Archief - [PROG][C#] Advanced GUI

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

SMa

Legacy Member
Ik ben op zoek naar extra elementen om in een Form (via visual studio) te kunnen gebruiken.
Een voorbeeld van zo'n element is zedGraph.

Nu had ik graag een geadvanceerde treeview kunnen gebruiken.
Ongeveer zoals rechts op deze afbeelding (maar dan in treeview-vorm), dus met mogelijkheid om details in en uit te klappen, kleurtjes, icoontjes, ...

En hoe doe ik zoiets als op deze afbeelding, dat ding om extra details weer te geven?


Zijn er goede boeken/tutorials die uitleggen hoe je zo'n controls kan gebruiken/maken?
En kent iemand nog meer projecten zoals zedGraph? (al gelijk wat, gewoon iets die standaard niet in vs2008 zit)

Krueger

Legacy Member
Heb je al eens gekeken naar WPF? Da's de opvolger van Winforms, wat je daar allemaal mee kan uitsteken, is ook redelijk geavanceerd.

Die extra details van de tweede afbeelding doet me denken aan een control van WPF (maar ik kan niet op de naam komen)

UniKorn

Legacy Member
WPF is idd the way to go. We hebben er al een project mee gedaan en het werkt naar behoren :) Vergeet wel niet dat je UI multithreaded is nu :)

KizZamP-

Legacy Member
Ik dacht dat QT4 van TrollTech C# support dus probeer dat eens :).

Krueger

Legacy Member
Bavo aka Joske zei:
Was dat nog niet? Lol .NET ;)

't is natuurlijk wel al een feit dat Java al jarenlang voorloopt op .Net betreffende GUI's :p

En Unikorn, het feit dat de GUI nu multithreaded is zou ik toch niet onmiddellijk als een van de hoofdzaken aanhalen.

Het feit dat schermen die je maakt nu volledig resolutie en venster-grootte onafhankelijk zijn lijkt me veel belangrijker. Alsook dat je nu ongeveer elk object in elk ander object kan steken. De manier van GUI's maken met XAML is ook wel redelijk wennen in het begin, maar best wel leuk.

Da Turtle

Legacy Member
WPF is inderdaad the way to go om zoiets te doen met C#. Als je een beetje ervaring hebt er mee is het zelfs simpel om te maken.

//edit: Het probleem is dan wel dat je dan best alles met WPF doet. Als je al een tijdje met het project bezig bent kan dat een grote verandering betekenen, want de manier van formulieren bouwen is echt volledig anders.
Als je geïnteresseerd bent in WPF kan ik je zeker het boek "Programming WPF" aanraden. Het is een O'Reilly boek en legt een groot deel van WPF uit.

Bavo aka Joske

Legacy Member
... gerenderd door native Direct3D libs. Voor zover .NET en platform onafhankelijkheid.
Hoe zit het met Mono dezer dagen?

Moto

Legacy Member
Voor zover .NET en platform onafhankelijkheid
?
- .Net is niet standaard platform onafhankelijk (nooit bedoeling geweest van MS)
- Bepaalde Base-classes van .Net zijn wel gestandaardiseerd zodat 3rd parties het platform onafhankelijk "kunnen" maken
- WPF valt niet onder die Base-classes

compleet naast de kwestie dus, anyway platform onafhankelijkheid is toch overrated :p

Krueger

Legacy Member
Bavo aka Joske zei:
... gerenderd door native Direct3D libs. Voor zover .NET en platform onafhankelijkheid.
Hoe zit het met Mono dezer dagen?

Ik ben er niet zeker van, maar was dit niet enkel als je Vista gebruikt? Als je XP gebruikt, wordt er nog steeds op de oude manier gerenderd dacht ik.

Bavo aka Joske

Legacy Member
De voorstanders van .NET zeggen altijd dat platformonafhankelijkheid geen argument is, want er is Mono, blijkt dat in de praktijk toch wat anders. Moet veel zin hebben Mono dev te zijn als MS u steeds in de zak zet :)
Nu goed, het hoeft ook niet altijd hoor, daar niet van. Platformonafhankelijkheid is vaak een vloek aan UI kant, want optimaal presteert dat nooit met al die software-matige rendering.

SMa

Legacy Member
thx voor de replies ;)
Voor dit project zal ik nog moeten zien of ik voldoende tijd zal hebben om de GUI in WPF te maken (eerst nog leren mee werken). Deze zomer zal ik het zeker al eens bekijken ;)

Momenteel gebruik ik het volgende voor de GUI:
- ZedGraph (grafieken)
- DotNetLib (listview)
- Cloud Toolkit (vanalles)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan