Archief - [PROG] Crash course web applicaties mbv JSP & Servlets? - goede IDE?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

eniac

Legacy Member
Voor school hebben we voor een bepaald vak de opdracht ons op te delen in groepjes van 2, en zelf een applicatie ontwikkelen op een keuzelijst. Goed, blog gekozen, en blijkbaar moeten we dit maken met JSP en Servlets.

Nu, wij hebben dat nog nooit gezien, dus het is volledig zelfstudie. Ik heb al wat in gang gekregen (communicatie met een databank, een summier inlogsysteempje), maar ik heb het gevoel dat ik nog veel verkeerd doe, m'n paths niet correct zet in de web.xml (om eerlijk te zijn: hier snap ik nog niet veel van), ... Daarom m'n eerste vraag: hebben jullie goede info hierover? Een crash course ofzo zou wel heel goed zijn. Heb wat gegoogled, maar niet zo enorm veel gevonden.

Java is geen probleem, m'n domeinklassen en databaseklassen schrijven is echt geen probleem. Het is het JSP-gedeelte dat me voorlopig echt niet ligt.

Tweede vraag is: wat is de beste IDE hiervoor? Ik heb IntelliJ afgehaald, en qua code completion en dergelijke lijkt me dat echt wel deftig te zijn. Klein probleem: ik kan m'n webapp niet starten van hieruit. Iemand ervaring met IntelliJ?
Voorlopig werk ik dus nog met Dreamweaver (JSP) en Eclipse (java stuff), niet bepaald extreem handig in gebruik dus.

Qua webserver gebruik ik tomcat 5.5.12.

Slicer

Legacy Member
Ik heb nog geen jsp geschreven in Intellij IDEA maar als je een compile configuratie maakt staat daar toch tomcat bij als optie? Daar zal je het waarschijnlijk kunnen instellen.

meeneemchinees

Legacy Member
Qua editor : Voor eclipse bestaat de Web Tools Platform Project.
Dit is een plugin voor eclipse, zie http://www.eclipse.org/webtools/index.html

Wat je dan krijgt :
source editors for HTML, Javascript, CSS, JSP, SQL, XML, DTD, XSD, and WSDL; graphical editors for XSD and WSDL; J2EE project natures, builders, and models and a J2EE navigator; a Web service wizard and explorer, and WS-I Test Tools; and database access and query tools and models.
En je kan dan vanuit eclipse ook je j2ee container starten en stoppen, uw project (re)deployen ....

En misschien dat de tutorials op de Web Tools Platform site ook helpen met algemene j2ee kennis.

Asshen

Legacy Member
Toen ik nog aan t MCT zat, deden we JSP met netbeans als ik me niet vergis.

Bubbling Zombie

Legacy Member
eniac zei:
Tweede vraag is: wat is de beste IDE hiervoor? Ik heb IntelliJ afgehaald, en qua code completion en dergelijke lijkt me dat echt wel deftig te zijn. Klein probleem: ik kan m'n webapp niet starten van hieruit. Iemand ervaring met IntelliJ?
Voorlopig werk ik dus nog met Dreamweaver (JSP) en Eclipse (java stuff), niet bepaald extreem handig in gebruik dus.

zoals reed vermeld: instellen gaat vanzelf:

men opene de intellij, en gaat naar project -> idea settings. Daar klik je op "application servers". Daar op add -> tomcat server, juiste locatie meegeven (hoofddirectory!). Nieuw project maken, webmodule kiezen en je bent vertrokken. Ook eens loeren naar web.xml(in de web-inf directory van je project). Om te executen doe je zoals normaal (op het groene pijltje) -> local server -> tomcat(die je juist hebt ingesteld).

Hier en daar zal er wel een hiaat inzitten, maar dit is het in grote lijnen :)

(owja, om te stoppen: echt de applicatie afsluiten dmv stop ofzo, niet twee keer runnen, dan begint ie te mekkeren over z'n ports dat al bezet zijn :) )

eniac

Legacy Member
Als eerste: thx iedereen. Die eclipse plugin ga ik eens proberen (aangezien ik nog altijd het liefst in eclipse zit), en die J2EE tutorial ga ik ook zeker eens bekijken.

@ Bubbling Zombie: Tomcat (de root dir) staat ingesteld als applicatieserver, maar het groen "play"-knopje (zoals dat in eclipse ook bestaat) blijft gewoon grayed out. Geen idee waarom dat is :/

Bubbling Zombie

Legacy Member
eniac zei:
Als eerste: thx iedereen. Die eclipse plugin ga ik eens proberen (aangezien ik nog altijd het liefst in eclipse zit), en die J2EE tutorial ga ik ook zeker eens bekijken.

@ Bubbling Zombie: Tomcat (de root dir) staat ingesteld als applicatieserver, maar het groen "play"-knopje (zoals dat in eclipse ook bestaat) blijft gewoon grayed out. Geen idee waarom dat is :/

ah, ge moet nog wel een configuratie daarvoor maken en die dan laten runnen he :) . Pijltje ernaast (dat naar beneden wijst) -> edit configurations -> tomcat server , instellen, selecteren, laten runnen.

eniac

Legacy Member
Ah, thx, nu doet het al iets meer :)

cmd /c "C:\Program Files\Apache Software Foundation\Tomcat 5.5\bin\catalina.bat" run
'C:\Program' is not recognized as an internal or external command,
operable program or batch file.

Vreemd. Geen spaties toegelaten in de naam ofzo?

edit: google owns, got it running. Alvast bedankt mensen, en als ik nog problemen heb dan zal je mij hier nog wel zien :)

.Acku.

Legacy Member
Ondanks een IntelliJ freak te zijn moet ik toch Eclipse aanraden, aangezien je dat gratis probleemloos kan blijven gebruiken, en er meer community provided plugins zijn (IntelliJ is proprietary en third-party plugins maw schaars).

Verder vraag ik mij af of je er goed aan doet pure JSP/servlets te gebruiken, ipv een degelijk web framework zoals Struts, Velocity of JSF. Daar ga je een eind sneller mee vooruit geraken. Vooral in combinatie met Spring.
Een weblog is toch al iets dat zo een aanpak verdient.

eniac

Legacy Member
.Acku. zei:
Verder vraag ik mij af of je er goed aan doet pure JSP/servlets te gebruiken, ipv een degelijk web framework zoals Struts, Velocity of JSF. Daar ga je een eind sneller mee vooruit geraken. Vooral in combinatie met Spring.

I have no idea, nog nooit gehoord van wat je nu allemaal opnoemt. Probleem is dat we dit allemaal niet gezien hebben op school en het dus een goed eindje zelfstudie is.
Zal eens wat research doen naar die dingen.

.Acku.

Legacy Member
JSF kan erg eenvoudig zijn :) Het trekt erg hard op ASP .NET, je hebt er ook designers voor etc.
Spring etc is dan weer wat conceptueel denkwerk.

eniac

Legacy Member
Goed, en ik kan met JSF werken in eclipse?
Of zijn er betere omgevingen daarvoor?

(net de webtools (wtp) aan het installen in eclipse)

.Acku.

Legacy Member
Het kan haast niet anders dat daar een of andere plugin voor bestaat. trouwens, voor web development is MyEclipse plugin ook erg goed, maar jammer genoeg kost die na 30 dagen 10 euro.

eniac

Legacy Member
.Acku. zei:
configureer de web.xml

Laat dat, samen met de zoektocht naar een goede IDE waarin alles naar behoren werkt, nu net mijn grootste probleem zijn ;)

Maar met Eclipse zal het wel gaan lukken.

Bedankt voor de voorbeelden, eerst eens formatteren en dan de boel eens deftig beginnen.

eniac

Legacy Member
Bon, omwille van een enorm drukke tijd heb ik er nog niet veel aan kunnen doen.

Ik ben er uiteindelijk met Netbeans aan begonnen, en heb toch al wat constructief werk kunnen leveren. Ik werk wel met JSP & Servlets, ga niet meer aan JSF of Struts of whatever beginnen. Ik kan zonder problemen de databank aanspreken, artikels eruithalen, dat werkt wel goed.

Nog 1 probleem echter: hoe moet je op een efficiënte manier bijhouden wie ingelogd is?

Nu doe ik het zo:
- user geeft gebruikersnaam en pass in
- deze worden doorgegeven aan LoginServlet die in de databank gaat kijken of username en pass geldig zijn. De code daarvoor in m'n LoginServlet:
Code:
        if(dbc.loginSucceeded(request.getParameter("username"), request.getParameter("password"))){
                    request.getSession().setAttribute("loggedin", (""+dbc.getUserID(request.getParameter("username"))));  
                }
                else{
                    request.getSession().setAttribute("loggedin", new Integer(-1));
                }
                
                RequestDispatcher rd = getServletContext().getRequestDispatcher("/index.jsp");
                rd.forward(request, response);
        }

(ik weet dat het wat dubbelzinnig is door er in de if een String aan toe te voegen en in de else een Integer, maar dat is het probleem niet direct)

In m'n JSP page staat dan dit:
Code:
    <% 
        String uid = (String) request.getAttribute("loggedIn");
        %><p>Test <%=uid %></p><%
        
    %>

Nu, met alle beste wil van de wereld, maar ik krijg altijd "Test null" te lezen. Het inloggen werkt perfect, want als ik hem laat forwarden naar een andere page bij een geslaagde login werkt het.

Wie kan me helpen?

Kn0t

Legacy Member
request.getSession().getAttribute("loggedIn");

of
session.getAttribute("loggedIn");

eniac

Legacy Member
Damn, so stupid. Werkt inderdaad perfect zo. Heel hard bedankt!

.Acku.

Legacy Member
Kn0t zei:
request.getSession().getAttribute("loggedIn");

of
session.getAttribute("loggedIn");

Correct, loggedin var zit op de sessie, niet op de request
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan