Archief - HOSTING: gezocht voor een webwinkel (+ domeinnaamregistratie)

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

gille

Legacy Member
Is soort van extra bij CPanel waarbij dat je dan bepaalde scripts kan installeren zonder iets up te loaden, gewoon uw gebruikersnaam en wachtwoord ingeven en hopla :-)

1st-hosting.be

Legacy Member
Fantastico is een groep van 'pre-installed' scriptjes. Je kan zelf kiezen welke programma's je in je hosting-pakket wil installeren. Zo zijn er verschillende blogs, CMS, e-commerce en portals te installeren.
Het voordeel met deze 'pre-installed' dingen is dat je het makkelijk kan installeren. Zonder zelf files te moeten uploaden.

Nijntje

Legacy Member
Ikzelf zou hier een Firma kunnen promoten maar ik doe dit bewust niet.
Zou niet willen dat er gedacht wordt dat er uit eigen belang gehandeld wordt.

Wat mij wel opvalt is het aantal hostingbedrijfjes dat hier als paddestoelen uit de grond schiet.

Ik zou je aanraden, ga voor een iets bekendere host.
Waarom?

Helft van de bedrijfjes hier draait volledig op 1 server.
Redundantie komt dit al niet ten goede.
bv software onderhoud van een dienst die een reboot vereist:
het hele bedrijfje gaat plat.

Dan het 2de deel dat zich bezighoudt als reseller.
Kan best goed werken, meestal komen deze resellers dan ook voort uit grotere bedrijven waar ze hun bandbreedte inkopen, MAAR bij problemen zijn zij de tussenpersoon. Heeft ook zijn nadelen.

Opteer voor bedrijven die gebruik maken van een, bij voorkeur onderstaande, infrastructuur.
- Apache service op aparte machine
- MySQL service op aparte machine
- Mail service op aparte machine
- Backup op aparte machine / medium zoals tape
- Primaire DNS op geografisch zelfde locatie als bovenstaande.
- Secundaire DNS op geografisch andere locatie.

Andere opties zoals ASP en .NET services zijn niet van belang voor jouw aangezien OS Commerce dient te draaien in een Unix omgeving.

Vooral voor websites waar geld mee gemoeid gaat, zoals dan e-commerce toepassingen, zou ik je dit ten stelligste aanraden.

*Mercenary*

Legacy Member
THX, interessante uitleg. Je mag gerust namen noemen hoor als er zo'n motivatie bijstaat :)

dJeez

Legacy Member
Als het gaat over Belgische hosters kan je best eentje nemen die op z'n minst Domain Ethix onderschrijft. Het is geen garantie op kwaliteit, maar wel een extra stok achter de deur bij problemen...

Nijntje

Legacy Member
Maakt concreet ook niet veel uit. Denk dat domain ethix er een veel strengere policy op na zou moeten houden.
Je moet gewoon een form invullen en binnen de kortste keren komt je firma in de lijst.
Zelfs al hanteer je de Charter gedragscode niet, zolang er geen misbruiken gemeld worden, blijf je in deze lijst.

Denk dat dit binnen enkele jaren dan weer wel interessanter kan worden omdat het dan doorgedrongen zal zijn bij het grote(re) publiek.

*Mercury* je hebt een privé bericht ontvangen betreffende bedrijfsinfo.

*Mercenary*

Legacy Member
TheCrow7 zei:
U zocht toch hosting ??? :wtf:
idd, maar aan een link zonder enige uitleg of motivatie heb ik niks, dat kan ik ook vinden op google.

Bedoeling is dat je hier ff een reden bijzet waarom ik die hosting zou moeten nemen.

TheCrow7

Legacy Member
Tja da's persoonlijke ondervinding. Iedereen kan natuurlijk zeggen wat hij wil en niet iedereen heeft elke host al gehad zodanig dat hij een degelijke vergelijking kan maken.

Ik heb al enkele keren met Combell gewerkt. Vriendelijke mensen, goede servers en niet echt de duurste.

1st-hosting.be

Legacy Member
Aan Nijntje,

Ik zou wel eens een hosting bedrijf willen weten waar (zoals jij opsomt):
Apache, Mysql, Mailservice, Backup en dns op verschillende machines staan.

Ik ben idd een reseller. Maar ik heb nog niet veel hosting bedrijven gezien die dat effectief aanbieden. Over een redundant systeem heb ik het (nog) niet. Dat zou helemaal mooi zijn dan.
Ja, ze zijn er. Maar dan met prijzen die ik, jij en de meesten hier niet kunnen en zullen betalen. Aangezien de meeste klanten naar prijs en dan pas naar service kijken.

btw, bij hosting-garage heb ik uit de tekst niet kunnen opmaken dat zij dat allemaal aanbieden.

BloodSeaker

Legacy Member
*Mercenary* zei:
THX, interessante uitleg. Je mag gerust namen noemen hoor als er zo'n motivatie bijstaat :)

Da was dus wa ik u in pm vertelde, die fantastico waarmee ge met paar muisklikt het kunt installeren.

BloodSeaker

Legacy Member
dJeez zei:
Als het gaat over Belgische hosters kan je best eentje nemen die op z'n minst Domain Ethix onderschrijft. Het is geen garantie op kwaliteit, maar wel een extra stok achter de deur bij problemen...


Zoals je zelf al zegt: domain ethix

Doch heeft dit niks met hosting te maken. Maar alles met domeinen. Dus hij kan net zo goed daar een domein registreren en elders een host. En tenslotte gaat de thread toch vooral over hosting, djeez.

Ik denk dat het belangrijk is bij een host dat je via mensen of kennissen de host kent, dat je ziet dat het een vlotte host is, waar je geen 5 minuten wacht tot je site geladen is met breedband. Waar je een snelle respons krijgt op je supportvragen, welke niet bekend staat om veel downtime, enzovoort.

Wat domeinnaam betreft is het volgens mij belangrijk dat je je dns servers kunt instellen. Of ze je wat mailadressen erop aanbieden of niet, maakt weinig uit en is de meerprijs niet waard. Dat moet je host voorzien, dat je emailadressen en dergelijk op je domein kunt zetten.

Concreet voorbeeld: Waarom betaalt ge bij hostbasket 40€ voor een jaar voor een .be domein als je bij ihosting voor 18.15€ er ook eentje kunt registreren. Ik heb mijn bvb bij ihosting en alles wat ik vraag doen ze eigenlijk

Nijntje

Legacy Member
1st-hosting.be zei:
Aan Nijntje,

Ik zou wel eens een hosting bedrijf willen weten waar (zoals jij opsomt):
Apache, Mysql, Mailservice, Backup en dns op verschillende machines staan.

Ik ben idd een reseller. Maar ik heb nog niet veel hosting bedrijven gezien die dat effectief aanbieden. Over een redundant systeem heb ik het (nog) niet. Dat zou helemaal mooi zijn dan.
Ja, ze zijn er. Maar dan met prijzen die ik, jij en de meesten hier niet kunnen en zullen betalen. Aangezien de meeste klanten naar prijs en dan pas naar service kijken.

btw, bij hosting-garage heb ik uit de tekst niet kunnen opmaken dat zij dat allemaal aanbieden.

Wij maken gebruik van dergelijke setup.
Onze infrastructuur is heel recent vernieuwd maar daarvoor hanteerden wij net dezelfde netwerkstructuur. Alle servers bij ons zijn single of dual xeons met 64-bit EMT met min 1 Gb geheugen. Elke machine is uitgerust met SATA of SCSI raid, afhankelijk van de taken waarvoor ze dienen.
Database servers hebben uiteraard dual Xeons met SCSI RAID daar toegangstijden en rekenkracht daar natuurlijk primeren.
DNS servers in InterXion Zaventem, momenteel bezig met nieuwe DNSen en fallback servers in Redbus Amsterdam.

Dit hoeft helemaal niet duur te zijn naar de eindklant naartoe.
Dit zijn nu eenmaal de zaken waarin hosters moeten investeren.

Het grote probleem is dat tegenwoordig iedereen denkt dat hosting easy money is. Troost je, degene die rijk wordt van webhosting moet ik in de IT nog tegenkomen. Kosten voor degelijke infrastructuur liggen heel erg hoog, rendement heel erg laag. Dit is dan ook niet onze core business.

Dergelijke setups zoals die van kleinere bedrijven met 1 server zijn leuk om te beginnen.
Heel weinig vaste kosten per maand en natuurlijk een zeer hoge winstmarge.
Totdat er eens problemen opduiken natuurlijk... :)

BloodSeaker zei:
Concreet voorbeeld: Waarom betaalt ge bij hostbasket 40€ voor een jaar voor een .be domein als je bij ihosting voor 18.15€ er ook eentje kunt registreren. Ik heb mijn bvb bij ihosting en alles wat ik vraag doen ze eigenlijk

Ik kan me daar ergens best in vinden hoor.
Het is een heel negatieve trend om alles zo laag mogelijk te houden.
Vooral in de IT. Tegenwoordig zijn de marges zo heel erg klein dat er wel op massa moet gedraaid worden. Ik persoonlijk geef liever meer geld uit aan een firma waarvan ik weet dat ze van de nodige vakkennis beschikken, dan deze aan een andere partij uit te besteden om te besparen.
Veel bedrijven redeneren net hetzelfde.
Als ik zie wat sommige hosters vragen voor webhostings, vraag ik me soms af waarom ik nog ga werken...
Tzijn vooral de kleinere bedrijfjes die door gigantisch lage prijzen te hanteren de markt verzieken. Vroeg of laat lopen die echter toch tegen de lamp en dan is het natuurlijk logisch dat de gedupeerde klant denkt van "geen tweede keer" en naar een duurdere firma grijpt.

Kijk maar naar Belgacom. Er is geen enkele reden waarom je in godsnaam in het datacenter van Belgacom zou gaan colocaten.
Toch wordt het gedaan terwijl je voor 1/3 van de prijs dezelfde kwaliteit in andere datacenters kunt krijgen. :)

BloodSeaker

Legacy Member
Nijntje zei:
Ik kan me daar ergens best in vinden hoor.
Het is een heel negatieve trend om alles zo laag mogelijk te houden.
Vooral in de IT. Tegenwoordig zijn de marges zo heel erg klein dat er wel op massa moet gedraaid worden. Ik persoonlijk geef liever meer geld uit aan een firma waarvan ik weet dat ze van de nodige vakkennis beschikken, dan deze aan een andere partij uit te besteden om te besparen.
Veel bedrijven redeneren net hetzelfde.
Als ik zie wat sommige hosters vragen voor webhostings, vraag ik me soms af waarom ik nog ga werken...
Tzijn vooral de kleinere bedrijfjes die door gigantisch lage prijzen te hanteren de markt verzieken. Vroeg of laat lopen die echter toch tegen de lamp en dan is het natuurlijk logisch dat de gedupeerde klant denkt van "geen tweede keer" en naar een duurdere firma grijpt.

Kijk maar naar Belgacom. Er is geen enkele reden waarom je in godsnaam in het datacenter van Belgacom zou gaan colocaten.
Toch wordt het gedaan terwijl je voor 1/3 van de prijs dezelfde kwaliteit in andere datacenters kunt krijgen. :)


Ben er voor een stuk mee akkoord. Soms zijn de prijzen belachelijk laag en vraag je je af hoe ze uit de kosten komen (zeker op windows servers waar licenties stukken van mensen kosten PER SERVER)

Aan de andere kant is 40€ overdreven duur voor een domeinnaam en is dat profiteren van de mensen OF je verkoopt er zo weinig op een jaar dat je anders niet uit de kosten raakt...

Andersom geldt hetzelfde, bij ons op het werk hadden we Windows hosting bij Scarlet. Ge betaalt 600€ per jaar voor een 50MB ruimte, en als ge een probleem hebt moet ge een uur aan de telefoon hangen en dan komt ge dag erna tot vaststelling dat probleem nog niet opgelost is. Dat is ook niet er manier van werken als je zo prijzen vraagt

Nijntje

Legacy Member
Klopt. De prijzen op TLD's vind ik nog gerechtvaardigd tegen tarieven van 15 euro.
De hostings, dat is al een heel ander verhaal.
Veel jongeren rekenen hun 'uren' dat ze ergens aan bezig zitten niet mee in de prijs.
Daar zijn dan de zelfstandigen vet mee als ze dan met hun prijzen, waarin service ed. WEL verrekend zit, moeten opboksen tegen die bodemprijzen.
Maar ik zeg het, vroeg of laat vallen die toch door de mand :)

TheCrow7

Legacy Member
Nijntje zei:
Veel jongeren rekenen hun 'uren' dat ze ergens aan bezig zitten niet mee in de prijs.
Daar zijn dan de zelfstandigen vet mee als ze dan met hun prijzen, waarin service ed. WEL verrekent zit, moeten opboksen tegen die bodemprijzen.
Maar ik zeg het, vroeg of laat vallen die toch door de mand :)

Enorm frustrerend inderdaad. Die gasten beseffen niet dat ze hun eigen toekomst de dood in jagen. Maar het is vechten tegen de bierkaai want ze doen gewoon verder.

Nijntje

Legacy Member
Er zijn grote firma's die dit bewust doen maar die draaien op massaverkoop.
Kleine zelfstandigen kunnen dit helemaal niet aan.
Problemen zullen dan niet lang uitblijven indien de verkoop begint te lopen en vroeg of laat moeten ze noodgedwongen stoppen.
Dit kan ook niet de bedoeling zijn.

Er is nood aan goede algemene afspraken tussen de verschillende hosting providers.
Echter, dit zal nog VER van ons bed zijn :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan