Archief - PHP: waarden slechts éénmaal uit db halen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Bertold

Legacy Member
Het is waarschijnlijk redelijk simpel maar na zoeken op php.net heb ik het nog altijd niet gevonden.
De bedoeling is om waarden uit een tabel-kolom slechts éénmaal te tonen als ze er meerdere keren instaan.

Ik heb een rij met jaartal met (vb) 5 x 2003 , 10 x 2004 , 12 x 2005
nu zou het moeten mogelijk zijn om een lijst te geven als volgt
-2003
-2004
-2005

maar als ik het probeer komt er altijd een lijst met 5 x 2003 enzovoort...

Kan iemand mij hiermee helpen?
bij voorbaat dank

Obliv`

Legacy Member
wrs werk je met mysql. Ik weet niet of dat mysql distinct ondersteunt,
maar probeer het alvast zo eens:

SELECT DISTINCT kolom FROM tabel;

orez

Legacy Member
Tyfius zei:
Voor MySQL vragen kan je steeds terech op de MySQL Documentation pages ( http://dev.mysql.com/doc/ ).

hier ook. we zijn een forum voor iets. moesten mensen hier niet terecht kunnen met hun vragen (kzeg wel deftige vragen :P) dan zou er geen nood zijn aan ons forum ook éh ..

den Acid Burn

Legacy Member
ru`orez zei:
hier ook. we zijn een forum voor iets. moesten mensen hier niet terecht kunnen met hun vragen (kzeg wel deftige vragen :P) dan zou er geen nood zijn aan ons forum ook éh ..

a big ²

killgore

Legacy Member
Als je trouwens wilt tellen hoeveel jaartallen er in zitten zal je GROUP BY moeten gebruiken ipv DISTINCT ;).

SELECT kolom,COUNT(kolom) AS aantalRijen FROM tabel GROUP BY kolom;

dan zal aantalRijen tellen hoeveel records er zijn met zelfde kolom-waarde.

Gewoon even ter info dus ;).

Bertold

Legacy Member
k thx allemaal en ru`orez ghebt helemaal gelijk. Plus dan nog het feit dat al die documentation pages in het engels zijn en veel te uitgebreid voor iemand die er niet altijd mee bezig is. Terwijl als je het hier vraagt heb je vlug een juist antwoord + nodige feedback als je het niet begrijpt

killgore

Legacy Member
bt belgium zei:
k thx allemaal en ru`orez ghebt helemaal gelijk. Plus dan nog het feit dat al die documentation pages in het engels zijn en veel te uitgebreid voor iemand die er niet altijd mee bezig is. Terwijl als je het hier vraagt heb je vlug een juist antwoord + nodige feedback als je het niet begrijpt
toch is het aan te raden leren te werken met die docu pages, kan verdomd handig zijn als je met een vrij moeilijke query bezig bent en niet om de 5min wil/kan hier komen vragen ;). Voor de rest sluit ik me volledig bij ru`orez en co aan. Hier kan je perfect met vragen komen :), ook al zijn ze "simpel", zolang je natuurlijk niet zoals sommigen verwacht dat wij je script gaan maken ipv jij :) (remember die handelsingenieur of zo van over paar weken :ironic: ).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan