Archief - [PROG] Java + Internet + hosting

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

WHiSPy

Legacy Member
dJeez zei:
Java RMI via Internet? Mij lijkt SOAP dan toch wel eerder aangewezen.

SOAP is ook niet 100% proper, hoor. RMI over internet is idd wel om problemen vragen natuurlijk. Er zijn genoeg andere alternatieven, hoor. J2EE is nu eenmaal 'n platform waar ge genoeg frameworks voor vindt. :)

Unzip Attack

Legacy Member
WHiSPy zei:
Als ge natuurlijk in model 1 jsp gaat werken: welcome to 1999!

en als ge tot 4 keer toe een tomcat server moet herstarten omdat hij onstabiel is ook "welcome to 1999!" ?

Unzip Attack

Legacy Member
WHiSPy zei:
SOAP is ook niet 100% proper, hoor. RMI over internet is idd wel om problemen vragen natuurlijk. Er zijn genoeg andere alternatieven, hoor. J2EE is nu eenmaal 'n platform waar ge genoeg frameworks voor vindt. :)

SOAP is mooi spul als je het gebruikt waarvoor het dient, RMI is gewoon voor andere doeleinden voorbestemd...

WHiSPy

Legacy Member
Unzip Attack zei:
en als ge tot 4 keer toe een tomcat server moet herstarten omdat hij onstabiel is ook "welcome to 1999!" ?

Een tomcat is bij ons op 't werk nochtans rockstable en heb ook nog geen klachten gehoord van op projecten. (bij de post draaien ze heel hun systeem op geclusterde tomcat-servers)

En ik had 't op 't feit dat de implementatie van SOAP in java nog niet 100% koosjer is. Deftige ondersteuning voor webservices in java is 'n werk van lange adem precies. De webservice create tool van wsad, etc genereren gewoon superlelijke code. Misschien tijd om dat gat eens op te vullen met 'n projectje op 't werk... :)

RMI heeft trouwens 'n serieuze overhead, zodus dat is niet iets dat je zomaar over het wereld wijde web gaat gebruiken.

dJeez

Legacy Member
WHiSPy zei:
Een tomcat is bij ons op 't werk nochtans rockstable en heb ook nog geen klachten gehoord van op projecten. (bij de post draaien ze heel hun systeem op geclusterde tomcat-servers)
Tomcat durft wel eens onstabiel te worden als je regelmatig een deploy doet. Of dat aan de te deployen software of tomcat ligt wil ik eventueel nog in 't midden laten (maar feit is dat een oudere versie van Tomcat veel stabieler loopt nu - met dezelfde te deployen soft :p).

De Post en tomcat? Da's nieuw voor mij, hoewel ik weet - van horen zeggen - dat er binnen de Post een Java en een .Net kamp is dat regelmatig lijnrecht tov elkaar staat. PostStation (de client app die in elk postkantoor draait over ADSL) is echter volledig .Net bij mijn weten (uit zeer betrouwbare bron :p). De Post is trouwens - aldus dezelfde bron - recent overgestapt op Subversion voor versiecontrole (en dat nadat we het op 't werk zelf hadden geïmplementeerd als versiecontrole systeem).

WHiSPy

Legacy Member
dJeez zei:
Tomcat durft wel eens onstabiel te worden als je regelmatig een deploy doet. Of dat aan de te deployen software of tomcat ligt wil ik eventueel nog in 't midden laten (maar feit is dat een oudere versie van Tomcat veel stabieler loopt nu - met dezelfde te deployen soft :p).

De Post en tomcat? Da's nieuw voor mij, hoewel ik weet - van horen zeggen - dat er binnen de Post een Java en een .Net kamp is dat regelmatig lijnrecht tov elkaar staat. PostStation (de client app die in elk postkantoor draait over ADSL) is echter volledig .Net bij mijn weten (uit zeer betrouwbare bron :p). De Post is trouwens - aldus dezelfde bron - recent overgestapt op Subversion voor versiecontrole (en dat nadat we het op 't werk zelf hadden geïmplementeerd als versiecontrole systeem).

Er zitten echt wel veel consultants op de post, zodus er zullen inderdaad wel de nodige conflicten zijn. Ze hebben daar ook de gewoonte van voor alles hun eigen versie te maken, zodus 't zijn rare mensen.

De beslissing om tomcat te gebruiken als application server is eigenlijk geen slecht idee, hoor. Je moet geen licentiekosten betalen, 't is 'n lightweight (en ook geen full) application server en er zijn vrij veel java-mensen die oracle expertise hebben. :)

.Acku.

Legacy Member
JBoss doet vervelend als je veel redeployed. Na vijftal keer hier krijg ik meestal OutOfMemoryError, hebben proberen het probleem te traceren met JProfiler maar niets lijkt te blijven hangen in het geheugen.
Als je tips hebt? ;)

WHiSPy

Legacy Member
.Acku. zei:
JBoss doet vervelend als je veel redeployed. Na vijftal keer hier krijg ik meestal OutOfMemoryError, hebben proberen het probleem te traceren met JProfiler maar niets lijkt te blijven hangen in het geheugen.
Als je tips hebt? ;)

Is het 'n EJB-project of niet? De servlet-engine van jboss is namelijk dezelfde als die van tomcat. (cfr. jasper, alhoewel de jboss versie meestal 'n beetje achterloopt) Die problemen zullen dan natuurlijk wel gelijk zijn. :)

.Acku.

Legacy Member
Spring, hibernate, JSF (Sun RI). Geen EJB's dus. Het lijkt alsof de frameworks hun opkuis niet goed doen

WHiSPy

Legacy Member
.Acku. zei:
Spring, hibernate, JSF (Sun RI). Geen EJB's dus. Het lijkt alsof de frameworks hun opkuis niet goed doen

Ge doet via ant ook specifiek 'n undeploy of vertrouwt ge op dat vlak op de undeploy die jboss zelf doet? Als ge namelijk 'n nieuwe ear in de webapps map zet, dan gaat hij zelf de vorige versie undeployen en de nieuwe versie in 'n andere map deployen.

*edit: Hebt ge per ongeluk 'n boek gelezen over JSF? Zo ja, het welke en vond ge 't een goei? Ik zou namelijk op dat vlak mijn kennis ook nog wat willen bijschaven. (momenteel bezig met de voorbeelden voor 'n presentatie over hibernate :))

.Acku.

Legacy Member
WHiSPy zei:
Ge doet via ant ook specifiek 'n undeploy of vertrouwt ge op dat vlak op de undeploy die jboss zelf doet? Als ge namelijk 'n nieuwe ear in de webapps map zet, dan gaat hij zelf de vorige versie undeployen en de nieuwe versie in 'n andere map deployen.

*edit: Hebt ge per ongeluk 'n boek gelezen over JSF? Zo ja, het welke en vond ge 't een goei? Ik zou namelijk op dat vlak mijn kennis ook nog wat willen bijschaven. (momenteel bezig met de voorbeelden voor 'n presentatie over hibernate :))

Werkt via Maven, afaik wordt er nieuwe WAR gemaakt en aan JBoss gegeven via JMX, die dan zelf redeployed.

Boeken hmm. JSF in Action uiteraard, was zo saai dat ik maar tot helft ben geraakt (de helft die nodig was, custom renderers etc niet).
Ander boek ws Core JSF, maar dat benadert JSF vooral op Struts manier zegt een collega (die overigens niet altijd gelijk heeft).

WHiSPy

Legacy Member
.Acku. zei:
Werkt via Maven, afaik wordt er nieuwe WAR gemaakt en aan JBoss gegeven via JMX, die dan zelf redeployed.

Boeken hmm. JSF in Action uiteraard, was zo saai dat ik maar tot helft ben geraakt (de helft die nodig was, custom renderers etc niet).
Ander boek ws Core JSF, maar dat benadert JSF vooral op Struts manier zegt een collega (die overigens niet altijd gelijk heeft).

Ik heb geen ervaring met Maven, maar je kan natuurlijk altijd proberen om 'n undeploy te forcen. :)

Ben trouwens niet zo tevreden over de manning-boeken in het algemeen. Heb zo paar dagen geleden hibernate quickly gelezen en heb er toch eigenlijk 'n paar foutjes en 'n serieuze bug uitgehaald. Ook van de scwcd exam study kit ben 'k niet zo tevreden. (de head first servlets and jsp's is op dat vlak ook niet zó goed, mah soit) We hebben de Core JSF een paar dagen geleden op 't werk besteld, zodus ik hoop dat je collega deze keer wel gelijk heeft... ;)

dJeez

Legacy Member
WHiSPy zei:
De servlet-engine van jboss is namelijk dezelfde als die van tomcat. (cfr. jasper, alhoewel de jboss versie meestal 'n beetje achterloopt) Die problemen zullen dan natuurlijk wel gelijk zijn. :)
Wel, volgens mijn collega gebeurde het bij ons ook doorgaans na iets van een 5 deploys, ook met een OutOfMemory als gevolg. Dus zal 't wel hetzelfde probleem zijn. We gebruiken ook Spring & Hibernate trouwens (ttz, ik zit nu op een ander project, maar mijn collega & de Roemenen... Soit you get it :p). En als ik 't mij goed herinner zou het ook wel een "known bug" zijn bij Hibernate, alleen blijft de oplossing wat achterwege. Een downgrade van tomcat - van 5.5 naar 5.0 - hielp bij ons om een stabieler systeem te krijgen (OS = Fedora Core 4).

WHiSPy

Legacy Member
dJeez zei:
Wel, volgens mijn collega gebeurde het bij ons ook doorgaans na iets van een 5 deploys, ook met een OutOfMemory als gevolg. Dus zal 't wel hetzelfde probleem zijn. We gebruiken ook Spring & Hibernate trouwens (ttz, ik zit nu op een ander project, maar mijn collega & de Roemenen... Soit you get it :p). En als ik 't mij goed herinner zou het ook wel een "known bug" zijn bij Hibernate, alleen blijft de oplossing wat achterwege. Een downgrade van tomcat - van 5.5 naar 5.0 - hielp bij ons om een stabieler systeem te krijgen (OS = Fedora Core 4).

De 5.5 heeft inderdaad wel de reputatie niet echt rockstable te zijn. :)

Spring en hibernate wordt nu het vaakst gevraagd op projecten, zodus 't is ook normaal dat bijna iedereen daarmee bezig is. EJB is geen buzzword meer en dat is maar goed ook. Heel die klucht van application server specifieke deployment descriptors schrijven begint na 'n tijd ook serieus tegen te steken.

Ben nu J2EE design and development aan 't lezen om zo heel de redenering van Rod Johnsen achter spring te kunnen volgen. Het principe van dependency injection is op zich niet moeilijk (en heel mooi), maar het helpt ook altijd bij 't uitdenken van mooie code als je de redenering van de makers kan volgen. (de tool dus juist gebruiken)

Ik ben nog geen OutOfMemoryException tegengekomen eigenlijk. Dat zal misschien liggen aan 't feit dat 'k nogal veel ram (virtual + fysiek) in die machine heb steken, waardoor hij nog genoeg swap-space heeft.

dJeez

Legacy Member
EJB is overkill voor 90% van de projecten waar ze 't in gebruiken :p. Rod Johnson z'n "Expert One-on-One J2EE Development without EJB" is trouwens ook wel interessante lectuur naar verluid (heb 'm zelf nog niet gelezen).

WHiSPy

Legacy Member
dJeez zei:
EJB is overkill voor 90% van de projecten waar ze 't in gebruiken :p. Rod Johnson z'n "Expert One-on-One J2EE Development without EJB" is trouwens ook wel interessante lectuur naar verluid (heb 'm zelf nog niet gelezen).

Ik heb 'm hier liggen. Dat is eigenlijk de opvolger van 't boek waarin 'k nu bezig ben, zodus 2x raden welke boek ik waarschijnlijk binnenkort ga lezen? ;)

Pro spring is trouwens ook een aanrader, net als test-driven development van Kent Beck. Head-first design patterns en Java puzzlers zouden ook heel aangename boeken zijn. Maar als we aan ons lijstje beginnen, dan kunnen we misschien beter 'n boekentopic opstarten.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan