Archief - PHP: hex naar (D)WORDS converteren

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

BART_SIMPSON416

Legacy Member
Ik zit namelijk met een redelijk probleempje.

Ik moet in PHP hexadecimale tekens converteren naar (D)WORDS (gaat over endians).
Maar in PHP is hier geen voorgekauwde functie voor :'(
Ik heb al code gezien om dit de doen maar die klopt vaak niet.
De server waar de data naar verzonden word is immers redelijk strict in het interpreteren. Dus foutjes zijn niet echt acceptabel.

Ik begin mij zelfs af te vragen of het wel mogelijk is het correct te doen in PHP.

WHiSPy

Legacy Member
BART_SIMPSON416 zei:
Vat het eens.
hexadecimale data moet je converteren naar DWORD gegevens type.
Ik weet niet of jij het weet maar ik weet wel dat sommige server software zeer moeilijk kan doen hier over. Pech als je het niet verstaat.
Maar ik zeg gewoon dat ik hexadecimaal opgeslagen data moet converteren naar DWORDS and jij valt mij al direct weer aan.
Das echt zo...

Loop naar de maan KillGore.


Anyway, bedankt The Crazy Frog voor je normale reactie in vergelijking met KillGore

Killgore weet goed genoeg waar gij 't over hebt. Enige dat ik mij afvraag is: wat zit iemand als gij op dat niveau te programmeren?

En begin me niet over kunnen begrijpen, hé. Ge begint zelf met grote woorden te spreken, maar als 't over 't opzoeken van 'n simpele function gaat dan moet ge passen. De helft van jouw topics kunnen beantwoord worden met 'n simpele RTFM.

BART_SIMPSON416

Legacy Member
WHiSPy zei:
Killgore weet goed genoeg waar gij 't over hebt. Enige dat ik mij afvraag is: wat zit iemand als gij op dat niveau te programmeren?

En begin me niet over kunnen begrijpen, hé. Ge begint zelf met grote woorden te spreken, maar als 't over 't opzoeken van 'n simpele function gaat dan moet ge passen. De helft van jouw topics kunnen beantwoord worden met 'n simpele RTFM.
Uhm ik heb al eindje zitten zoeken in de php reference.
Wel leuk als dat ding meer dan honderden functies heeft.
Dan kan je eindje zoeken :|

killgore

Legacy Member
ik heb pm van bs zelf gekrege en imho ist opgelost :).
edit: wat wel correct blijft aan men vorige post (ietsje vriendelijker gezegd nu):

hexadecimaal = notatie voor getallen (wordt vaak gebruikt omda ge er makkelijker bitpatronen mee kunt zetten aangezien 16 meervoud is van 8, ander veelgebruikt = octaal).
binair = een andere notatie voor getallen, deze vormt zowat de basis van de digitale elektronica.
word = een woordje dat gebruikt wordt om een geheugenruimte aan te duiden (of meer direct in sommige programmeertalen: een datatype) dat (hopelijk geen vergissing hier) 16 bits inneemt :).

dJeez

Legacy Member
RTFM : http://be.php.net/hexdec.

DWORDS bestaan niet in PHP aangezien het geen strong typed language is. Verder heeft PHP enkel signed ints, voor een DWORD zal men meestel uitgaan van unsigned waarden, wat dus al problematisch kan zijn (en wellicht ook is).

En uiteraard zijn het endians, de vraag is echter of het big endian of little endian moet zijn. De hexdec functie zal nl. de endianness van het platform gebruiken waarop PHP draait, deze kan verschillen van de server waarop je de hexadecimale waarden genereert (waardoor je dus een totaal verkeerd getal zou bekomen), èn dus ook van de server waar de waardes effectief naartoe moeten (voorzover dat een andere server is dan die waar PHP op draait).

BART_SIMPSON416

Legacy Member
dJeez zei:
RTFM : http://be.php.net/hexdec.

DWORDS bestaan niet in PHP aangezien het geen strong typed language is. Verder heeft PHP enkel signed ints, voor een DWORD zal men meestel uitgaan van unsigned waarden, wat dus al problematisch kan zijn (en wellicht ook is).

En uiteraard zijn het endians, de vraag is echter of het big endian of little endian moet zijn. De hexdec functie zal nl. de endianness van het platform gebruiken waarop PHP draait, deze kan verschillen van de server waarop je de hexadecimale waarden genereert (waardoor je dus een totaal verkeerd getal zou bekomen), èn dus ook van de server waar de waardes effectief naartoe moeten (voorzover dat een andere server is dan die waar PHP op draait).
Uhm okee thx anyway

Beide servers draaien FreeBSD dus dat zou niet echt een probleem moeten opleveren denk ik. :)
Nu maar hopen dat die server software ook volgens het platform werkt :|
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan