Archief - PREVIEW: CSS gebaseerde website

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

VinX

Legacy Member
Hoi,

Ik ga me rap eventjes voorstellen : ik ben maarten , 14 jaar geboren te Gent :applause: Ik heb lang geclooit met html en de opmaak, maar nu heb ik dus css geleerd, daarom vraag ik jullie rechtvaardige mening erover :

http://users.telenet.be/m.vanhoecke/css

Alle tips, comments zijn welkom

Dank

Brock

Legacy Member
Hoi ! :)

Ik kan je alvast meegeven dat je niet slecht bezig bent ;)
Ik zou alvast zorgen dat je voor uw randen de overgang iets minder bruusk maakt, of toch zeker uw padding van uw content iets hoger zet. Het plakt momenteel een beetje te dicht tegen de rand.

Voeg ook een doctype declaration toe aan uw html code, zo kan je direct meedingen voor een xhtml valid webpage :)

edit: vervang " door "
Verder bekijk je volgende errors ook nog best eens: http://validator.w3.org/check?uri=http://users.telenet.be/m.vanhoecke/css/

Ramm

Legacy Member
1 opmerking maar: doe AUB die Deense vlag weg. Het is gewoon belachelijk hoe daarrond gehypt wordt

VinX

Legacy Member
Tjah iedereen zijn mening maar daar gaat het nu natuurlijk niet over he

Erlend

Legacy Member
Toch zit je nog met enkele errors die je makelijk kan voorkomen.
Persoonlijk zou ik nu even stoppen met leren, en wat je momenteel
hebt foutloos maken - daarna opnieuw verder doen.

Fouten verbeteren is ook leren tenslotte.

Quilombo

Legacy Member
t lijkt wel nogal erg hard op die site van wouter he..
edit: en k dacht dat die css | eerste tryouts in uw header clickable waren eerst ..

VinX

Legacy Member
Klopt lijk idd veel op die van Wouter, hij was de gene die me inspireerde! hij zij zelf begin met een broncode te bekijken, je leert er ontzettend veel van , zo ben ik begonnen van sratch en nu zit ik toch al iets verder

Quilombo

Legacy Member
mjah er zijn zoveel mooie sites en van elks kan je de broncode lezen he :P
k zou toch wa meer inspiratie opdoen en met iets origineels op de proppen komen

VinX

Legacy Member
Waarom denk je dat dit een PREVIEW is ? Het is zeker niet mijn uiteindelijke site, voor mij is het een site die me leert hoe ik moet werken met DIVS en CSS

VinX

Legacy Member
Het lukt me niet om mijn navigatie te includen met PHP hier mijn codes

<html>
<head>
<link rel="stylesheet" type="text/css" media="screen, projection" href="css/style.css" />
<link rel="icon" href="favicon.ico" type="image/x-icon" />
<link rel="shortcut icon" href="favicon.ico" type="image/x-icon" />
</head>
<body>
<?php include(’php:/usr/local/lib/navigation.php’);
?>
</body>
</html>

Dit is de mainpage

En dit de navigatie

<html>
<head>
<link rel="stylesheet" type="text/css" media="screen, projection" href="css/style.css" />
<link rel="icon" href="favicon.ico" type="image/x-icon" />
<link rel="shortcut icon" href="favicon.ico" type="image/x-icon" />
</head>
<body><div id=”navigation”>
<a href=”http://www.wouterpostma.nl/index.php”>Home</a>
<a href=”http://www.wouterpostma.nl/overmij.php”>Over mij</a>
<a href=”http://www.wouterpostma.nl/artikelen.php”>Artikelen</a>
<a href=”http://www.wouterpostma.nl/links.php”>Links</a>
<a href=”http://www.wouterpostma.nl/contact.php”>Contact</a>
</div></body>
</html>
Beiden opgeslaan als .php
Iemand die kan helpen

Bertold

Legacy Member
Wel dat is infeite simpel , wat doet die include?
Die include gaat de code die hij vindt in uw navigatie.php tussen de code van
uw index.php plaatsen en dit dan parsen (dit gebeurd allemaal op de server) tot een html document , bijgevolg als ge dit naast elkaar plaatst,
gaat er in uw document tweemaal een <html> tag etc voorkomen wat niets andrs dan fouten kan geven.
Dus maak van navigatie.php gewoon dit:
Code:
<div id=&#8221;navigation&#8221;>
    <a href=&#8221;http://www.wouterpostma.nl/index.php&#8221;>Home</a>
    <a href=&#8221;http://www.wouterpostma.nl/overmij.php&#8221;>Over mij</a>
    <a href=&#8221;http://www.wouterpostma.nl/artikelen.php&#8221;>Artikelen</a>
    <a href=&#8221;http://www.wouterpostma.nl/links.php&#8221;>Links</a>
    <a href=&#8221;http://www.wouterpostma.nl/contact.php&#8221;>Contact</a>
</div>

Erlend

Legacy Member
Werk met
<?php
$title = 'Titel van pagina'
include_once('header.html');
?>
Al je inhoud komt hier
<?php
include_once('footer.html');
?>
Pagina's inladen met id's is niet echt optimaal; google doesn't like id's.
Er zullen waarschijnlijk nog nadelen zijn aan die werkwijze maar dat van
die id's wist ik tot voor kort zelf niet.
--
- Elke pagina een <title> geven heeft ook zijn nut.
- Werken met 'current' state voor je menu? Zodat bezoekers zien waar ze zitten.
<link rel="stylesheet" type="text/css" media="screen, projection" href="css/stijl.css"/ >
Moet worden:
<link rel="stylesheet" type="text/css" media="screen, projection" href="css/stijl.css" />
+ Voeg nu nog een doctype toe!
http://www.alistapart.com/articles/doctype

orez

Legacy Member
beter voor u menu te includen -->

ipv include_once --> require_once

als uw menu niet geinclude wordt dan stopt uw site meteen met laden... uw navigatie is toch een essentieel onderdeel van uw site hé ;)

En voor uw menu --> zoek even op www.alistapart.com op "taming lists" een goed opgebouwd menu is namelijk een lijst, (ja ook horizontaal ;)) dan ben je weeral een stap verder in de goede richting! (zeer leerzaam artikel over lists in het algemeen ook btw ;))

orez

Legacy Member
VinX zei:
Ik heb het nu nog simpeler gedaan : dankzij een tut van www.warhead.be, ik heb dus een index.php gemaakt, dan laat ik men inhoud daar per pagina includen door $id's wat ook behoorlijk goed werkt, hoef ik enkel per pagina mijn tekst te typen www.maartenvanhoecke.com/css

is een slechte manier trouwens ;)

Je moet anders gaan werken :

Je maakt je header op in een file (header.php/header.inc whatever)
Je maakt je footer op
Je maakt je menu op.

Dan maak je een file aan een template, en spaar je deze "lege" file op:

Code:
<?php require_once("init.php"); ?>
<!doctype ... >
<html>
<head>
<title>sitetitle</title>
<link rel="stylesheet" ... />
</head>

<body>
<div id="mainContainer">
<?php require_once("header.php"); ?>
<?php require_once("menu.php"); ?>

<div id="content">

</div>

<?php require_once("footer.php"); ?>
</div>
</body>
</html>

waar de init staat als je met php werkt, waar bv een session_start() instaat, of functies die je veel gebruikt, of whatever dan ook...

Dit zal er ongeveer uitzien als bovenstaand, zorg dat die compleet en correct werkt, en voeg dan in de content div uw inhoud toe.

Als je deze file opspaart is het een kleine moete om in het begin even snel een copy paste te doen ;)

Dit is een veel betere manier van werken.

En nog betere manier is een template systeem... maar dat leer je later wel
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan