Tsjernobyl
Legacy Member
2 jaar geleden heb ik bij een hostingbedrijf (waarvan de naam niet relevant is ) een gratis .be hosting domeinnaam aangevraagd voor 1 jaar. De domeinnaam werd gebruikt voor een eenmalig project dat maar enkele maanden duurde, dus een gratis domeinnaam voor 1 jaar kwam me ideaal uit. Ik kreeg op 14-jan-06 deze mail na mijn aanvraag. De desbetreffende domeinnaam werd doorverwezen naar een adres van users.pandora webruimte.
Na het gebruik heb ik me nooit nog iets van deze domeinnaam aangetrokken.
Op 8-aug-07 krijg ik deze mail
Vandaag echter krijg ik een telefoontje van dit bedrijf dat ik een rekening van €18,5 euro heb openstaan omdat ze automatisch domeinnaam-contracten verlegen. Echter hebben ze al wel de toegang naar de website afgesloten omdat ze vermoedde dat de site niet meer actief was. Ik heb hen gevraagd waarom ze geen factuur hebben gestuurd. Volgens hen is dit eenmalig gebeurd, zonder herinneringen omdat dit te duur is voor zulke bedragen. Ik heb nooit iets geweten van een rekening. Nu gaan ze wel de rekening opsturen en ik moet een schriftelijk aanvraag tot stopzetting opsturen.
Nu vraag ik me natuurlijk af of ik dit wel moet betalen. Door ervaring weet ik ondertussen dat domeinnnamen automatisch worden verlengd, maar toen wist ik dit niet. Er staat nergens in al hun communicatie naar mij dat dit zou gebeuren (zie mails hierboven ). Ik heb nooit een rekening gezien, enkele verwijzen naar hun controlepaneel, maar aangezien de dubieuze zin in hun mails, dacht ik nooit iets te moeten ondernemen en heb ik nooit ingelogd.
Volgens mij hebben ze geen been om op te staan, enkel kan het dat de verlenging vermeld stond bij een soort algemene voorwaarden die ik eventueel heb aangevinkt bij de aanvraag, maar deze kan ik niet achterhalen.
Wat zouden jullie doen?
alvast bedankt
Uit deze mail lijkt het me duidelijk dat het om een 1-malige gratis verbintenis van een 1 jaar gaat. Ik heb nooit iets handmatig ondertekend en/of mijn identiteitskaart doorgestuurd. Wel mijn naam en adresgegevens.Geachte heer / mevrouw xxx
Bedankt voor uw bestelling bij xxx.
Wij verwerken momenteel uw bestelling en doen dat zo snel mogelijk.
Als u gebruik maakt van xxx's gratis .be domeinnaam actie dan hoeft u nu uiteraard niet te betalen voor deze domeinnaam.
Eventuele aanvullende services zoals domeinnaam-doorverwijzing of een hosting plan zullen alleen in rekening worden gebracht
als u ze heeft besteld of nog gaat bestellen.
Zorg er a.u.b. wel voor dat uw naam- en adresgegevens, inclusief huisnummer en telefoonnummers in ons systeem juist zijn.
Alleen dan kunnen wij uw domeinnaam registeren en u op de hoogte houden. Ga naar https://sitecontrol.xxx.be
om uw gegevens aan te passen (ga naar factuur informatie).
Met vriendelijke groet,
xxx
adress ...
U heeft de volgende producten besteld:
mijnbesteldedomein.be:
Product Type: Domein Naam Registratie - 1 jaar
Plan: Domein Naam Registratie - 1 jaar
Billing Cycle: 1 jaar
Setup Fee:
Recurring Fee:
Total: € 0.00
... support info enzovoort
Na het gebruik heb ik me nooit nog iets van deze domeinnaam aangetrokken.
Op 8-aug-07 krijg ik deze mail
Ik vond dit heel raar, maar er stond duidelijk : " Om afsluiting van uw account te voorkomen vragen wij u om tijdig uw betaling aan xxx te doen." Ik heb de zaak nooit echt uitgediept, maar aangezien deze regel verklaarde dat mijn account zou worden afgesloten deed ik ook niets meer. Ik had niets liever dan dat mijn account werd afgesloten. Ik kreeg zo 1 mail per maand, nu heb ik 5 identieke mails.Geachte heer/mevrouw,
xxx laat u hierbij graag weten dat u de factuur van de domeinnaam
en/of het hostingplan kunt bekijken in SiteControl.
Uw factuur verschijnt automatisch on-line en u kunt de factuur afdrukken
voor uw administratie.
Om afsluiting van uw account te voorkomen vragen wij u om tijdig uw
betaling aan xxx te doen.
.... support info enzovoort
Vandaag echter krijg ik een telefoontje van dit bedrijf dat ik een rekening van €18,5 euro heb openstaan omdat ze automatisch domeinnaam-contracten verlegen. Echter hebben ze al wel de toegang naar de website afgesloten omdat ze vermoedde dat de site niet meer actief was. Ik heb hen gevraagd waarom ze geen factuur hebben gestuurd. Volgens hen is dit eenmalig gebeurd, zonder herinneringen omdat dit te duur is voor zulke bedragen. Ik heb nooit iets geweten van een rekening. Nu gaan ze wel de rekening opsturen en ik moet een schriftelijk aanvraag tot stopzetting opsturen.
Nu vraag ik me natuurlijk af of ik dit wel moet betalen. Door ervaring weet ik ondertussen dat domeinnnamen automatisch worden verlengd, maar toen wist ik dit niet. Er staat nergens in al hun communicatie naar mij dat dit zou gebeuren (zie mails hierboven ). Ik heb nooit een rekening gezien, enkele verwijzen naar hun controlepaneel, maar aangezien de dubieuze zin in hun mails, dacht ik nooit iets te moeten ondernemen en heb ik nooit ingelogd.
Volgens mij hebben ze geen been om op te staan, enkel kan het dat de verlenging vermeld stond bij een soort algemene voorwaarden die ik eventueel heb aangevinkt bij de aanvraag, maar deze kan ik niet achterhalen.
Wat zouden jullie doen?
alvast bedankt
)
