak neem ik aan?

Praktisch gezien is een mirrorball van 60 cm diameter natuurlijk niet overal mee te nemen, maar neem ik dan beter 1 van 10 cm (voor draagbaarheid) of toch meteen 20 cm diameter?

Als iemand een website weet, of een winkel in België waar je die kunt kopen?

Onder de vorm van tuinspullen kunt ge een mirror ball vinden als "Gazing Ball" (zie google: gazing ball - Google Afbeeldingen zoeken)
Zijn er nog trefwoorden waar ik op kan zoeken?


Veel vragen idd, maar ik wil voldoende informatie om miskopen te vermijden :)

LunchBox

Legacy Member
Zijn er mensen die dit ook al gedaan hebben en daar wat meer ervaring mee hebben?

Ik heb daar wat mee geëxperimenteerd op't werk, we hadden daar een reflecterende bal voor aangekocht (soort dikke plastic - dus ik vermoed dat het zo'n "gazing ball" is), maar die had ook ergens een verticale scheidingslijn op die je nog net kon wegwerken door ze haaks op je as te leggen. (waardoor ze aan weerskanten komt te zitten) Hoe groter, hoe minder samengedrukt de omgeving die erin reflecteert en hoe meer lichtinformatie het nadien kan uitstralen. (maar de resolutie/scherpte van je beeldopname speelt uiteraard ook een rol)

Vaste maten daar moet je niet naar zoeken, maar groter is dus beter. (en tegelijk minder transportabel) Het is belangrijk(er) dat hij weinig oneffenheden bevat, vooral dan als je'm ook als environment-reflection gebruikt want dan krijg je distortie op bijv. uw autodeur-reflectie daar waar er geen distortie in uw surface zelf zit. (en dus een foutieve weergave van zowel de omgeving als uw mesh)

Uiteraard speelt de omgeving een rol voor het type belichting/reflectie dat je gebruikt, je moet geen keuken-belichting/reflectie gebruiken als je een voorwerp buiten voorstelt, en omgekeerd moet je geen buitenopname gebruiken om een indoor "studio-shot" te belichten. (zoveel spreekt voor zich, maar de fout wordt toch heel regelmatig gemaakt, en dan zie je gras, blauwe lucht en bomen terwijl de auto in een donkere foto-studio staat > not done!)

De ball moet inderdaad op de plaats van je object staan, als je de reflectie ervan ook gaat gebruiken.. voor enkel hdri-belichting steekt dat zo nauw niet op centimeters, want de zon (of tl-lampen) belicht(en) een vrij groot gebied vanop diezelfde plaats.. en voor binnenbelichting ga je zelden alleen afgaan op HDRI, maar ook nog extra lichten zetten om je onderwerp extra te accentueren.

Iets dat zeker interessant is om eens te bekijken is de sIBL-library: Smart IBL Overview

Bovendien ook even vermelden dat "spherical" (lightprobes) niet de beste manier van opname is, omdat alles op de rand enorm gecompresseerd zal zijn.. maar het is zeker handig om toch met iets van eigen HDRI te beginnen, want die spheron-camera's zijn alleszins niet goedkoop.

Flipkikker

Legacy Member
Heel erg interessant die sIBL.

Vooral handig dat er gratis goede environment maps aanwezig zijn :)

Praktisch toepassen van het sIBL concept is hier wel wat moeilijk. Rhino 4 + V-Ray is niet bepaald de beste combinatie.
Veel functionaliteit van vray is verloren gegaan door rhino's beperkte capaciteiten :(

Die maps kan ik dus niet optimaal gebruiken en moet ik manueel instellen ipv via de sIBL plugins..

Gisteren zo geprobeerd een Volkswagen busje te renderen op een HDR van een weg in de woestijn (gedownload van sIBL)
Kleuren, belichting, reflectie tiptop in orde,
maar ik snap niet hoe je dat busje op de "achtergrond" zet..

Hoe kan ik een schaduw laten vallen op de weg, en het busje op de correcte plaats op de weg zetten, er is precies een verticale translatie gebeurd van de environment map tov het 0-punt/midden... (busje zweeft dus zogezegd in de lucht)

Technisch gezien is het ook niet mogelijk om een schaduw te laten vallen als je geen groundplane hebt, dus ik dacht meteen aan compositing, maar daarin slaagde ik ook al niet. Ik moet de camera op 1 of andere manier correct kunnen op de achtergrond richten zodat de projectie van het voertuig en de achtergrond matcht. :s

Toevallig wat lectuur daarover? Of kernwoorden die ik op google kan ingeven?
Want der is een overvloed aan informatie over car rendering, maar veelal niet hetgeen ik nodig heb... :$
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan