Archief - [PROG][ASP.NET] Files op user PC aanspreken

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

MilM

Legacy Member
Wanneer je een website maakt in ASP.NET, kun je via C# files aanspreken die op de server staan van de website.

Maar wat indien je files wilt aanspreken op de computer van de user die aan het browsen is.

Ik geef nu maar een voorbeeld:

Stel een website waar je bijv. op een knop kunt klikken waarna je een lijst krijgt met alle filenames uit een specifieke directory op je computer.
En wat indien je dan een filename wilt aanpassen etc ?

Is dit wel mogelijk met C# aan client zijde?

dJeez

Legacy Member
MilM zei:
Maar wat indien je files wilt aanspreken op de computer van de user die aan het browsen is.
Uiteraard kan dat niet zomaar vanop de server. Daarvoor zal je je toevlucht moeten zoeken tot ActiveX controls (old-school, IE only), Silverlight (ik vermoed toch dat die ook zoiets in huis hebben) of Java applets, en die vervolgens laten communiceren met de backend op de server. Als ik het voorbeeld zie dat je aanhaalt zie ik er trouwens het nut niet van in om dat via een webinterface te laten verlopen.

TiZon

Legacy Member
dat kan je niet doen via internet, het draait allemaal in een sandbox-mode...

anders zouden er veel ongewenste dingen gebeuren denk ik :D

MilM

Legacy Member
dJeez zei:
Als ik het voorbeeld zie dat je aanhaalt zie ik er trouwens het nut niet van in om dat via een webinterface te laten verlopen.

Ik had al een groot vermoeden dat het niet mogelijk ging zijn met C#.

(Fictief) voorbeeld om nut website aan te tonen:
Stel ASP.NET moviesite waar user een movielijst heeft.
User gebruikt filters om een deellijst te generen.
Als de user dan op een button klikt, zou er bv. kunnen gezocht worden naar bestanden met (filename contains 'één van de titels uit de lijst').

Is nu zuiver een fictief voorbeeld, maar gewoon om de link tussen website en bestanden op user zijn pc voor te stellen.

edit: de reden waarom ik graag met C# (of java) zou werken, is omdat er bepaalde libraries aanwezig zijn voor die talen.

dJeez

Legacy Member
Maak dan toch gewoon een client app (in Java, C# of eender welke andere taal eigenlijk) die communiceert met een webservice op de site om de bestandsnamen en evt andere info naar de site door te pompen. Ik zie eigenlijk het probleem niet echt...

Uiteindelijk zoek je dan toch gewoon op bestandsnamen die ergens in de online DB staan (ik zie er dan ook nog steeds het nut niet van in trouwens :p).

MilM

Legacy Member
:)

Het probleem is dan dat ik met twee aparte userinterfaces zit.
Het principe van website moet blijven, omdat importeren van gegevens van bestanden of zoeken/schrijven naar bestanden op de PC extra functionaliteit is die bovenop de website komt.

Je hebt bijv. entries in de database en die kunnen via de website bekeken worden.
Bedoeling is dan dat users bepaalde records kunnen filteren/selecteren uit de lijst.
Elke record heeft dan bijv. een uniek ID die ook in de database zit.

Als je dan een bestand hebt op uw pc met bijv. de naam uniekID.extensie, dan zou ik van/naar dat bestand moeten kunnen lezen.

Dit wel enkel voor de records die je geselecteerd hebt op de database.

Een standalone applicatie is inderdaad mogelijk.
Maar het mag niet echt de bedoeling zijn om daar ook nog eens lijsten te kunnen bekijken + filteren etc.
Het programma zou enkel het lees en schrijfwerk mogen uitvoeren.
Dus dan zou aan het programma moeten meegegeven worden over welke records het gaat.

Ik weet niet wat hier de mogelijkheden kunnen zijn?
-) Via een file -> zeer omslachtig. Je moet dan een file saven via de website, programma openen op uw desktop en dan met dat programma die file inlezen.
-) Mogelijkheid tot automatisch opstarten prog + doorgeven parameters ? Is het mogelijk om bijv. op de website bij 'settings' het path van een jar bestand op uw pc op te slaan en dat bij het klikken op een knop op de website dat jar bestand automatisch geopend wordt en er bepaalde parameters worden doorgegeven (de IDs van de records zelf of een SQL query)?
-) Of is dit mogelijk met een applet ipv een jarbestand op de pc zelf?

Sommige vragen kunnen mss raar zijn, maar ik heb geen idee van wat er allemaal mogelijk is en hoe je zoiets best aanpakt :p

passero

Legacy Member
Ik zou dan toch voor een applet gaan hoor. De gebruiker moet dan enkel maar accepteren door te zeggen dat ze de website vertrouwen. Dan kan je normaal alles doen wat jij beschrijft en het is perfect mogelijk in de browser dan.

MilM

Legacy Member
Ok, ik zal eens die mogelijkheid bekijken.

Heb al eens gesearched naar Applet informatie zelf en het schrijven naar files is blijkbaar een probleem. Maar zou dus moeten opgelost geraken indien de user de applet ondertekent?

Moet wel nog eens zien hoe de communicatie tussen de Applet en de asp.net website kan verlopen.

MilM

Legacy Member
Is er geen mogelijkheid om bestaande browsers te integreren met een Java aplicatie?

Ik bedoel he volgende:

Indien je bv het programma opent, dat het startpanel een gewone JPanel is met bijv. 3 buttons.
En als je dan op 1 button klikt, dat hij dan in de applicatie zelf een website opent (website.html).

Ik weet dat je zo een HTML panel hebt, maar ik heb dat ooit gebruikt en mijn ervaringen waren toen niet zo positief.

Ik vind het nog altijd raar dat er zo weinig manieren bestaan om een offline applicatie en website in één view te integreren, of niet?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan