Archief - HTML: 3 tags

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

[EZ]

Legacy Member
Hello,

Ik zoek dus de volgende 3 tags:

Nen tag da als ge ne link aanduid, da da woord veranderd (kleur/onderlijnd/tekens/vet/cursief), als da mogelijk is in html
En dan nen tag da'k is heb zien staan op een site maar niet meer terugvind, voor links niet te laten onderlijnen, 't was iets van 'Textdecoration...' ofzo
Tenslotte wil'k de onderstaande tag gebruike maar dan moet die link automatisch in een nieuw venster openen (voor die .tk balk weg te krijge), eigenlijk een soort van popup maar dan liefst met al de balken van IE/FF in da venster
<META HTTP-EQUIV="REFRESH"
CONTENT="5;url=http://users.telenet.be/pimppictures">

Alvast bedankt

Rvl

Legacy Member
that is what we call css ;) als ge gewoon css link in google typt ofzo vind ge wel alle info

tikketim

Legacy Member
[EZ] zei:
Hello,

Ik zoek dus de volgende 3 tags:

Nen tag da als ge ne link aanduid, da da woord veranderd (kleur/onderlijnd/tekens/vet/cursief), als da mogelijk is in html
En dan nen tag da'k is heb zien staan op een site maar niet meer terugvind, voor links niet te laten onderlijnen, 't was iets van 'Textdecoration...' ofzo
Tenslotte wil'k de onderstaande tag gebruike maar dan moet die link automatisch in een nieuw venster openen (voor die .tk balk weg te krijge), eigenlijk een soort van popup maar dan liefst met al de balken van IE/FF in da venster


Alvast bedankt

css gebruiken

eerste :
a {
color:#ffffff;
text-decoration:undeline;
}

vet en cursief kan je met html
vet : <b> cursief : <em> dacht ik

twede :

a {
text-decoration:none;
}

derde moet ge nog is goed uitleggen wa ge bedoeld :s

Fr3aK

Legacy Member
Ivm je laatste probleem, zoek eens op google naar "javascript break out of frames".

Kheb nu wel geen idee of dat werkt bij .tk maar zou normaal wel moeten...

[EZ]

Legacy Member
tikketim zei:
a {
color:#ffffff;
text-decoration:undeline;
}
...
a {
text-decoration:none;
}
Waar moet'k da juist plaatse :s ? (ja ik ben beginneling), in "<a href="...>" in body of ergens anders?
En moet
tikketim zei:
text-decoration:undeline;
nie undeRline zijn of is da zo?

En met de derde vraag bedoel ik dat als ge naar die pagina gaat ge automatisch wordt doorgestuurd naar een andere pagina, da kan'k nu al.
MAAR nu wil'k wete hoeda er automatisch een nieuw venster opend met die pagina naarwaar ge wordt doorgestuurd.
En liefst een venster dat nie wordt geblokkeerd door pop-upblockers e.d.

tikketim

Legacy Member
zoek is effe op google wat op over css , een beetje basis kennis kan geen kwaad zalle ..

UnD3RD0G

Legacy Member
in uw <head> plaatst ge een verwijsing naar een CSS file, dus bij het inlezen gaat hij voor de opmaak naar die CSS ( Cascading Style Sheet ) kijken.

Al uw opmaak gebeurt dus in die CSS, de opbouw van je site gebeurt in HTML zelf.

al die tags die jij vraagt worden nu niet meer gebruikt in HTML omdat deze niet als valid worden aanzien,
gebruik maken van CSS is een standaard geworden, daarom is het beter dat je er inderdaad mee leert werken.

voorbeeldje :

HTML bestand

<html>
<head>
<title>
VOorbeeld CSS
</title>
<link href="jeCSSbestand.css" rel="stylesheet" type="text/css" />
</head>
<body>
deze tekst zal eruit zien zoals in mijn CSS mijn body word opgemaakt
</body>
</html>

CSS BESTAND

body {
font-family:arial;
color:#FFFFFF;
font-size:16px;
background-color:#000000;
}

Dat gaat dus als je wat kan syntax lezen, een zwarte pagina opleveren, waar je witte tekst zal hebben, met font arial, groote 16px.

Hopenlijk snap je het principe nu een beetje,

Succes verder ! :)

[EZ]

Legacy Member
'k Had ondertussen al wa geGoogled en door de uitleg van UnD3RD0G snap'k het nu wel redelijk, ma nog een vraagsken:
Als ge
body {font-family: verdana, arial; background-color: black}
gebruikt, moogde dan
<font face="verdana, arial" size="4"> en <body bgcolor="#000000">
wissen?

:edit: 'k Heb nu al gevonde hoe da'k de kleur kan late verandere van ne link alsge der over gaat me u muis, ma ik vind nerges hoeda (als da wel gaat) ge als ge me u muis over ne link gaat, da ie link tussen <> ofzo komt te staan.
Dus als de link der gewoon staat: HOME
En als ge derover komt: > HOME <

Tyfius

Legacy Member
In principe wel. Volgens de guidelines zou je al je opmaak in een CSS bestand moeten steken en zo je pagina opbouwen.
Op google en in de sticky hier op het forum zijn wel een aantal interessante links te vinden die je hierover meer uitleg kunnen verschaffen :)

UnD3RD0G

Legacy Member
@[EZ] : content moet je in een <DIV> steken, als je er aparte opmaak voor wil :

<div class="knop">Home</div>

dan kan je in CSS adhv

.knop { }
je opmaak voor die knop defineren,


een <span> kan ook; is eigenlijk net hetzelfde als een div, maar een span is een div voor in een div.
bekijk het als lucifers in hun doosje, lucifer(span) kan in doosje(div), maar div kan niet in span :)

de inhoud van de div, dus de tekst zelf, waar je dus > HOME < wil, kan je niet veranderen adhv CSS, daarvoor moet je bv Javascript gebruiken

[EZ]

Legacy Member
Ok, da HOME zal'k zo wel late, 't is wel al gelukt da als ge erover gaat da het wit ziet en 'k heb zelfs al de scrollbar veranderd. Nu ga'k is zoeke voor de 'break out of frames' Javascript en daarna misschien wel is voor da > HOME <

Allemaal merci 4 the help! ;)

UnD3RD0G

Legacy Member
Succes, tis imo zo da ge het meeste leert, iemand die u in gang duwt, maar dan zelf beginnen trappen !

[EZ]

Legacy Member
Nu heb'k dees al gevonden me Google:
Als je er met je muis overgaat veranderd plaatje 1 in plaatje 2. Ga je er weer vanaf met je muis, wordt het weer plaatje1. Dit kan zo tussen je body.

<IMG NAME="plaatje" SRC="plaatje1.jpg" onMouseover="document.plaatje.src='plaatje2.jpg'" onMouseout="document.plaatje.src='plaatje1.jpg'">

Ma weet iemand hoeda'k da kan toepassen op tekst i.p.v. op een afbeelding?

UnD3RD0G

Legacy Member
wat ge daar doet is dus javascript he
onMouseover is een trigger, en document.plaatje.src is javascript.

voor je knoppen :

IN HTML
<div id="knop_home" onmouseover="this.document.getElementById("knop_home").innerText="> Home <" onmouseout="this.document.getElementById("knop_home").innerText="Home"> Home(als link welteverstaan) </div>


dat gans inw uwe html smijten en zou volgens mij moeten werken

[EZ]

Legacy Member
'k Heb nog 2 vraagskes, ma 'k ga geen nieuwe thread starte dus 'k zal ze hier poste.
Here they are . . .

Ik wil zo text late flikkere zie hier, nu lukt da in FF ma in IE wil die nie flikkere, hier is het css script da'k gebruikt heb:
a {text-decoration: blink} (voor links) & p {text-decoration: blink} (voor tekst)
Weet iemand hoeda'k dan in IE ook kan late flikkere ?

En dan nog: Weet iemand soms hoeda'k zo een kleine afb. op mijn site kan zette die in te tittelbalk of in de start balk wordt weergegeve i.p.v. het IE/FF icoon?
(En dus ook bij favoriete, als ge het nie begrijpt, zet dan Google in u favoriete, dan komt het icoon van Google dervoor, da is zo een G)
:edit:Nog een klein vraagje :p : Hoe kan ik een stuk tekst een paar pixels ofzo laten inspringen in html/css ? (liefst met zelf te kiezen grote van de inspringing)

Alvast bedankt . . .

sh1b

Legacy Member
Antwoord op de 2de vraag: favicon. Je maakt een kleine image en slaat die op als .ico bestand. (Ik denk dat dat maar 16x16 pixels groot mag zijn?)

Dan voeg je zoiets aan je code toe:
Code:
<link rel="shortcut icon" href="/favicon.ico" type="image/x-icon" />
/favicon.ico verander je dan naar de naam van jou image :)

[EZ]

Legacy Member
Weet niemand hoe'k een stuk tekst een paar pixels ofzo kan laten inspringen in html en/of css ? (liefst met zelf te kiezen grote van de inspringing)

Alvast bedankt . . .
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan