Archief - Mailing naar klanten

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Morre1977

Legacy Member
Ik heb de opdracht gekregen om de mailing voor die persoon te verzorgen. Hij heeft een klantendatabase van 10.000+ email-adressen en men heeft mij gevraagd af en toe een mailing voor hem te willen doen.

Nu, tot hier toe verzorgde ik enkel het grafische voor deze klant.

Mijn probleem nu is dat ik hier met een telenet-acoount zit en die laat me niet toe meer dan 200 mails per keer te versturen. Als ik ze in pakketjes moet versturen gaat dit superlang duren.

Iemand die weet op welke manier ik die 10.000 mails toch ineens kan versturen ?

Morre1977

Legacy Member
die kan ik dan bvb op mijn server installeren en dan daar de gegevens van een klant gebruiken om die mailing te doen ?

Tyfius

Legacy Member
Wij gebruiken op het werk poMMo. Dat draait gewoon op onze web server en van daaruit versturen wij al onze mails. Contact gegevens kan je redelijk eenvoudig importeren, bijvoorbeeld uit een CSV bestand en nadien onderverdelen in groepen. Die stuurt dan om de zoveel minuten mails uit.

RpR

Legacy Member
Tyfius zei:
Wij gebruiken op het werk poMMo. Dat draait gewoon op onze web server en van daaruit versturen wij al onze mails. Contact gegevens kan je redelijk eenvoudig importeren, bijvoorbeeld uit een CSV bestand en nadien onderverdelen in groepen. Die stuurt dan om de zoveel minuten mails uit.

Gaat dat ook niet via een smtp? Want hou er rekening mee als je van een domein mails verstuurd en het is niet de server van de mx record van het domein dat velen het aanzien als spam! Zeker als het ip adres geen bekend adres is.

bugoff

Legacy Member
Alle mails in 1 keer sturen zal nergens lukken, de mailservers waarvan je mails verstuurd zullen geblockt worden.

Mailing lijsten doen dit normaler wijze gewoon door dit op "verschillende" tijdstippen te verspreiden, een 200mails / minuut ofzo.

Morre1977

Legacy Member
als het automatisch gaat, zoveel te beter. ik wil er gewoon niet teveel tijd aan verliezen.

ozl

Legacy Member
Ik had net hetzelfde nodig en ik heb poMMe eens geinstalleerd. Werkt wel nog handig en mails kan je opmaken met css etc, maar afbeeldingen gebruiken in je opmaak werkt blijkbaar toch niet? Ik weet wel dat afbeeldingen in een mail heel wat problemen kunnen veroorzaken (filters bij e-mailaccounts) maar ik vroeg me af of het nu aan die filters lag of aan beperkingen van poMMo. De 9lives nieuwsbrief werkt bv wel met afbeeldingen.

dJeez

Legacy Member
bugoff zei:
Alle mails in 1 keer sturen zal nergens lukken, de mailservers waarvan je mails verstuurd zullen geblockt worden.
Dat lukt wel hoor, geen enkel probleem. Als je het via de mail server van een derde partij doet kan je uiteraard best wel eerst vragen of het ok is, en of er geen mechanismen zijn die dit tegenhouden. Het hangt maw gewoon af van de hosting provider die je gebruikt. Goede afspraken brengen je al een heel eind :p.

Tyfius

Legacy Member
coebeest zei:
Ik had net hetzelfde nodig en ik heb poMMe eens geinstalleerd. Werkt wel nog handig en mails kan je opmaken met css etc, maar afbeeldingen gebruiken in je opmaak werkt blijkbaar toch niet? Ik weet wel dat afbeeldingen in een mail heel wat problemen kunnen veroorzaken (filters bij e-mailaccounts) maar ik vroeg me af of het nu aan die filters lag of aan beperkingen van poMMo. De 9lives nieuwsbrief werkt bv wel met afbeeldingen.
Jawel. Je moet wel zien dat die afbeeldingen ergens online staan en daar naar linken. Lokale afbeeldingen mee doorsturen gaat normaal niet werken, wat ergens vrij logisch is.

ozl

Legacy Member
Daar heb ik voor gezorgd maar toch werkte het niet. Zowel op hotmail, Outlook, Outlook Express. Waarschijnlijk wordt dit geblokkeerd door een spamfilter ofzo? Normaal kan ik altijd wel drukken op 'afbeeldingen weergeven' maar ook dat kwam er nu niet op. Maar kheb het nu al opgelost door geen afbeeldingen te gebruiken en het ziet er ook nog deftig uit.

Nog een vraagje, als je zo naar 1000 man moet mailen, met wat moet je rekening houden ivm je host? Behoort dit tot het maandelijks dataverkeer dat je krijgt of ... ? Ik zou niet willen dat mijn klant zijn website tijdelijk niet beschikbaar is als alle mails zijn verstuurd omdat de bandbreedte op is ofzo

bugoff

Legacy Member
dJeez zei:
Dat lukt wel hoor, geen enkel probleem. Als je het via de mail server van een derde partij doet kan je uiteraard best wel eerst vragen of het ok is, en of er geen mechanismen zijn die dit tegenhouden. Het hangt maw gewoon af van de hosting provider die je gebruikt. Goede afspraken brengen je al een heel eind :p.

Elke mailserver zal 10.000 mails die je in 1 keer stuurt blokken.

Probeer maar eens 5000mails in 1 minuut naar telenet/belgacom te sturen.

Je zal heel vrolijk geblokt worden :)

killgore

Legacy Member
RpR zei:
Gaat dat ook niet via een smtp? Want hou er rekening mee als je van een domein mails verstuurd en het is niet de server van de mx record van het domein dat velen het aanzien als spam! Zeker als het ip adres geen bekend adres is.

Aanzien als ...? Tenzij al die klanten expliciet toestemming hebben gegeven IS dit gewoon spam (en ik kan het weten, wij mogen voor inschrijving van onze leden bv. de 'ik wil mails ontvangen' niet standaard aanvinken wettelijk gezien).

bugoff zei:
Elke mailserver zal 10.000 mails die je in 1 keer stuurt blokken.

Probeer maar eens 5000mails in 1 minuut naar telenet/belgacom te sturen.

Je zal heel vrolijk geblokt worden :)

Hm, kzou dat toch niet te snel zeggen hoor ;-). 5000 emails is heus niet zoveel. Als nog geen procent van de telenet klanten zich inschrijft op pakweg de nieuwsbrief van het nieuwsblad kom je daar al aan, en ik betwijfel dat het nieuwsblad enzo echt zoooo periodiek gaan werken.

bugoff

Legacy Member
Ja maar die mails zullen niet allemaal in 1 keer verstuurd worden,

ook het nieuwsblad zal maar ... mails / uur / minuut mogen doorsturen, tenzei ze van verschillende mailservers mailen.

killgore

Legacy Member
bugoff zei:
Ja maar die mails zullen niet allemaal in 1 keer verstuurd worden,

ook het nieuwsblad zal maar ... mails / uur / minuut mogen doorsturen, tenzei ze van verschillende mailservers mailen.

nuja, er zal een limiet zijn natuurlijk, ik denk alleen dat ze nogal wat zal afhangen van scanresultaten/bron/... en dat het niet simpel zal zijn: ah, Y stuurt ons 1000 mails, dat aanvaarden we niet hoor!.

Ik zou het eens moeten zien hoe ze het met onze e-mailings doen, das ook gerekend op 1000-2000 denk ik.

bugoff

Legacy Member
Nja, tgaat idd niet van hop we aanvaarden ze niet.

Maar de mailserver zal wel gewoon geblocked worden voor een bepaalde periode, de mailserver krijgt normaal een error dat hem later opnieuw moet proberen wegens teveel mails / minuut, maarja de mailqueue blijft even groot :)

Ik weet ook de juiste limieten niet, maar 10.000 in 1minuut sturen lijkt me wel veel :)

dJeez

Legacy Member
bugoff zei:
Elke mailserver zal 10.000 mails die je in 1 keer stuurt blokken.
Nope, en ik spreek uit ervaring, wij hebben nl. zelf een mailing platform. Het hangt echt af van goede afspraken met je hosting provider. Uiteraard worden die mails niet instant verstuurd door de mail server zelf, ze komen daar wel in de wachtrij te staan, maar de applicatie "verstuurt" ze wel in 1 pakket in batch.

Ik zeg trouwens duidelijk HOSTING provider, niet INTERNET provider. Het spreekt voor zich dat Internet providers een veel strictere AUP opleggen voor hun particuliere gebruikers.

@killgore: Mailen naar een algemeen email adres (vb. info@...) van het bedrijf mag echter steeds, da's een achterpoortje in de wet - "zoals gewoonlijk" zullen we maar zeggen zeker, idem dito voor je huidige klantenbestand (weliswaar onder voorwaarden - met name reclame over gelijkaardige producten/diensten als de klant reeds heeft aangeschaft zijn toegelaten).

Het principe van de voorafgaande toestemming is echter niet absoluut. Wij onderstrepen
inderdaad reeds in dit stadium dat elektronische post mag worden gebruikt voor het versturen
van reclameboodschappen - zonder voorafgaande toestemming - in het kader van twee
uitzonderingen beoogd door artikel 1 van het Koninklijk Besluit van 4 april 2003 betreffende
de reglementering van het versturen van reclameboodschappen via elektronische
post (cfr. infra).

Bron : http://www.mineco.fgov.be/information_society/spamming/spamming_brochure_nl.pdf

En de relevante uitzonderingen :
http://mineco.fgov.be/information_society/e-commerce/legislation/regulation/law_e_commerce_003.pdf

Niet dat ik mensen op ideeën wil brengen hé :p.

bugoff

Legacy Member
Ha, je geeft me gelijk ;)

Want nu zeg je zelf dat die mailserver die ze uitstuurt ze in batches doorstuurt :)

dJeez

Legacy Member
bugoff zei:
Want nu zeg je zelf dat die mailserver die ze uitstuurt ze in batches doorstuurt :)
Begrijpend lezen : de applicatie stuurt ze in 1 pakket in batch door naar de server, de server ontvangt ze dus ook in 1 pakket, de server stuurt die dan stuk per stuk door (nogal wiedes aangezien die die niet in 1x naar 10.000 email adressen tegelijk kan doorsturen, ze worden gewoon stuk voor stuk geprocessed). Het gaat hier dus niet over beperkingen opgelegd door de mail server (waar jij op hamert), maar beperkingen van het netwerk (QoS dient gegarandeerd te blijven uiteraard, en mail heeft lage prioriteit wat dat betreft).

Maar nogmaals : dit kan uiteraard enkel mits de nodige afspraken, je kan dus niet zomaar willekeurig een mail server bij een willekeurige hosting provider gaan gebruiken om dergelijke mailings buiten te sturen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan