Archief - HOSTING: Automatisch verlengen gratis domeinnaam

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Tsjernobyl

Legacy Member
2 jaar geleden heb ik bij een hostingbedrijf (waarvan de naam niet relevant is ) een gratis .be hosting domeinnaam aangevraagd voor 1 jaar. De domeinnaam werd gebruikt voor een eenmalig project dat maar enkele maanden duurde, dus een gratis domeinnaam voor 1 jaar kwam me ideaal uit. Ik kreeg op 14-jan-06 deze mail na mijn aanvraag. De desbetreffende domeinnaam werd doorverwezen naar een adres van users.pandora webruimte.
Geachte heer / mevrouw xxx

Bedankt voor uw bestelling bij xxx.
Wij verwerken momenteel uw bestelling en doen dat zo snel mogelijk.

Als u gebruik maakt van xxx's gratis .be domeinnaam actie dan hoeft u nu uiteraard niet te betalen voor deze domeinnaam.
Eventuele aanvullende services zoals domeinnaam-doorverwijzing of een hosting plan zullen alleen in rekening worden gebracht
als u ze heeft besteld of nog gaat bestellen.

Zorg er a.u.b. wel voor dat uw naam- en adresgegevens, inclusief huisnummer en telefoonnummers in ons systeem juist zijn.
Alleen dan kunnen wij uw domeinnaam registeren en u op de hoogte houden. Ga naar https://sitecontrol.xxx.be
om uw gegevens aan te passen (ga naar factuur informatie).


Met vriendelijke groet,

xxx
adress ...


U heeft de volgende producten besteld:


mijnbesteldedomein.be:
Product Type: Domein Naam Registratie - 1 jaar
Plan: Domein Naam Registratie - 1 jaar
Billing Cycle: 1 jaar
Setup Fee:
Recurring Fee:
Total: € 0.00

... support info enzovoort
Uit deze mail lijkt het me duidelijk dat het om een 1-malige gratis verbintenis van een 1 jaar gaat. Ik heb nooit iets handmatig ondertekend en/of mijn identiteitskaart doorgestuurd. Wel mijn naam en adresgegevens.

Na het gebruik heb ik me nooit nog iets van deze domeinnaam aangetrokken.

Op 8-aug-07 krijg ik deze mail

Geachte heer/mevrouw,

xxx laat u hierbij graag weten dat u de factuur van de domeinnaam
en/of het hostingplan kunt bekijken in SiteControl.

Uw factuur verschijnt automatisch on-line en u kunt de factuur afdrukken
voor uw administratie.

Om afsluiting van uw account te voorkomen vragen wij u om tijdig uw
betaling aan xxx te doen.

.... support info enzovoort
Ik vond dit heel raar, maar er stond duidelijk : " Om afsluiting van uw account te voorkomen vragen wij u om tijdig uw betaling aan xxx te doen." Ik heb de zaak nooit echt uitgediept, maar aangezien deze regel verklaarde dat mijn account zou worden afgesloten deed ik ook niets meer. Ik had niets liever dan dat mijn account werd afgesloten. Ik kreeg zo 1 mail per maand, nu heb ik 5 identieke mails.

Vandaag echter krijg ik een telefoontje van dit bedrijf dat ik een rekening van €18,5 euro heb openstaan omdat ze automatisch domeinnaam-contracten verlegen. Echter hebben ze al wel de toegang naar de website afgesloten omdat ze vermoedde dat de site niet meer actief was. Ik heb hen gevraagd waarom ze geen factuur hebben gestuurd. Volgens hen is dit eenmalig gebeurd, zonder herinneringen omdat dit te duur is voor zulke bedragen. Ik heb nooit iets geweten van een rekening. Nu gaan ze wel de rekening opsturen en ik moet een schriftelijk aanvraag tot stopzetting opsturen.

Nu vraag ik me natuurlijk af of ik dit wel moet betalen. Door ervaring weet ik ondertussen dat domeinnnamen automatisch worden verlengd, maar toen wist ik dit niet. Er staat nergens in al hun communicatie naar mij dat dit zou gebeuren (zie mails hierboven ). Ik heb nooit een rekening gezien, enkele verwijzen naar hun controlepaneel, maar aangezien de dubieuze zin in hun mails, dacht ik nooit iets te moeten ondernemen en heb ik nooit ingelogd.

Volgens mij hebben ze geen been om op te staan, enkel kan het dat de verlenging vermeld stond bij een soort algemene voorwaarden die ik eventueel heb aangevinkt bij de aanvraag, maar deze kan ik niet achterhalen.

Wat zouden jullie doen?
alvast bedankt

Matti

Legacy Member
geen been om op te staan! Gewoon negeren die handel...Als ze écht een "zaak" wil maken dan gaat het hen een hoop geld kosten (wat ze ongetwijfeld niet liggen hebben :))
Fuck them!
En wil je het héél zeker spelen dan stuur je voor alle veiligheid en aangetekende brief waarin je verwijst naar de mails en zegt dat je de domeinnaam niet meer nodig hebt en dus wil afsluiten.

Smokyke

Legacy Member
Zo'n acties zijn wel heel smerig. Ik zou ook gewoon negeren.

Rvl

Legacy Member
waarschijnlijk is dat gewoon een standaard mail die wordt gestuurd naar elke persoon waarvan binnen de x aantal dagen zijn hosting pakket/domeinnaam zal aflopen. (Het is toch vrij onwaarschijnlijk dat ze dit naar iedereen manueel zouden sturen, indien dit zo is ga je waarschijnlijk nog een waarschuwing ontvangen).

Voor alle zekerheid kan je altijd contact opnemen met het desbetreffende bedrijf aangezien je daar toch correcte info kan verkrijgen ipv hier enkel wat vermoedens van verschillende mensen.

Xiao

Legacy Member
Rvl zei:
waarschijnlijk is dat gewoon een standaard mail die wordt gestuurd naar elke persoon waarvan binnen de x aantal dagen zijn hosting pakket/domeinnaam zal aflopen. (Het is toch vrij onwaarschijnlijk dat ze dit naar iedereen manueel zouden sturen, indien dit zo is ga je waarschijnlijk nog een waarschuwing ontvangen).

Voor alle zekerheid kan je altijd contact opnemen met het desbetreffende bedrijf aangezien je daar toch correcte info kan verkrijgen ipv hier enkel wat vermoedens van verschillende mensen.

Vandaag echter krijg ik een telefoontje van dit bedrijf dat ik een rekening van €18,5 euro heb openstaan omdat ze automatisch domeinnaam-contracten verlegen. Echter hebben ze al wel de toegang naar de website afgesloten omdat ze vermoedde dat de site niet meer actief was. Ik heb hen gevraagd waarom ze geen factuur hebben gestuurd. Volgens hen is dit eenmalig gebeurd, zonder herinneringen omdat dit te duur is voor zulke bedragen. Ik heb nooit iets geweten van een rekening. Nu gaan ze wel de rekening opsturen en ik moet een schriftelijk aanvraag tot stopzetting opsturen.

Ze hebben hém toch al opgebelt?

Rvl

Legacy Member
hehe, mssh moet ik toch iets grondiger lezen, nuja komt er van als je hopeloos achterstaat op voorbereidingen examens;)

Xiao

Legacy Member
Nobody blames you :D
Is bij mij ook een gewonte om de eerste 4 en de laatste 4 regels te lezen ^_^

Tsjernobyl

Legacy Member
Ik heb een mail getuurd naar het bedrijf met een kortere versie van mijn 1ste post. Ik zal snel iets meer weten.

Het was wel lachwekkend dat ze tijd en geld steken in het naar mij bellen, maar een herinnering sturen was te duur.

Dx-Solutions

Legacy Member
Als dit in hun algemene voorwaarden staat, dan hebben ze het recht dit te doen.
Nuja, hun macht zo misbruiken is absoluut niet goed te praten, zoals men al zei, voor 18.15€ gaan ze nu ook geen bergen verzetten ...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan