Archief - [PROG][Java] Project naar...

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Robijntje007

Legacy Member
Beste,

Dit komt waarschijnlijk als een grote noob vraag aan maar ik heb ook nog maar niet mijn eerste jaar TI af dus waarschijnlijk ben ik het ook nog.
Maar een kennis van me wil een programma (java) voor klanten toe te voegen en gegevens bij te houden.
In java kan ik dit perfect schrijven maar als ik het product wil afleveren kan ik toch slecht het project zelf afgeven (waar ik in werk in netbeans)...
Nu is mijn vraag hoe "compileer" ik dit tot uiteindelijke vorm dat het makkelijk installeerbaar is voor een doorsnee kapster...

Alvast bedankt
MVG Robijntje007

Ice

Legacy Member
Als ze dit zelf moet installeren, you are screwed.

Anders:
1) Packagen naar nen jar en maak batch fileke dat uw programma correct aanroept
2) Als je database nodig hebt, sjah de juiste database ff installeren
3) Alles in een mapke op hare pc zwieren
4) shortcut op den desktop & voila

ps. Als het echt low profile databaseke moet zijn, sjek dan hsqldb eens

Robijntje007

Legacy Member
Merci alvast allemaal ik zal deze allemaal is proberen en qua database is het heel makkelijk: alleen klanten dus misschien nog een laatste bezoek fzo...
bedantk

killgore

Legacy Member
Voor DB moet je altijd zien natuurlijk, je kan je altijd afvragen of het bij zeer eenvoudige data niet simpeler is een eigen opslagsysteem te gebruiken (of xml of zo). Op die manier sta je los van een DB installatie. SQLlite is ook mooi natuurlijk.

dan maak je gewoon de jar en geef je die aan die mensen en het werkt.

Wover

Legacy Member
In feite zou het beter zijn om Oracle te gebruiken, die hebben ook een eigen Java programmeeromgeving geloof ik...

Maar als ze het al vragen aan een student, zullen ze wel niet zo professioneel zijn om Oracle te gebruiken :p.

Bubbling Zombie

Legacy Member
Woverke zei:
In feite zou het beter zijn om Oracle te gebruiken, die hebben ook een eigen Java programmeeromgeving geloof ik...

Maar als ze het al vragen aan een student, zullen ze wel niet zo professioneel zijn om Oracle te gebruiken :p.

Ja, want voor een klantenregistratie systeem van de bakker-om-de-hoek hebt ge oracle nodig -_-.

Bavo aka Joske

Legacy Member
HSQLDB of Derby zijn full-feature databases (allez, qua SQL ondersteuning dan toch) die gewoon aanspreekbaar zijn vanuit een jar, en deployen samen met uw applicatie. Simpeler kan niet, zoals gezegd.

Verder kan launch4j wel helpen, al moet je goed opletten dat je een goede JRE meegeeft. Normaal zit dat in de opties ervan.

Als batch executen is enkel mogelijk indien reeds een JRE aanwezig. Sinds de install daarvan te complex is voor kappers, overweeg toch maar een oplossing als launch4j of alternatief.

Zie: http://www.javalobby.org/articles/java2exe/ voor een goede bespreking (sla java webstart over)

Wover

Legacy Member
Bubbling Zombie zei:
Ja, want voor een klantenregistratie systeem van de bakker-om-de-hoek hebt ge oracle nodig -_-.

Dat zei ik toch ook in mijn post


-_-

-__-

-_-_-

eniac

Legacy Member
Woverke zei:
Dat zei ik toch ook in mijn post

Ik zie sowieso niet in waarom het "beter" zou zijn om Oracle te gebruiken voor een simpel projectje als dit.

passero

Legacy Member
Woverke zei:
In feite zou het beter zijn om Oracle te gebruiken, die hebben ook een eigen Java programmeeromgeving geloof ik...

Maar als ze het al vragen aan een student, zullen ze wel niet zo professioneel zijn om Oracle te gebruiken :p.

Ik ben professioneel met oracle bezig en ik denk niet echt dat een 1ste jaars student en/of kapper baat heeft bij het gebruik van oracle.

Oracle heeft niet echt een RAD systeem om applicaties te schrijven tenzij je apex gebruikt maar dit is niet echt gekend...
Als je ADF wil gebruiken heb je toch al een deftige java,web kennis nodig.
Je kan natuurlijk ook altijd JHeadStart gebruiken :p

Oracle biedt wel JDeveloper aan wat een goed product is. Daarin kan je dan de ADF BC suite vinden voor het ontwikkelen van business components maar voor zo een klein projectje is dat serieuze overkill imo. ADF BC kost trouwens ook heel veel aan licentie. Je kan het wel gratis gebruiken om te ontwikkelen maar eens je in productie gaat moet je betalen

Je kan wel een oracle XE installeren bij de klant en dan gewoon een connectie vanuit java naar oracle leggen maar dan kan je net even goed een mysql installeren bij de klant. Zo dingen zijn echt af te raden hoor want als de service niet draait, werkt het programma ook niet.

Oracle heeft niet bepaald tools om een kleine applicatie te schrijven op een eenvoudige manier.


Neem anders een access DB. Voor kleine dingen valt dat nog mee. Je kan daar ook gemakkelijk een connectie naar leggen binnen java en veel mensen hebben nu eenmaal access thuis.

Robijntje007

Legacy Member
daar dacht ik ook al aan om het in vb.net te programmeren maar daar hebben we nog geen databasen gezien.
Dus met een *.txt bestand werken is ook maar niks denk ik...

schop aars

Legacy Member
ik zou toch MS Access pakken als database ze
dan kan ze der achteraf zelf nog wa in veranderen als ze daar wa verstand van heeft.

tenzij ze der u voor betalen natuurlijk.
dan pakte best iets da ze wss nie kennen.
dan moeten ze u nogmaals betalen als der wijzigingen moeten gemaakt worden. ;)

Robijntje007

Legacy Member
Ja ik moet da maken voor ne maat van mij dien ik nog nooit heb gezien dus die vrouw zal ik heel waarschijnlijk ook nooit zien of ik moet naar ne kapper gaan en dan zien dat ze daar mijn programma draaien
/trots hahaha

schop aars

Legacy Member
ik zou zowiezo niks beginnen maken voor mensen dannek nog nie gezien heb tenzij ze met dineros over de brug komen.
en dan vraagt ge best een voorschot.

anders gaan ze gewoon gebruik van u maken.

killgore

Legacy Member
schop aars zei:
ik zou toch MS Access pakken als database ze
dan kan ze der achteraf zelf nog wa in veranderen als ze daar wa verstand van heeft.

tenzij ze der u voor betalen natuurlijk.
dan pakte best iets da ze wss nie kennen.
dan moeten ze u nogmaals betalen als der wijzigingen moeten gemaakt worden. ;)

MS Access ... . Wat is er mis met MySQL of PostgreSQL en een bijhorende interface? Ze volgen tenminste de SQL standaard en zijn open-source & gratis te verkrijgen.

Robijntje007 zei:
daar dacht ik ook al aan om het in vb.net te programmeren maar daar hebben we nog geen databasen gezien.
Dus met een *.txt bestand werken is ook maar niks denk ik...

Waarom zou een .txt of .xml of zo niet voldoende zijn? Als je data zeer beperkt is (bv. het equivalent van 1-2 tabellen in een DB) en het #records zal ook nooit 100000en zijn zie ik echt niet in wrom een *.txt of zo niet goed genoeg is.
Ik zou wel degelijk opteren voor een xml-gestructureerd bestand of een ingebouwd db-systeem. XML heeft het voordeel dat het vrij makkelijk from scratch te editen is.

Robijntje007

Legacy Member
Ja, killgore een kapster heeft nooit echt een db van 10.000 records denk ik :p
Maar stel dat ik het in vb.net maak en het via een .txt bestand (bij opstarten meteen in een array zetten en daar dan mee verder werken) da zou dus perfect gaan voor da kapsterke? :p

Daggie

Legacy Member
Je vraagt een Java oplossing en je begint over vb.net?

Als ik dat zou moeten maken, ik gebruikte hsqldb. Aangezien het niet te downloaden aanbiedt, zou ik het deployen met Launch4J met de JRE ingebakken.

Dan moet ze echt niks zelf kunnen ...

(Hsqldb zit bv. ook in OpenOffice .. en ik heb er zelf al meerdere applicaties mee gemaakt. Het werkt, en het werkt goed. Tekstfiles uitlezen edm. ... Je kan het ook in Cobol maken dan .. Hsqldb is absoluut niks moeilijker dan XML files liggen parsen. Het is zelf makkelijker, want je kan DAO's en pojo's laten genereren door verschillende tools ..)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan