Archief - PREVIEW: Opdracht school

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Jellepunk

Legacy Member
Voor school moeten we voor het vak multimedia een site maken over een televisie station (echt of uitgevonden). Ik heb dus alles zelf uitgevonden, ook het logo.
Hier heb je mijn eerste pagina:
http://users.skynet.be/jellepunk/spectrum/

De bedoeling is
- zelf javascript te schrijven
- zelf css te schrijven
- xhtml valdid (strict)

Opmerkingen:
  • met 2 foto's heb ik moeite om ze te uploaden
    • - thumb van family Guy
    • - grote foto walk the line
  • in IE kan ik mijn menu niet correct plaatsen. Als ik mijn marge op -40px zet staat hij goed in FF maar niet in IE, als iemand een oplossing weet mag hij die mij altijd meedelen

deadlock

Legacy Member
HTML code zit goed tot zeer goed in elkaar.

- Ipv nodeloos javascript voor je menu-hover te gebruiken kan je mss proberen om je flash-header om te zetten naar javascript (mbv http://script.aculo.us/).

- Om HTML te scheiden van JS kan je beter body onload="foo();" naar de javascript file zelf verplaatsen (window.onload = function () {foo();} )

DevStyle

Legacy Member
hmm, ik vind uw header een beetje vreemd en irritant, als je bvb op één van de 4 getallen klikt, dan toont hij die banner heel even en fade hij meteen door, en je hebt bijna geen tijd om die afbeelding rustig te bekijken. :(

Obliv`

Legacy Member
ff snelle check:
- het enige wat ik zo direct kan zeggen: maak 'nieuws' van 'news', aangezien de rest ook in NL staat ;)

Jellepunk

Legacy Member
deadlock zei:
HTML code zit goed tot zeer goed in elkaar.

- Ipv nodeloos javascript voor je menu-hover te gebruiken kan je mss proberen om je flash-header om te zetten naar javascript (mbv http://script.aculo.us/).

- Om HTML te scheiden van JS kan je beter body onload="foo();" naar de javascript file zelf verplaatsen (window.onload = function () {foo();} )

Ik weet ongeveer wel hoe ik dat met JavaScript moet doen, maar er moet iets van flash inzitten en ik heb gekozen om die header in flash te maken.

die onload zal ik morgen vervangen.

hmm, ik vind uw header een beetje vreemd en irritant, als je bvb op één van de 4 getallen klikt, dan toont hij die banner heel even en fade hij meteen door, en je hebt bijna geen tijd om die afbeelding rustig te bekijken. :(
ik weet dit ook, maar ik had geprobeerd om
als je erop klikt er een vlag op true springt en de film stop, wanneer je eruit gaat eerst controleerd als de vlag waar is of niet en dan bij rollout doorloopt en als de vlag niet waar is gewoon doordoet.
Maar bij gebrek aan kennis van actionscript is dat niet gelukt, ik heb met globale variabelen proberen te werken en met een dynamisch tekstveld, maar het wilde niet lukken, daarmee ....

denk

Legacy Member
voor je menu, doe dit:
#menu{
margin-left: -40px; !IMPORTANT
margin-left: -30px;
}

de regel waar !IMPORTANT achterstaat wordt gelezen door FF en de andere regel door IE. !IMPORTANT moet er staan!!!!!!! (als je het goed getypt hebt, zal deze rood gekleurd worden, als je dreamweaver gebruikt)

Zero Grav

Legacy Member
Nuja, op zich ziet het er wel goed uit maar uw bugs in ie (zoals je zelf al zei) zorgen voor nogal wat fouten.. Menu staat hier boven de echte content etcetera.. Breng die dingen liever in orde voor je hem binnenbrengt.

Opteer misschien ook liever voor een andere tekstkleur want echt leesbaar kan ik het niet noemen (op een tft).

Rvl

Legacy Member
deadlock zei:
HTML code zit goed tot zeer goed in elkaar.
guess again. Niet dat de structuur van zijn xhtml slecht is maar je kan het pas goed noemen als het crossbrowser compatibel is. Dus voor nu zit de css vooral slecht tot zeer slecht in elkaar aangezien ie niet werkt en dit toch nog steeds de belangrijkste browser is in het internet gebeuren. Structuur van de xhtml is wel goed.
probeer trouwens zo veel mogelijk van die "css hax" af te blijven en u problemen creatief op te lossen voor zover het gaat (kan soms wel een omweg zijn).
De layout ziet er mij wel goed uit voor je opdracht.

Jellepunk

Legacy Member
Kan je me dan helpen op gebied van css zonder de hax want ik verkies ook die manier? hoe kan ik het inspringen van mijn menu voorkomen, want ik wil met een ul blijven werken...

Quilombo

Legacy Member
heh?
gewoon padding op uwen ul op nul zette?

- zet onder uw menu u ook iets, al is t een bgcolor (zelfde als die uw gans menu heeft) want zo ziet het er nie goed uit imo
- iets groter lettertype, iets meer contrast, geen hovers (allemaal over de items zelf he)
- ik haaaaaaaat veranderdende banners :P
- en die 1234 is ook maar een nutteloos prulletje dat niet op je site hoort IMO
- ervoor zorgen dat ge ook naast nieuws kunt klikken om naar nieuws te gaan


maaaaar ziet er over t algemeen wel goed uit (in ff althans :P), al is dat menu dat abrupt wordt afgebroken wel een ZWARE afknapper

deadlock

Legacy Member
Rvl zei:
guess again. Niet dat de structuur van zijn xhtml slecht is maar je kan het pas goed noemen als het crossbrowser compatibel is. Dus voor nu zit de css vooral slecht tot zeer slecht in elkaar aangezien ie niet werkt en dit toch nog steeds de belangrijkste browser is in het internet gebeuren. Structuur van de xhtml is wel goed.
probeer trouwens zo veel mogelijk van die "css hax" af te blijven en u problemen creatief op te lossen voor zover het gaat (kan soms wel een omweg zijn).
De layout ziet er mij wel goed uit voor je opdracht.
Ik heb het dan ook over de HTML, zoals ik duidelijk zeg...
De CSS heb ik niet bekeken.

Rvl

Legacy Member
<img src="x" alt="Spectrum TV" id="headercycle"/> dit vind ik wel zeer raar in u code

servi

Legacy Member
Deze wordt door JavaScript aangepast. en werkt toch...

en wat als mensen javascript hebben afstaan ?

Hoe dan ook het is correcter om daar een correcte waarde te zetten, bijvoorbeeld :
1.gif


Als er dan mensen zijn die javascript hebben afstaan zien zij tenminste een afbeelding in plaats van een wit vlakje of een rood vierkantje.

edit : om een of andere reden waren al mijn line-breaks weg.

bRahms

Legacy Member
Eventjes voor mij de belangrijkste minpunten op een rij zetten, voornamelijk gericht op layout - structuur, de eerste fundamenten van een website:

-> Zwart en wit op eenzelfde achtergrond gebruiken is niet aan te raden. Gebruik een grijstint of andere subtiele kleuren, maar contrasterende kleuren zijn enkel mooi als ze op elkaar worden afgebeeld.

-> Het wit is overigens overduidelijk onaangenaam om te lezen en op de duur zelfs storend - vooral bij het nalezen van grotere teksten.

-> Geen opmerking, maar eerder een vraag: de foto's die je gebruikt onder de header (die ik persoonlijk ietwat overdreven / over the top / overbodig vind), waar heb je deze gehaald?

Jellepunk

Legacy Member
bRahms zei:
->Zwart en wit op eenzelfde achtergrond gebruiken is niet aan te raden. Gebruik een grijstint of andere subtiele kleuren, maar contrasterende kleuren zijn enkel mooi als ze op elkaar worden afgebeeld.
ik begrijp niet goed wat je bedoeld, waar gebruik ik zwart en wit samen?

bRahms zei:
-> Geen opmerking, maar eerder een vraag: de foto's die je gebruikt onder de header (die ik persoonlijk ietwat overdreven / over the top / overbodig vind), waar heb je deze gehaald?
Een vriendin die fotografie studeerd en een andere vriend die ook veel met fotografie bezig is...

Sorry dat ik nog niet veel heb gereageerd op jullie feedback, ik heb wel al de site een beetje zitten wijzigen, begin van de paasvakantie zal ik een nieuwere versie uploaden en zeggen wat ik veranderd heb....
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan