Archief - HOSTING: Downtime meten, transfer overwegen?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

n00bslayer

Legacy Member
Ik vrees dus dat m'n hosting zich aan een ferme overselling heeft bezondigd, waarbij ze volgens mij de vooropgestelde 99,9% uptime zelfs niet halen.

(M'n website geeft vandaag voor de zoveelste keer sinds 1,5 jaar een timeout en dit duurt alweer enkele uren)

Zoals jullie al kunnen raden betaal ik hier ook relatief weinig voor (~ €29 per jaar). En bij elke downtime (quasi altijd door timeouts) is hun eigen hostingwebsite ook onbereikbaar met identieke dezelfde symptomen, wat me al enig idee geeft.

Heeft iemand enig idee hoe ik deze downtime betrouwbaar kan meten? En enige ervaringen met transfers (bij voorkeur naar een betrouwbare host, budget: €40 à €50 per jaar) zijn ook zeer welkom, net als nuttige tips.

Het grote verschil met een recent vorig topic (waar antagonist.nl werd aangeraden), is dat ik m'n website graag zou willen laten hosten door een datacenter dat zich in België bevind.

Dank bij voorbaat

demon326

Legacy Member
n00bslayer zei:
Ik vrees dus dat m'n hosting zich aan een ferme overselling heeft bezondigd, waarbij ze volgens mij de vooropgestelde 99,9% uptime zelfs niet halen.

(M'n website geeft vandaag voor de zoveelste keer sinds 1,5 jaar een timeout en dit duurt alweer enkele uren)

Zoals jullie al kunnen raden betaal ik hier ook relatief weinig voor (~ €29 per jaar). En bij elke downtime (quasi altijd door timeouts) is hun eigen hostingwebsite ook onbereikbaar met identieke dezelfde symptomen, wat me al enig idee geeft.

Heeft iemand enig idee hoe ik deze downtime betrouwbaar kan meten? En enige ervaringen met transfers (bij voorkeur naar een betrouwbare host, budget: €40 à €50 per jaar) zijn ook zeer welkom, net als nuttige tips.

Het grote verschil met een recent vorig topic (waar antagonist.nl werd aangeraden), is dat ik m'n website graag zou willen laten hosten door een datacenter dat zich in België bevind.

Dank bij voorbaat

bij welke host zit ge dan nu?,dan weten we welke we zeker moeten vermeiden :D

Accordis

Legacy Member
Neem antagonist ofzo, op dit forum staat er heel veel goede commentaar over deze host, maar zelf heb ik er geen ervaring mee.

Neem anders eens een kijke in dit topic ;)

Xavez

Legacy Member
Als je zeker safe wilt zitten (ik weet niet wat je noden zijn) kan ik wat Belgische datacenters betreft absoluut Combell aanraden. Ze zijn trouwens bezig met hte bouwen van een gloednieuw datacenter in Gent :). Het is wel aan de duurdere kant, maar goed: support de klok rond op een 0800-nummer ;).

Ik ben ook meer dan tevreden van de sites die op de servers van Sitehosting gehost zijn! De support is daar ook goed en vlot. Zeker ook het outchecken waard ;-).

PS: ik check mijn downtime met Webbuddy. Niet echt professioneel of superaccuraat maar wel goedkoop (lees: gratis =])

Lord Kveldulv

Legacy Member
Uptime kan je niet betrouwbaar meten. Je hebt tools die om de x seconden gaan checken of de server nog draait en daar kan je bepaalde conclusies aan koppelen. Maar de fout in die meeting zit in het feit dat je over het internet meet. Effe een hapering in uw eigen verbinding en er wordt onterecht downtime opgemeten.
Je moet ook kijken wat ze over downtime zeggen in uw contract. Bij gewone hosts kunnen ze wel een percentage vermelden maar er is meestal geen compensatie voorzien als dat niet gehaald wordt. Die cijfers zijn maar indicatief.
Ik doe nu sinds een paar jaar zelf aan hosting (privé gebruik en slechts een tweetal klanten die het voor hun eigen bedrijf gebruiken, resellen zeg maar). Het contract met mijn colo leverancier spreekt over zoveel uur downtime staat dan zoveel % op uw factuur compensatie tegenover (peanuts in feite). Tenzij het niet hun fout is. Kan altijd bij wegenwerken dat ze een kabel in de grond doorsteken bijv. Dan is hun rack perfect in orde. Mijn server kan een 100% uptime hebben. Maar toch verlies je zoveel uren dat je klanten niet op de server kunnen.
Of er is gewoon een probleem met de server. Overselling, tja. Ik weet wat een server kost, en de jaarlijkse colo prijs. Je hebt echt niet veel klanten nodig om die kost terug te verdienen. Maar om er uw brood mee te verdienen is een ander verhaal en dan vinden sommigen overselling een betere oplossing dan extra investeringen omdat ze op het randje van overleven staan. Die bedrijven krijgen dan ook snel een slechte reputatie en sommigen gaan dan uiteindelijk failliet.

Xavez zei:
Als je zeker safe wilt zitten (ik weet niet wat je noden zijn) kan ik wat Belgische datacenters betreft absoluut Combell aanraden. Ze zijn trouwens bezig met hte bouwen van een gloednieuw datacenter in Gent :). Het is wel aan de duurdere kant, maar goed: support de klok rond op een 0800-nummer ;).

Combell is top. Jarenlang klant geweest voor een paar e-commerce websites (en dan neem ik liever geen risico). 99,99% uptime halen ze vlot. Ik heb één keer een downtime van 3h meegemaakt. En dat was 's nachts en aangekondigd. Prijs is er ook naar natuurlijk...

hosttt

Legacy Member
je kan wel betrouwbaar uptime meten... maar dan via een externe partij. Deze testen dan vanaf verschillende netwerken in de wereld, gratis test accounts van een maand zijn mogelijk en meestal voldoende om conclusies te trekken.

In de meeste shared hosting overeenkomsten staat er in dat er geen verantwoordelijkheid is voor downtijd of voor de schade dat dit kan berokkenen.

Combell is inderdaad goed.

Maar mensen die hier op het forum zitten gaan denk ik nog steeds voor de goedkoopste oplossing. Als je denkt dat je voor 20 euro per jaar een gig space kan gebruiken + domeinnaam... dat is gewoon op geen enkele manier nog te verantwoorden. Ik heb het hier over dynamische hosting met php of asp... gewone hosting waar de server niks moet uitrekenen is het wel haalbaar (maar dan nog).

Goedkoop is duurkoop tel u uren maar is uit dat je aan zoiets verspeelt.

Je kan met gemak 100.000'en producten van een webshop op zo'n giga hosting zetten... en je gaat misschien maar 200MB gebruiken, .... . Maar vanaf dat die boel gaat bezocht worden...
En de controle bij die goedkope hosters is beperkt... dus de boel van iedereen begint te vertragen.
Dit wil niet zegen dat u hosting nu op dit moment niet goed kan werken (bij zo'n hosting provider), maar zoiets is gegarandeerd problemen op termijn.

De enige die een beetje deftig hun infrastructuur controleren en daardoor lage prijs kunnen garanderen is ONE.com. Daar zal us ite vlot blijven draaien... Maar daaar vlieg je gewoon buiten als je u hosting echt gaat gebruiken, of als je zelfs nog maar grote files er op plaatst. Lees hun voorwaarden maar is.

Ik zit ook in de hosting branche en die goedkope toestanden maken me kwaad. Want het is iets verkopen wat technisch en commercieel niet haalbaar is!
En bij ONE.com is het puur bedrog, want er staat letterlijk in hun voorwaarden dat je het bijna niet mag gebruiken.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan