Archief - [PROG] C++ leren -> mmorpg

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Marbug

Legacy Member
Al lank ben ik ene game in elkaar aan het steken, dat ik later zou willen maken in C++, het is namelijk een mmorpg game.
Een tijdje geleden ben ik C++ grand cru gaan kopen, om dus C++ te leren, maar ik vermoed dat dit boek, niet genoeg is om een spel te kunnen maken in C++ ? Ik heb em nog niet uitgelezen, maar als iemand mij een ander boek kan aanraden dat ik erna kan lezen, is het altijd welkom(het boek moet liefst in deze winkel te kopen kunnen zijn).
Als iemand mij soms open sources ofzo van rpg's kan geven dan kan dit ook een grote hulp zijn, ik kan dat dan bestuderen.
het spel dat ik dus neb willen maken heb ik al proberen te maken in php, wat me gelukt is (maar niet zo uitgebreid natuurlijk en zonder graphics), maar het neemt natuurlijk zeer veel bandbrete in beslag, en zou ik het dus in C++ willen maken, ook omdat het dan in een program is, wat veer meer mogelijkheden bied etc...
dus als iemand iets kan aanraden dan is dit altijd welkom.
al bedankt op voorhand.

Krueger

Legacy Member
Denk je niet dat het een goed idee is om eerst klein te beginnen. Ff een mmorpg uit je mouwen schudden doe je niet zonder jarenlange ervaring (dito mislukte projecten :) ) Misschien u eerst ergens anders bij aansluiten om wat ervaring op te doen?

Marbug

Legacy Member
maar wat ik wou doen is natuurlijk eerst met kleine dingens begingen :)
en dan zo altijd grotere dingens te maken
maar ik moet natuurlijk voorbeeldjes hebben, of het ergens van te kunnen leren

killgore

Legacy Member
extra benodigde informatie:
-Minstens 1 3D api
-Stereometrie (ruimtemeetkunde dus)
-een of andere api om vensterkes en andere nodige rommel naar boven te brengen. ZIe hierboven fretn zen post.
-Beetje kennis over AI (ik vermoed toch dat je npc's nodig hebt :p).
-OOP inzicht, dit kan je kweken door het te doen en anderen hun code te bekijken.
-Genoeg kennis over resource-management.

en dan nog een pak prullaria :p (zoals allerlei soundsystemen bv.)

er komt veeeeeel bij een voltallige game-engine kijken mijn vriend ;)

edit: voor ik het vergeet: conceptueel inzicht. Wat voor een programmeur vreselijk belangerijk kan zijn. Hij legt meestal zwaar de nadruk op de hele game-feeling. Het zijn de visuele & geluids artiesten die de sfeer meestal zullen scheppen, maar de gameplay hangt nog heel veel af van een programmeur. Het zou maar vrij bagger verlopen moest je steeds een derde inschakelen om te testen of het wel vlot speelt bij elke testbuild.

Vich

Legacy Member
Omg, alweer zo'n post.

Mensen beseffen niet dat je wel snel 10 jaar bezig bent met programmeren alvorens je ook nog maar moeten denken aan het maken van een mmorpg. Zelfs dán is het nog een serieuze uitdaging.

Waarom?
1) Omdat je niet enkel een complexe game moet maken, maar ook een héél erg complex serversysteem. Met account servers, data servers en game servers die elkaar gebruiken en vaak ook nog eens in cluster hangen. Enkel zo'n server applicatie schrijven vereist veel ervaring en al snel enkele jaren werk(met slechts 1 of 2 mensen die het maken). Ik ken maar een handjevol mensen die ertoe in staat zouden zijn om zoiets goed te implementeren... en die hebben al jaren ervaring in de industrie.
2) Bij een game horen een reeks tools zoals editors, ik denk bijvoorbeeld aan:
- particle effects editor
- map editor
- animation blending tool
- andere tools (om dingen te automatiseren bvb)

Natuurlijk kan je bestaande editors gebruiken, maar dan moet je evengoed nog plugins gaan schrijven, wat een hoop werk is.

En heb je ooit al eens gedacht wat het kost om zo "even" een aantal mmorpg servers te hosten en wat voor bandbreedte dat inneemt? Dat kost al snel honderden euro's per maand.

Maar begrijp me niet verkeerd! Ik wil je niet ontmoedigen om games te maken, maar wat ik je wel wil geven is een reality-check.

Da Turtle

Legacy Member
Vich heeft gelijk

Ik dacht ook een beetje op die manier in 't begin, maar ben daar al snel van af gestapt ('t begint altijd bij dromen natuurlijk :D), nu denk ik eerder van, "hoch, hopelijk krijg ik ooit een simpel spelleke in elkaar.". En geloof me, simpele spellekes of testjes zoals een balleke laten kaatsen in een venster en zo van die dingen zijn leuk genoeg om te proberen :). Je moet natuurlijk wel een droom hebben om je doorzettingsvermogen te behouden, maar je moet realistisch blijven.

edit: en natuurlijk tijd, want nu gaat et nog 0 vooruit bij mij wegens tijdgebrek :(
edit2: interessante link: http://www.gamedev.net/ (staan boeken op enzo, en opt forum veeel vragen over mensen die willen beginnen en naar boeken vragen en zo van die dingen)

Vich

Legacy Member
Brainbug zei:
bwa, een RPG kan je van scratch maken in 40 uren :p :

http://www.gamedev.net/reference/articles/article2259.asp

Ja, maar die gast die dat maakte heeft wel veel ervaring en er staat niks over de "netheid" en structuur waarmee die code geschreven is ;)
Het zal niet voor niks "hackenslash" noemen :P

En zulke RPG games zijn natuurlijk niks vergeleken bij een MMORPG in 3D. Dat steek je inderdaad in 40 uren in elkaar (alhoewel het wel krap is).

IceSkull[BE]

Legacy Member
njah, ik wil da ook graag kunne zenn... ik ben daar mee begonnen in de grote vakantie, ma nu, tijdenst schooljaar ist quasi onmogelijk.. megaveel werk, exames, dus ik begin er aan in de vakantie, vakantie is gedaan, laat het opzij liggen, ben weer alles vergeten.. shit eh :(

schop aars

Legacy Member
mja als ge makkelijk wilt beginnen en dan altijd moeilijker kunde misschien eerst proberen een soort breakout te maken,dan snake, dan tetris,...
want bij een mmorpg komtt veel werk kijken (zie posts hierboven)

Marbug

Legacy Member
mjah, ik zal er ooit is aan beginnenn, en al het me niet aanstaat, dan leg ik het opzij ofzo :)
maar ik ga eerst met zeer simpele dingskes beginnen om in elkaar te steken, en daarna zal ik is proberen om da spelleke te maken zonder 3D beeld ofzo maar alleen met kaderkes(in 1 kader), of toch misschien een blokje dat u ventje voorsteld ofzo, ge kent da wel zo'n spellekes zoals zelda en pokemon, maar dan zeer simpel.
Maar alvast bedankt voor de raadgeving en de links :)
Als er nog wat aanradingen en of links zijn, dan mag dat natuurlijk altijd gepost worden :)
edit: Kan er iemand soms een link geven waar ik sources vind? dat zou mij zeer veel helpen

Blood_Raven

Legacy Member
'Nothing beats the trill van een teksteditor op het grafisch rekenmachien te maken.'
Zoals gezegd: begin klein: c++ is een goede taal om mee te programmeren.
Ik heb ook alles moeten leren (zelfs vanaf nul) en ik heb nooit een deftige boek vastgehad.
Ik ben begonnen met VB6 mor soit doet der ni toe.
Da's dan ook pseudo code bijna t.o.v. de huide C die ik nu heb in mijn lessenpakket.


Indien je compleet nieuw bent:
Het belangrijkste aspect dat je zult nodig hebben is het inzicht in de logische vormen en de structuren die er gebruikt worden.
(Daarom gok ik dat ze op hogeschool eerst beginnen met pseudocode)
Zonder dat mag je zo goed als je kunt syntaxis en code schijten, je brengt het er niet goed vanaf als je niet weet waarmee je bezig bent.

Als je nog geen ervaring hebt met programmeren zou ik u zeker aanraden om vooral rustig de tijd te nemen en zoveel mogelijk voorbeelden en goed gedocumenteerde tutorials af te gaan en zelf te experimenteren ipv dingen vanbuiten te leren.

Vich

Legacy Member
Blood_Raven zei:
'Nothing beats the trill van een teksteditor op het grafisch rekenmachien te maken.'
Haha, inderdaad!
/me maakte ooit een chat-programmaatje voor de TI 83 ^^

[...]Ik heb ook alles moeten leren (zelfs vanaf nul) en ik heb nooit een deftige boek vastgehad.[...]
Wehehe :') Hoe leer je iets niét vanaf nul? :P

Da's dan ook pseudo code bijna t.o.v. de huide C die ik nu heb in mijn lessenpakket.
Scholen die C les geven zouden ze moeten platleggen :evil:
(tenzij het enkel is om de eerste maanden de basis te laten zien)

killgore

Legacy Member
Vich zei:
Haha, inderdaad!
/me maakte ooit een chat-programmaatje voor de TI 83 ^^
hehe, kherinner me zo nen leraar: asge erin slaagt te chatten via u rekenmachien ga ek er u nie vo straffen. Tnadeel was wel dat em wel resette :p.

Of int 5e na imaginaire getallen ik en vriend als enige een vkv progje voor imaginair te rekenen opt examen (was toegestaan :p).

wlibaers

Legacy Member
Vich zei:
Haha, inderdaad!
/me maakte ooit een chat-programmaatje voor de TI 83 ^^


Wehehe :') Hoe leer je iets niét vanaf nul? :P

Met VB beginnen? :p

Scholen die C les geven zouden ze moeten platleggen :evil:
(tenzij het enkel is om de eerste maanden de basis te laten zien)

Het kan nochtans heel nuttig zijn om dichter bij de machine te beginnen, en dan pas naar meer high-level talen over te stappen. Dan zouden je bijvoorbeeld pas talen met ingebouwde garbage collection gaan gebruiken als je al weet hoe zo'n systeem werkt. Net zoals universiteiten hun informatici les geven in het maken van compilers, al zullen de meesten er later zelf geen moeten schrijven.

Natuurlijk begin je dan beter met assembly dan met C, kijk bijvoorbeeld naar "The Art of Computer Programming" door Knuth, in het voorwoord bespreekt hij de redenen voor zo'n keuze.

Bubbling Zombie

Legacy Member
Vich zei:
Scholen die C les geven zouden ze moeten platleggen :evil:
(tenzij het enkel is om de eerste maanden de basis te laten zien)

je kan ook van het "ach, dat hebben we dan weer gehad en hebben we mooi meegenomen" principe uitgaan :)

Vich

Legacy Member
wlibaers zei:
Met VB beginnen? :p
Ehm? Dus als je leert programmeren vanaf nul, dan kan je ook niét beginnen vanaf nul door met VB te beginnen? Da's vrij krom hoor. VB moet je toch ook vanaf nul leren?
Natuurlijk begin je dan beter met assembly dan met C
:lol:
Bubbling Zombie zei:
je kan ook van het "ach, dat hebben we dan weer gehad en hebben we mooi meegenomen" principe uitgaan :)
Ik zou het eerder bekijken als "nu heb je het op een 'foute' manier aangeleerd en dan moet je het afleren om het op de C++ manier te doen"
(Natuurlijk is C niet fout, maar ik bedoel meer dat object-georienteerd programmeren meer common is)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan