Archief - PHOTOSHOOT: Un matin a Boulongne

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

CEPTIFILE

Legacy Member
wel nice :)
3 vind ik het beste, kan niet helemaal plaaste wat ik zie op de voorgrond, en daar zit de kracht van de foto in.

Floyd

Legacy Member
Ik vind het enorm sfeervolle foto's! Een van de dingen die mij het meest opvielen over de gehele reeks is de keuze van de plaatsing van de horizon. Het feit dat het mij opviel is eigenlijk niet zo'n goed teken, want het betekent ten eerste dat ik het hier en daar mooier zou vinden als je het anders had aangepakt en ten tweede dat mijn aandacht afgeleid wordt van "datgene waar de foto over gaat". :)

1: Horizon mag voor mij een tikkeltje hoger. Compositie vind ik verder perfect, ook de plaatsing van dat ding (is dat een rots?) daar. Aan de andere kant ben ik aan het denken dat het misschien nog een sterkere foto zou zijn zónder dat ding! In ieder geval, deze vind ik echt zalig, met die 'drijvende mist' op het zand (zo lijkt het toch). De horizon vind ik ook bangelijk goed, de foto zou veel verliezen als daar niets speciaal te zien was - nu zie je mooi een streepje zee en rechts het land, waardoor je je perfect kan situeren.

2: De rennende hond is prachtig. :)
Maar: zeker omdat je voor zwart-wit gekozen hebt (wat voor mij betekent dat er veel aandacht gaat naar de verdeling van vlakken en lichte/donkere partijen), zou het volgens mij beter zijn als de schaduwen onderaan volledig in beeld waren. Ook heb je nog een beetje overbelichting in de lucht, wat wel te vermijden lijkt.

3: Hier valt de 'verkeerde' (in mijn ogen) plaatsing van de horizon me heel fel op. Het strand is in dit geval veel interessanter dan de lucht, en voelt echt 'afgesneden'. Het mystieke van die twee mannen in de verte zou denk ik ook beter benadrukt worden als ze bovenaan aan de horizon zouden staan - bijna onbereikbaar door de enorme afstand die je zou moeten afleggen over wat wel eens een mijnenveld zou kunnen zijn om tot daar te geraken. :)

4: Kan ik niet echt iets over zeggen.

5: Heel mooie kleuren in de lucht, fijne compositie.

6: Bij deze foto (en de vorige ook eigenlijk) zou een subtiele rand niet misstaan, nu loopt hij over in de achtergrond. Nr 5 vind ik sowieso beter, al is het maar omdat je dat roze hier niet hebt in de lucht.

7: Perfecte compositie imo. :) Spijtig dat de drie mannen niet allemaal even afgescheiden zichtbaar zijn, maar dat stoort niet zo erg. De vogels op de achtergrond maken het plaatje af. Mooie foto!

8 & 9: Voor mij perfect voorbeeld dat z/w niet mooier hoeft te zijn dan een kleurenfoto.. Nr 8 (met kleuren dus) vind ik absoluut veel beter en veelzeggender. De duidelijke actie die in de foto zit vind ik ook erg geslaagd. Ik ben niet zeker of ik de zon er wel bij had willen zien. :)

10: Vind ik niets speciaal, niet zo goed. Zegt me niets.

11: Zalig! Het is even zoeken om erachter te komen wat er juist aan de hand is, maar je komt er uiteindelijk wel achter, wat ik dus heel goed vind. :) Mooie kleuren en licht! Vreemd om te zien hoe drie lampen eigenlijk drie mensen voorstellen en meteen ook tonen naar waar ze kijken. :)

12: Mooi als 'finaal portret', had misschien onder en boven wat af gemogen. Lijkt mij ook iets te donker.

Ik vind het alweer een meer dan geslaagde reeks... Keep it up!

friggelke

Legacy Member
ik volg zelf fotografie in opleiding en ben geboeid door de foto's.

Goeie keuze om in tegenlicht te fotograferen-> leuke sillhouetvorming, zeker bij de personen

Foto 2: Horizon mocht lager, 2/3 - 1/3... zou leuker geweest zijn. anders zeer leuk qua lichtinval, schaduwpartijen.

Foto 7: Hier doe je het wel dan :). Prachtige foto, leuke compo, perfect van licht - zeer contrastrijk + tegenlichtsituatie. Wat ook zeer leuk is, zijn de vogels die net achter jullie wegvliegen.

Foto 8: Een van de beste fotos in de reeks. Jammer van de horizonlijn die niet recht is... vind ik een beetje storend. Wel leuk dat die vogels er terug wegvliegen. (toeval? of bewust gewacht)

grtzz

Edit* kheb niet afgekeken van floyd :p kwou gewoon min mening geven over de fotos zonder te lezen wat de comments waren hehe

Inv`

Legacy Member
2,7, 8 spreken mij het meetst aan :)

vooral 8 vind ik een geslaagde foto vanwege de compo en het licht

Conspectus

Legacy Member
@ Floyd: bedankt voor je uitgebreide comments.

Even nog wat aanvullingen:

Foto 1: Het is geen mist. er stond een onmenselijk harde ijskoude wind die zand over de vlakte jaagde. Dat ding is idd een rots en ik koos dat object omdat ik bang was dat je het jagende zand anders niet zou opmerken. Doordat die rots daar ligt had ik gehoopt dat je zou zien hoe de wind blies enz... (omdat de zandmist daarachter niet aanwezig is).

foto 2: om die te nemen moest ik twee mensen zo stil mogelijk half rennend van achteraan besluipen. Ze poseerden niet en wisten niks van de foto af. De overbelichte vlek is simpelweg de zon.

foto 3 is idd niet geslaagd. ik Probeerde die laag jagend zand vast te leggen maar op de grond liggend zag ik geen kloot door het zand dat me constant hard in de ogen sloeg.

op foto 4 zoekt die gast dekking tegen de koude wind en de zandstroom. Die was zeker duidelijker geweest op groot formaat (zie einde post).

foto 8: op deze foto vind ik de zon net 'nodig' om de silhouetten en de sfeer te die ik wil tonen te bereiken. Erg koude morgen op het strand. Beetje gloomy sfeertje. Dat wou ik tenminste. Ik heb foto's zonder tegenlicht maar die konden me niet boeien.

foto 11 is 70m onder de grond in de sousterrain's van een zware artelleriebatterij bij Neufchatel genomen. 't was toen 6u 's morgens.

foto 12: idd wat donker maar toen kwam de zon net op. Dat zijn de mensen met wie ik mee mocht.

Laatste noot: Ik vind het spijtig dat de foto's zo klein zijn. Nuja dat doe ik beuwst zodat zo veel mogelijk mensen ze volledig op hun scherm krijgen als ze er naar kijken. Stuff zoals het stuivend zand etc... komen beter uit op groter formaat. Wie wil mag grote versies vragen. Ik kan ze alleen niet uploaden wegens te groot.

Consp

guRuh

Legacy Member
Spijtig dat de exif verdwenen is uit u foto's... Gebruik je een externe resizer mss?


Paar comments:
1. Steen had iets meer in de rechterbenedenhoek gemogen voor mij. Ook denk ik dat je een iets te korte sluitertijd hebt gebruikt. Door een langere sluitertijd ga je die beweging van het zand beter kunnen laten uitkomen, nu hangt het daar percies (?)

2. Spijtig dat de schaduwen er niet volledig op staan, dat had het desolate effect wel kunnen versterken imo. Toch , niet mis

10. Ik had hem weer meer in de hoek geplaatst

guRuh

guRuh

Legacy Member
Conspectus zei:
exif? externe resizer? denominalistische adjectivering?

EXIF: data dat in een jpg zit, bevat sluitertijd diafragma etc.

Photoshop behoudt die exif data normaal gezien (camera raw in alle geval), sommige "externe" resizers behouden deze niet.

denominalistische adjectivering? tweede straat rechts

Conspectus

Legacy Member
deze fotos zijn gesaved for web met photoshop en ik begrijp niet wat exif hier van doen heeft.

Floyd

Legacy Member
exif? externe resizer? denominalistische adjectivering?
denominalistische adjectivering? tweede straat rechts
lol

Conspectus, ivm exif:
De exif informatie is blijkbaar uit de foto verdwenen door save for web. Misschien in het vervolg beter gewoon Save as (.jpg) gebruiken.
Wat exif hier van doen heeft is dat het handig kan zijn bij het commentaar geven op de foto's dat je kan kijken welke sluitertijd/diafragma/etc gebruikt is voor de foto.
Moest dit nog niet duidelijk zijn: normaal zit deze informatie dus vervat in het .jpg bestand, dat heet dus de "exif" informatie. Er zijn verschillende programma's waarmee je dit kan bekijken, je moet er maar eens op googlen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan