Archief - POST: De hoe, wat, waarom & waar der fotografie

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

go_ndw

Legacy Member
Fotografie.

Eerst en vooral?

Van welk standpunt uit neem jij foto's?
- Natuur, Cultuur,
- Artistiek,...
- Job (Sport, Magazine,...?)

Misschien samengaande met vorige vraag, maar wat fotografeer je graag?

- Bossen, Zonsondergang, de zee, huizen, fabrieken,...
- Auto's, mensen, dieren,...
- Modellen,...

Waarom doe jij aan fotografie?

Waarvan de interesse voor fotografie?

En waar?

Waar ga je foto's nemen?

- Thuis, op locatie (waar?)
- Buitenland
- Ga je echt voor je foto's op zoek of neem je het toestel mee en zie je wat je tegenkomt...

Andere dingen mogen ook gezegd worden, zoals welk materiaal je gebruikt, hoe lang je al bezig bent, bijzondere vermeldingen die je misschien al behaald hebt.

dresse

Legacy Member
eigenlijk wilt ge dat we dus al die bovengaande dingen hier posten. post: als prefix dus.

go_ndw

Legacy Member
Ja, misschien een mooi zicht op de aanwezige fotograven en dies methodes of interesses.

Typhon`

Legacy Member
Van welk standpunt uit neem jij foto's?
Ik doe hoofdzakelijk natuurfotografie, klein beetje urban.

Misschien samengaande met vorige vraag, maar wat fotografeer je graag?

Alles wat in mijn ogen interessant is.

Waarom doe jij aan fotografie?

Om een bezigheid te hebben

Waarvan de interesse voor fotografie?
Trok vroeger met bucht-toestelletjes wat foto's op reis etc. Mistabeen, hier van het forum, had dan een digitale camera gekocht en zo is het in mijn "kop" geslagen dat het wel een interessante hobby kan zijn, en ook voor wat stockfoto's te kunnen trekken voor grafische werkjes. Ook ben ik geïnteresseerd in reizen en vond foto's wel een ideale herinnering. Nu hou ik eigenlijk mij meer bezig met fotografie dan grafisch design.

Waar ga je foto's nemen?
Overal waar ik kom als ik de mogelijkheid heb mijn toestel mee te nemen.

Materiaal:
- Canon Powershot G5
- Canon Eos 350D
- Canon 18-55 mm
- Lowepro AW fototas
- Hama Statief

Op het verlanglijstje:
- Tokina 12-24 mm F4 (binnenkort met geld feestdagen en beetje zakgeld)
- 50 mm F1.8 (in de loop van 2006)
- Canon 70-200mm F4 (zal wel voor volgend jaar zijn, na vakantiejob en dergelijke)
- Polar filters, bescherm filters
- Fotorugzak

guRuh

Legacy Member
De waarom etc laat ik maar op me afkomen, ik probeer van elke gelegenheid te beste te maken. In deze kille wintermaanden zeker...

Als ik dan toch iets moet kiezen is het sport fotograferen; auto en motorsport met name. Maar uiteindelijk kan alles me (tot nu toe) nog boeien, tzou zonde zijn om nu al te gaan discrimineren :p

Materiaal:
Konica Minolta Dynax 5D
Konica Minolta 18-70 DT 3.5 - 5.6
Minolta 50mm 1.7
Minolta 70-210 F4
Hama statief

Verlanglijste?
breedhoek zoom zoals 10-20 van Sigma of de bovenvermelde Tokina
Fotorugzak die er niet uitziet als een fotorugzak... Crumpler bijvoorbeeld

Gerritn

Legacy Member
Van welk standpunt uit neem jij foto's?
Voornamelijk urban, maar wil me meer gaan bezighouden met portretten.

Misschien samengaande met vorige vraag, maar wat fotografeer je graag?
Idem Typhon', alles wat leuk lijkt

Waarom doe jij aan fotografie?[b/]
Omdat het gewoon leuk is om doen.

Waarvan de interesse voor fotografie?
Het is gegroeid door foto's van anderen te bekijken op DeviantArt, en zo wat zelf proberen te experimenteren.

Waar ga je foto's nemen?
Waar ik passeer met mn toestel mee.

Materiaal:
- Nikon D70s
- Nikon DX 18-70 - f3.5 - 4.5
- Nikon Speedlicht SB-600
- Desley tas
- Velbon statief (van mn pa)

Verlanglijstje:
- Nikor AF-S DX 55-200mm f/4-5.6G
- Nikor 50 f/1.4D
- Een deftig statief van mn eigen.
- Zo een crumpler tas zou ook wel handig zijn.

Typhon`

Legacy Member
waarom crumpler en geen lowepro als ik vragen mag?
dieven?

edit: precies heeft die crumpler spullen toch geen deftige compartimentering?
waterdicht?
vree professioneel zien ze me er niet uit.

guRuh

Legacy Member
Crumpler rugzak he, kan ook laptop in, en eventueel wat cursussen.

GeeMPie

Legacy Member
Van welk standpunt uit neem jij foto's?
vooral natuur, ik zou later wel graag straatfotografie doen.

Misschien samengaande met vorige vraag, maar wat fotografeer je graag?
alles wat me aanspreekt, dat kan ik moeilijk allemaal opnoemen.

Waarom doe jij aan fotografie?
omdat ik het graag doe.

Waarvan de interesse voor fotografie?
2 - 3 jaar geleden is onze oude analoge camera kapot gegaan.
toen hebben we digitale camear gekocht, zo is mijn interesse gegroeid.

Waar ga je foto's nemen?
meestal ga ik wat rondfietsen met camera.

Materiaal:
- Canon 350D
- Sigma 18-50 f/2.8 (met UV-filter)

Verlanglijstje:
- Canon 300 L f/4

Sm00Ke

Legacy Member
1.vanuit welk standpunt.. :

-artistiek

2.wat fotografeer jij graag :

-natuur, architectuur, mensen (in die volgorde)

3. waarom doe jij aan fotografie :

-omdat ik het ontspannend en tevens een gezonde bezigheid vind

4.En waar?

-goh, meestal zit ik met een concept in mijn hoofd en rij ik naar de meest goede plaats. ofwel rij ik meestal naar een bos of natuurreservaat.
en ook soms naar grootsteden bv gent antwerpen brussel,..
en natuurlijk op reis ook,ik reis om foto's te nemen (ik wou dat het andersom was :D)

5. materiaal :

-Canon EOS 300D
+
-Canon EF 18-55 kitlens
-Canon EF 70-200mm L f4 zoomlens
-Canon 100mm macrolens
_____________________

-Sony Cybershot f-828
+
-Hoya 72R IR filter 58mm
-Tiffen 0.3 + 0.6 ND filters 58mm
-Cokin Polafilter rond 58mm
-Cokin Filterset A type
-Cokin colorfilter + softskin filter (10tal)
-Cokin Gradient orange filter
_____________________

-Lowepro Compu Trekker AW. (2 dslr+3lensen)
-een slecht statief
-External HD 40GG + cardreader (voor op reis mijn foto's op te slaan)
-3x 1GG scandisk CF cards

-verlanglijstje:

EF 16-35mm f/2.8L USM
_____________________

Ik ben nu 2 jaar bezig met fotografie,ik heb er spijtig genoeg nog niks in bereikt,heb 1 keer meegedaan aan een amateurwedstrijd en de foto's die wonnen waren beneden niveau (natuurlijk mijn persoonlijke mening) dus ik weet genoeg.
heb wel al aanbiedingen gekregen voor produktfotografie.

Joeri

Legacy Member
Van welk standpunt uit neem jij foto's?
-Hobby:
-Sport: Voetbal, Autosport
-Concerten: Enkel in de zomer, wat gratis muziekfestivals afschuimen
-Hobby/vrijwilligerswerk:
-Sport: Voetbal (1e klasse)

Misschien samengaande met vorige vraag, maar wat fotografeer je graag?
Sport & concerten. Verder soms eens experimenteren met allerlei dingen.

Waarom doe jij aan fotografie?
Leuke, maar verslavende hobby

Waarvan de interesse voor fotografie?
Als klein manneke altijd al graag met de camera van m'n ouders gespeeld, zal er van nature inzitten zeker.

Waar ga je foto's nemen?
Op en rond het Herman Vanderpoortenstadion, jeugdcentrum Lierse
Verder gevarieerd, hangt er gewoon van af wat er te doen is.
Soms eens een weekendje naar het buitenland trekken voor foto's.

Materiaal
Canon EOS 10D+grip
Tamron 28-75 F2.8
Sigma 70-200 F2.8 + 1.4TC

Sigma EF-500 Super
Manfrotto 144B + 141RC kop
Een hoopje BP-511 batterijen, geheugenkaarten en filters

Wenslijstje:
500D 77mm macro voorzetlens
Sigma 120-300 F2.8 en/of Canon EF 300mm F4.0L USM IS

Floyd

Legacy Member
Misschien zou iedereen er nog zijn/haar online fotoboek moeten bijzetten. ;)

Anendel

Legacy Member
Van welk standpunt uit neem jij foto's?
Ik probeer van zoveel mogelijk aspecten te 'proeven'. Zowel natuurfotografie, modellen, landschappen, productfotografie, conceptueel

Misschien samengaande met vorige vraag, maar wat fotografeer je graag?
Landschappen en meer bepaald panorama's zijn één vd leukste bezigheden.

Wat ik niet graag fotografeer:
mensen, op één of ander manier vind ik dat enorm lastig.

Waarom doe jij aan fotografie?
Brede waaier van mogelijkheden. Enorm verslavend.

Waarvan de interesse voor fotografie?
Is in feite een evolutie
Als ik vroeger op kamp ging met Top Vakantie, was ik diegene die meestal meeste foto's had en waar velen achteraf foto's van wilde hebben (ook al trokken ze imo op niet veel). Of op saaie familiefeestjes, kwestie van nuttig bezig te zijn.
Na een reis door Finland waar AL mijn foto's mislukten, besloten om 'technish' een upgrade te doen.
Van typische reissnapshots wat bezig gehouden met oud, manueel toestel van ouders, in de doka gedoken (alleen zwart/wit). Vervolgens Canon 300D gekocht en later ook 500N (analoog) omdat oude analoge kapot was gegaan.
Kwestie van wat meer bij te leren en feedback te krijgen, lid geworden van fotoclub in mijn gemeente ('t Lenske in Hever).
Stilletjes aan ook bezig wat stockmateriaal aan het verzamelen voor als ik ooit eens wat meer tijd heb.
Ondertussen mag ik voor mijn werk ook foto's voor de catalogus nemen (van tandenborstel tot Amerikaanse koelkast). Ik beschouw dit in mindere mate als 'fotografie' omdat het vaker 'bandwerk' is en het creatieve proces hier minder aan bod komt.
En sinds enkele maanden ook bezig met digitale projecties (met programma m.Objects) om dan op projectiescherm te demonstreren. Echt fijn!


Waar ga je foto's nemen?
Meestal op reis
In Antwerpen stad (als mijn vriendin niet te hard zaagt dat ik wéér foto's aan't nemen ben)
Uitstappen, wandelingen met fotoclub
Afhankelijk van concept

Online portfolio:
Niet geheel representatief http://www.anendel.com/albums/


Materiaal:
Personal:
---------
- Canon 500N
- Canon Eos 300D
- Canon 18-55 mm
- Canon 28-80 mm
- Sigma 70-300 DL Macro
- Lowepro Orion Trekker II
- brolstatief
- doka uitrusting
- allerlei accessoires (filters, geheugenkaarten, afstandbediening,..)

Op het verlanglijstje:
- Lensbabies.com lens (just for fun)
- Fisheye lens (nog niet uitgemaakt dewelke)
- Panoramisch hoofd voor statief
- Manfrotto statief
- Photoshop licensie
- Powerbook

At work:
----
- Nikon D70
- Een hele studio uitrusting :-)

Typhon`

Legacy Member
Anendel zei:
Materiaal:
- Lowepro Orion Trekker II
Zijde daar tevreden over?
Enige klachten?
ben die ook van plan te kopen want al die andere rugzakken zijn vrij duur/niet naar mijn zin/eisen.

Sm00Ke

Legacy Member
Anendel zei:
Waar ga je foto's nemen?
Meestal op reis
In Antwerpen stad (als mijn vriendin niet te hard zaagt dat ik wéér foto's aan't nemen ben)

haha,i know what u mean :)

Anendel

Legacy Member
Typhon` zei:
Zijde daar tevreden over?

De zak is relatief klein; wil je echt lange dagtochten doen, moet je goed plannen wat je wilt meenemen. Heb je veel gerief of ben je van plan om op korte termijn uit te breiden, koop dan onmiddellijk iets groter.
Grootste nadeel voor mij persoonlijk is dat er geen kaften van A4-formaat in bovenste compartiment kunnen. Maar dat weegt niet op tegen de interessante prijs, de degelijkheid van materiaal en de uitstekende manier waarop rugzak mij past.

Typhon`

Legacy Member
Anendel zei:
De zak is relatief klein; wil je echt lange dagtochten doen, moet je goed plannen wat je wilt meenemen. Heb je veel gerief of ben je van plan om op korte termijn uit te breiden, koop dan onmiddellijk iets groter.
Grootste nadeel voor mij persoonlijk is dat er geen kaften van A4-formaat in bovenste compartiment kunnen. Maar dat weegt niet op tegen de interessante prijs, de degelijkheid van materiaal en de uitstekende manier waarop rugzak mij past.
Tzou moeten diene voor 1 dslr+lens, een telelens (maar niet groten dan een 70-200) en een groothoek.
Een map moet er niet in kunnen, voedsel wel vb :)

Anendel

Legacy Member
Typhon` zei:
Tzou moeten diene voor 1 dslr+lens, een telelens (maar niet groten dan een 70-200) en een groothoek.
Een map moet er niet in kunnen, voedsel wel vb :)
Typhon` has exceeded their stored private messages ..

Volgens uw vereisten, gaat dat perfect lukken.
In de AS adventure (Antwerpen) hadden ze die, pakt al uw gerief mee en test het uit ;-)

Joeri

Legacy Member
Typhon` zei:
Tzou moeten diene voor 1 dslr+lens, een telelens (maar niet groten dan een 70-200) en een groothoek.
Een map moet er niet in kunnen, voedsel wel vb :)

Even groot als een 70-200 zal er ook niet inpassen hoor.
Je gaat toch al minstens een micro trekker 200 moeten nemen voor een 70-200. In het vakje vooraan past toch wel een opgevouwde wintertrui, dus als het alleen voor voedsel is en evt een fles van een halve liter gaat dat nog wel lukken.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan