Archief - PHOTOSHOOT: winter in het bos

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Timooo

Legacy Member
Ik vin het ni echt zo'n superfoto's... trouwens, als ge foto's trekt is et altijd zo slim om echt veel foto's van 1 bepaald onderwerp te maken (bijvoorbeeld nen boom) en dan kunt ge dan de schoonste uit die reeks kiezen. Nu lijkt het alsof ge subtiel uw onderwerp hebt gekozen om dan zo juist ne foto te trekken en da komt nogal geforceerd over... correct me if I'm wrong...

>P>Barney

Legacy Member
Voor mij is dat toch fotografie, subtiel een onderwerp kiezen en zo goed mogelijk proberen vast te leggen.

Niet 10 keer nen foto nemen van hetzelfde onderwerp en dan de beste te kiezen.

Anendel

Legacy Member
In de realiteit wordt er eerder wel meerdere foto's van hetzelfde onderwerp genomen.
Ik vind dat er ook niet onmiddellijk een 'pakkend' beeld tussen zit. Met je 10D kan je véél meer dan dit hoor. En met photoshop ook :p

0921: goede poging, ga op je buik liggen en je beeld wordt nog sterker door gekleurde bomen die naar gebouw leiden. Leg horizon niet in midden van foto.
0925: te veel bomen links. Meer nadruk leggen op gebouw. Kleuren van gebouw en lucht wat oppompen.
0931: mooie boom, maar kon beter in beeld worden gebracht. Achtergrond stoort
0933: verdienstelijke poging, goed gebruik maken van objecten, maar kan nog beter worden gekadreerd.. En nu leidt mijn oog naar... een boom. Had je geen knap model met rode mantel die daar kon staan? ;-)
0938: te weinig diepte. Statief gebruiken. langere sluiter en kleiner diafragma
0943: portretmode was mss iets beter geweest. en dan soort kader-in-kader proberen..
0944: boom is onderwerp en staat veel te centraal. Takjes links onder storen te hard
0947: weeral onderwerp centraal. niet scherp. Ketting hangt er trouwens erg ongelukkig. Er is geen referentiepunt, onderwerp wordt niet in de rest verwerkt..

Thorens

Legacy Member
Zoals al eerder gezegd zijn het niet echt pakkende foto's. Groot snapshot gehalte. Uitblinkers zijn 0925 en 0928 omdat daar vooral het kasteel voor een geslaagde foto zorgt.

En 0944, gewoon omdat door de ondergaande zon het lijkt of het bos in brand staat. Leuk effect.

Floyd

Legacy Member
Er is niets mis mee om verschillende opnames van hetzelfde onderwerp te maken om achteraf de beste te kiezen hoor. Je moet al een heel goede fotograaf zijn om in pakweg 75% van de gevallen meteen de 'juiste' foto te nemen.

Ik vind er wel een paar mooie foto's tussenzitten, maar sommigen hebben echt het snapshot gevoel.

friggelke

Legacy Member
Van vele fotos maken en 1ne uitkiezen ben ik nie echt akkoord :)

stel u voor: een sportfotograaf maakt 1000 beelden en een andere sportfotograaf maakt 250 beelden waarvan hij 50 beelden moet uitkiezen (die 250 beelden zijn goed geschoten). Elke fotograaf moet zowieso nog een selectie maken tussen zijn beelden en ongetwijfeld nog wat bewerken. Wie heeft et meeste werk? ...

Twil maar zeggen dat professionelen proberen iedere foto goed te kadreren en zo juist mooglijk te fotograferen qua licht. Als je moet beginnen met photoshop om grote crops te maken dan ben je niet zo goed bezig :). Hoe correcter de belichting en kadrage hoe minder werk je hebt om alles in orde te zetten. (time is money).

OT: dat van die verschillende kadrages van die boom is wel een goed idee natuurlijk :p da zegk nie.

Die fotos zien er toch maar heel gewoontjes uit eigenlijk. Het onderwerp komt er wel in voor, maar er zit totaal geen diepgang in. Probeer erges in iedere foto een 'verhaal' te steken. De foto zal op zich een stuk beter overkomen. :)

Floyd

Legacy Member
Ja daar bevestig je mijn idee inderdaad even. Je moet al een heel goeie fotograaf zijn om... blabla
Met andere woorden: de ene sportfotograaf heeft 1000 beelden nodig, de andere 250 ;)

friggelke

Legacy Member
a oei nie geleze ^_^

Ma iemand met 1000 beelde zal goe zin best moge doen en een nachtje doorwerken om dat af te krijgen.

dresse

Legacy Member
kvin de 44 wel cool, just of da bos daar links in brand staat :)
de 25 vindk ook wel sjeyk... weet natuurlijk ni of da ne "goeie" foto is want ik ken de balle van fotografie :)

Lo_fi

Legacy Member
Om on-topic te blijven : Ben jij er ooit ouder gaan uitzien dan op die foto dresse? Of ging het familie-toestel kapot toen je 5 was? Of hebben we hier te maken met een jommeke-fenomeen? Of was dat gewoon de laatste foto waar je nog enigzins goed op stond?

dresse

Legacy Member
da laatste...

nee, eigenlijk wil ik ulle gewoon mee laten genieten van heel mijn levensloop dus zet ik elke maand mezelf in men avatar, en elke maand een jaartje ouder, om zo op te bouwen naar de climax van hete brok datk nu ben... :unsure:
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan