Archief - [PROG] De grote oude Java vs .NET topic

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Bavo aka Joske

Legacy Member
Een oude discussie weer eens oprakelen. Nuttig, zinnig? Vaak niet, soms wel :) Hier wil ik vooral de meningen horen van beide kampen, want ik hoor meestal slechts één klok luiden en dat is vanuit mijn eigen Java-kamp.

Verdedig uw favoriete platform dus! Of indien je beide kent, nog beter, vergelijk ze eens.
Ben je aan het studeren en opteer je voor één van beide platformen in je verdere carriere, laat gerust weten. Werk je ermee, laat weten. Bovenal, blijf vriendelijk en ruimdenkend.

Bavo aka Joske

Legacy Member
Eens starten met een comment van Ice in de web frameworks topic:

Ice zei:
Neergang was mijn persoonlijke mening ;)
Je kan het bezien als grote rijkdom, ik zie het eerder als totale chaos en een mentaliteit van iedereen doet zijn ding.
Af & toe zit er idd wel iets interessant tussen, maar stel dat je nu een java project wil beginnen. De keuzes zijn gewoon eindeloos en dat is niet altijd een goed ding. Als er nl te veel keus is,dan hebben de mensen de neiging om bij de gevestigde waarden te blijven.

Je klinkt als een overtuigde .NET'er :) De diversiteit aan Java projecten heeft vele goede kanten, net zoals de eenduidige aanpact van .NET dat heeft. Bij .NET kiest het platform vor jou, bij Java kies jij. Dat laatste vergt iets meer verantwoordleijkheid en kennis terzake, maar zorgt ook voor mogelijke foute keuzes. Als alle eieren in 1 mand liggen zoals vaak bij .NET kun je er vanop aan dat het een heel stevige mand zal zijn, want iedereen zit naa hetzelfde te kijken. Daareentegen sta je revoluties in de weg, en kies je eerder voor evolutie.
Het is door die alternatieve benaderingen van enthousiastelingen dat bvb een grote standaard zoals EJB2 werd vervangen door iets nieuws als EJB3. Daar won David (Hibernate/Spring) toch nog eens tegen Goliath (Sun EJB2 spec). Het is ook de reden waarom je niet enkel kan kiezen voor een declaratief webframework als JSF, maar ook voor een meer Swing oriented framework als Wicket. Er is enorm wat keuze.

In de meeste gevallen lijkt me dat ideaal, op de webkant i het echter nooit goed gegaan. ASP.NET met de goede Visual Studio ondersteuning, PHP met zijn gratis aanpak die zo de meeste entry-level sites binnenhaalt of de hippe Ruby On Rals consoorten zullen Java op de web front-end verder blijven wegduwen als er niet eindelijk eens een volwassen en toegankelijk alternatief komt.
Op de back-end is Java nog steeds koning, vooral op enterprise niveau en al helemaal in de financiële sector. Dat wilt wat zeggen, en dat zal niet meteen veranderen.

killgore

Legacy Member
1) .NET Is niet platformonafhankelijk (enkel mono is dit in zekere zin en hoewel mono .net probeert volledig te steunen, het is niet .net, er zullen wel verschillen (bugs) in zitten.
2) .NET levert regelmatig problemen imho met taal e.d. Maar soit, dat zal wel verbeteren (mssch is het al zo in de 3, daar heb ik nog geen gewone apps voor geschreven).

Tot zover mijn mening over het framework. Over de (min of meer standaard) java mogelijkheden heb ik eigenlijk geen klagen.

Ik bevoorkeur wel c# als taal boven java omdat ikzelf veel meer met technische code (c++) bezig ben en c# op c++ voortbouwt. Maar voor doorsnee applicaties grijp ik eigenlijk wel sneller naar java als naar c# :). Voornamelijk om die mono<->.net reden die ik gaf hierboven.

De java wereld kampt inderdaad wel met het probleem dat voor sommige functionaliteiten 100'en frameworks bestaan, voor anderen bijna geen. Maar de 'standaard' java bibliotheek groeit iedere keer meer en meer aan.

Ik vind ook dat je moet opletten met het vergelijken van .net met die web frameworks die inderdaad wel bekende java frameworks zijn, maar niet rechtstreeks gekoppeld zijn aan de taal java (in die zin van dat .net en c# wel veel dichter in elkaar geweven zijn).

Bavo aka Joske

Legacy Member
Nja, het gaat niet over de taal Java natuurlijk, wel over het platform. Nu is het zo dat 99% voor het platform in Java is verwoord. Maar dat kan evengoed JRuby zijn, Groovy, Scala, ...

In dat opzicht zou ik Groovy als web framework nog eens een kans moeten geven.

killgore

Legacy Member
mja, ziet, je gaat over java vs .net beginnen maar bij .net beschouw je logischerwijs het platform en bij java de 100en frameworks die er bestaan. Dat valt gewoon niet te vergelijken.

Krueger

Legacy Member
killgore zei:
2) .NET levert regelmatig problemen imho met taal e.d. Maar soit, dat zal wel verbeteren (mssch is het al zo in de 3, daar heb ik nog geen gewone apps voor geschreven).

U bedoelt?

Ice

Legacy Member
Bavo aka Joske zei:
Eens starten met een comment van Ice in de web frameworks topic:



Je klinkt als een overtuigde .NET'er :) De diversiteit aan Java projecten heeft vele goede kanten, net zoals de eenduidige aanpact van .NET dat heeft. Bij .NET kiest het platform vor jou, bij Java kies jij. Dat laatste vergt iets meer verantwoordleijkheid en kennis terzake, maar zorgt ook voor mogelijke foute keuzes. Als alle eieren in 1 mand liggen zoals vaak bij .NET kun je er vanop aan dat het een heel stevige mand zal zijn, want iedereen zit naa hetzelfde te kijken. Daareentegen sta je revoluties in de weg, en kies je eerder voor evolutie.
Het is door die alternatieve benaderingen van enthousiastelingen dat bvb een grote standaard zoals EJB2 werd vervangen door iets nieuws als EJB3. Daar won David (Hibernate/Spring) toch nog eens tegen Goliath (Sun EJB2 spec). Het is ook de reden waarom je niet enkel kan kiezen voor een declaratief webframework als JSF, maar ook voor een meer Swing oriented framework als Wicket. Er is enorm wat keuze.

In de meeste gevallen lijkt me dat ideaal, op de webkant i het echter nooit goed gegaan. ASP.NET met de goede Visual Studio ondersteuning, PHP met zijn gratis aanpak die zo de meeste entry-level sites binnenhaalt of de hippe Ruby On Rals consoorten zullen Java op de web front-end verder blijven wegduwen als er niet eindelijk eens een volwassen en toegankelijk alternatief komt.
Op de back-end is Java nog steeds koning, vooral op enterprise niveau en al helemaal in de financiële sector. Dat wilt wat zeggen, en dat zal niet meteen veranderen.
Hehe is wel grappig, ik gebruikte .Net wat tijdens mijn studies. Heel af en toe thuis eens ff voor een snel desktop applicatietje en voor de rest nooit.
Ik werk dagelijks in Smalltalk aan desktop applicaties, dus mijn voorkeur gaat dan ook 100% uit naar Smalltalk (maar dat is een heel ander discussie).
Voor web toepassingen werk ik af & toe wel in Java en ben ik genoodzaakt de gemolesteerde portlet spec van IBM te gebruiken.
Dit is ook nog een mooi voorbeeldje waar mijn comments in de vorige thread over gingen, portlets.

De eerste spec (JSR-168) was ontoereikend voor echt gebruik, dus begint elke fabrikant zijn eigen toevoeginen te ontwikkelen. Als gevolg zijn de portlets die verkocht werden als 'schrijf ze een keer en draai ze op eenders welke portlet server' ineens 100% gebonden aan de fabrikant van de portlet server.
Nu met JSR-268 wordt er eindelijk in de juiste richting gedacht, maar is het eigenlijk al te laat.

Nu nog een kleine mini rant, als je ff een stap achteruit zet en kijkt waar we nu staan tov 20/30 jaar geleden, dan is het eigenlijk om te wenen.
--> Nieuwe features in .Net/Java/Netbeans/... zoals bean binding, lamda methods, partial classes, class extensions, ... zitten al jaren standaard in smalltalk.
Op desktop toepassingen zijn we amper verder gekomen.
Het web hebben we volledig verkracht (en zijn we nog altijd aan het verkrachten :p ) ach ja, we zullen wel zien waar we op uitkomen.
Als er 1 ding is wat ge moet onthouden, is dat ge u niet op 1 taal moet focussen ;)

MilM

Legacy Member
Is AJAX + ASP.NET een goeie combinatie voor interactieve websites/webapplicaties of raden jullie iets anders aan (want ik geraak niet meer uit de vele mogelijkheden :p) ?

Ikzelf heb enkel ervaring met java (en dan vooral offline toepassingen) en ik zou graag mij eens wat verdiepen in interactieve websites, maar ik weet niet goed waar te starten.
(ook wel wat basis c/c++ ervaring, maar dan spreken we zelfs niet over grafische toepassingen)

EDIT:
bv vergelijking tussen asp.net en java: http://blogs.ittoolbox.com/eai/software/archives/observations-on-aspnet-vs-j2ee-web-components-11827

Ik zou het liefst verder bouwen op java, maar hoe meer ik lees, hoe meer ik het gevoel krijg dat asp.net een betere keuze is. Maar hoe zit dat precies met licenties dan ?

Moto

Legacy Member
Mja, ik ben een .netter :p
Denk dat een goede developer in beide talen een goede applicatie kan maken, en ze hebben beide wat voor en nadelen, bv .net zen IDE, java de frameworks + meerdere platformen.

Milm
AJAX + ASP.NET is een goeie combinatie
Maar enkel dan weer als ge het goed gebruikt offcourse ;)

Nu was 6 jaar geleden al sites aan het maken met xmlhttp + asp dus ben altijd eerder geneigd om dat op de oude manier te doen (tables met xsl bv ipv van zware grid-controls), maar vereist wel meer jscript + xsl kennis. Wat voor de huidige generatie programmeurs precies een probleem is

Heb vorig jaar nog 2 sites gemaakt met asp.net + ajaxpro en dat werkte wel vrij deftig.
Ajaxpro is vrij light-weight component waarmee ge van clientside serverside functies kunt oproepen om xml uit te wisselen en meer heb ik niet nodig.
Kan vrij rap met een beetje xsl en jscript een sorteerbare updateable grid met bv collapsible rows op het scherm toveren :p
van ASP.Net gebruikt ge dan uiteindelijk nog maar een paar simpele features (masterpages, css, navigation, sessions)

Ajax.Net van MS is dan weer meer gemaakt voor de programmeur die te lui is om jscript + xsl te leren :p, nog niet echt zelf getest maar wel amateur-sites gezien erin en dat trok op het eerste zicht op niks

killgore

Legacy Member
Ice zei:
Op desktop toepassingen zijn we amper verder gekomen.
Het web hebben we volledig verkracht (en zijn we nog altijd aan het verkrachten :p ) ach ja, we zullen wel zien waar we op uitkomen.
Als er 1 ding is wat ge moet onthouden, is dat ge u niet op 1 taal moet focussen ;)

Daar kan ik mij volledig in vinden :).

Oldskooler

Legacy Member
Das allemaal hetzelfde jom.

Ge vindt een job, ze gebruiken daar iets, jij gebruikt dat dan ook maar :p. Hoe platformafhankelijk het is ect :p, niks van aan trekken, als dat maar werkt waar het op moet werken, 95% van de gevallen op windows :p:p.

AsinuS

Legacy Member
Imo zijn er aan beide voordelen gekoppeld. Gaat er gewoon om wat je het liefste doet ;)

Dan vind ik de overstap van asp 3.0 naar .Net eerder een duscussie waard :D

Bubbling Zombie

Legacy Member
Ik concentreer mij liever op één taal en zie later wel wat er in mijn leven voorkomt. Als ze dan later willen dat ik java ga doen, so be it. Ik laat m'n voorkeuren qua platform niet dicteren door principes, maar wel wat de markt wil.

Ice

Legacy Member
Bubbling Zombie zei:
Ik concentreer mij liever op één taal en zie later wel wat er in mijn leven voorkomt. Als ze dan later willen dat ik java ga doen, so be it. Ik laat m'n voorkeuren qua platform niet dicteren door principes, maar wel wat de markt wil.

wth geen geflame? Blijf eens van de valium vriend!


:love:boy ;)

Bavo aka Joske

Legacy Member
Bubbling Zombie zei:
Ik concentreer mij liever op één taal en zie later wel wat er in mijn leven voorkomt. Als ze dan later willen dat ik java ga doen, so be it. Ik laat m'n voorkeuren qua platform niet dicteren door principes, maar wel wat de markt wil.

Een verstandige aanpak, maar bitter weinig passie :(

Tyfius

Legacy Member
Bavo aka Joske zei:
Een verstandige aanpak, maar bitter weinig passie :(
Passie, passie. Hangt af van je interesses. Als ik 's avonds thuis kom heb ik ook niet echt veel zin meer om nog achter mijn PC te kruipen en te programmeren.

Ik interesseer me wel in andere talen, maar zal ze ook nooit grondig leren vooraleer ik ze nodig heb, hetzij voor het werk, hetzij voor een persoonlijk project. Het voordeel is dat, als je eenmaal goed kan programmeren in 1 of 2 talen, je sneller een overstap kan maken naar andere talen.

UniKorn

Legacy Member
Voor mij is .Net de richting waarin we gaan. Ik hou mij absoluut niet meer met Java bezig. .Net geeft een volledig standaard platform, en nieuwigheden zoals LINQ, entity framework, WPF en WCF maken het leven een pak eenvoudiger. Ja, er zijn nog altijd beperkingen aan deze frameworks, volledig mee akkoord, maar imho .Net is the way to go.

Buiten het .Net Framework heb je dan ook nog de verschillende objectmodellen waartegen je kan programmeren (SharePoint, CRM, ...)

Bubbling Zombie

Legacy Member
Bavo aka Joske zei:
Een verstandige aanpak, maar bitter weinig passie :(

Ja well, ik zit nu op't werk in een jobke die'k wil inruilen voor pakweg een ruby programmeerjob :p

en ice: kdoe geen moeite meer man, mijn vriendin lastigvallen is plezanter dan u overtuigen van vanalles :p

En even tussendoor: .NET ftw en zwaar.

Ice

Legacy Member
Tyfius zei:
Passie, passie. Hangt af van je interesses. Als ik 's avonds thuis kom heb ik ook niet echt veel zin meer om nog achter mijn PC te kruipen en te programmeren.

Ik interesseer me wel in andere talen, maar zal ze ook nooit grondig leren vooraleer ik ze nodig heb, hetzij voor het werk, hetzij voor een persoonlijk project. Het voordeel is dat, als je eenmaal goed kan programmeren in 1 of 2 talen, je sneller een overstap kan maken naar andere talen.
100% agree, een taal leren die je niet gaat gebruiken is toch nutteloos ;)

Bubbling Zombie zei:
Ja well, ik zit nu op't werk in een jobke die'k wil inruilen voor pakweg een ruby programmeerjob :p

en ice: kdoe geen moeite meer man, mijn vriendin lastigvallen is plezanter dan u overtuigen van vanalles :p

En even tussendoor: .NET ftw en zwaar.
Dude, kga like bijna volledig met u akkoord ;) (Doen wat de markt wil en wat ge nodig hebt)

Besides, wij ownen allebei en samen nog harder!
muaha :D
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan