Archief - [PROG]Java vs .NET

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

.Acku.

Legacy Member
Heeft er iemand een huidige stand van zaken? Ben onlangs in een discussie verzeild geraakt met collega's die menen dat .NET bjjlange niet zo ingewikkeld is als Java en dus sneller is te leren en eenvoudiger te gebruiken, voor dezelfde schaal van projecten (het gaat hier over gedistribueerde multi-transactie bedrijfsapplicaties)

Argumentatie: minder frameworks, meer standaard-oplossingen, meer drag-and-drop en auto-generatie

Tegen-argumentatie: als het simpeler zou kunnen in Java dan was het al lang gedaan, er zijn genoeg (meer dan bij .NET momenteel nog) professionele bedrijven die daar baat bij hebben.
Dat er verschillende .NET talen zijn doet ook niet veel goed aan dat 'standaard-bibliotheek' argument. Wat als een component in VB.NET is geschreven en er zit een bug in, en jij werkt met C#?


Ter info: mijn standpunt is dat beiden even RAD zullen zijn, aangezien er achter beiden een even zwaar gewicht aan industrie zit.

blastboy

Legacy Member
dat argument dat je geeft van een applicatie en/of component in vb en c# dat heb je ook op andere platformen. Verder is het ontwikkelen van een enterprise app. in j2ee zowiso een zware klus. Maar indien goed voorbereid zeker te doen. Ik weet niet of er al veel distributed applicaties geschreven zijn in .NET op enterprise level. Maar ik moet wel zeggen dat het ontwikkelen van java GUI al veel makkelijker geworden is met bv versie 5 van sun one.

.Acku.

Legacy Member
Versie 5 van Sun One?
Studio Creator ofzo bedoel je? Leg uit.

J2EE en vooral EJB is een gesloten hoofdstuk. EJB3.0 mag dat voorgoed wegvegen en momenteel hebben we Spring/Hibernate om dat gat te vullen. De compexiteit en omslachtigheid van huidige EJB telt gemakshalve dus niet mee als argument ;)

russian

Legacy Member
Het antwoord is afhankelijk van verschillende, niet vermelde parameters: prestatie-eisen, aantal gebruikers, ... Het moge duidelijk zijn dat .NET en Java niet dezelfde markten bespelen! En enkel in de schemerzone mag er twijfel bestaan...

.Acku.

Legacy Member
!2u55!4n zei:
Het antwoord is afhankelijk van verschillende, niet vermelde parameters: prestatie-eisen, aantal gebruikers, ... Het moge duidelijk zijn dat .NET en Java niet dezelfde markten bespelen!

Ok opnieuw: is dat wel zo? Het idee boeit me

russian

Legacy Member
.Acku. zei:
Ok opnieuw: is dat wel zo? Het idee boeit me

Professor Hoffman (onlangs overleden :() van de UGent (internationaal gewaardeerd) heeft een aantal sessies gegeven omtrent Java (J2EE) tegenover .NET. Hoewel het mij niet interesseert, herinner ik mij een grafische voorstelling van de kostprijs J2EE/.NET in functie van het aantal gebruikers.

Het is mogelijk dat ik nog een aantal .ppt's heb omtrent dit onderwerp (met eventueel de grafiek). Ik zal het vanavond controleren, maar bied geen garanties.

Mvg,

.Acku.

Legacy Member
!2u55!4n zei:
Professor Hoffman (onlangs overleden :() van de UGent (internationaal gewaardeerd) heeft een aantal sessies gegeven omtrent Java (J2EE) tegenover .NET. Hoewel het mij niet interesseert, herinner ik mij een grafische voorstelling van de kostprijs J2EE/.NET in functie van het aantal gebruikers.

Het is mogelijk dat ik nog een aantal .ppt's heb omtrent dit onderwerp (met eventueel de grafiek). Ik zal het vanavond controleren, maar bied geen garanties.

Mvg,

Dat zou tof zijn. Het is wel vervelend dat de meeste J2EE vs .NET vergeleken worden op de zuivere J2EE specificatie, die EJB omvat en totaal niet het wonder van de gratis, maar industrieel als standaard gebruikte, frameworks Spring en ORM.
kostprijs van J2EE zou overigens 0 moeten zijn ;)

russian

Legacy Member
.Acku. zei:
Dat zou tof zijn. Het is wel vervelend dat de meeste J2EE vs .NET vergeleken worden op de zuivere J2EE specificatie, die EJB omvat en totaal niet het wonder van de gratis, maar industrieel als standaard gebruikte, frameworks Spring en ORM.
kostprijs van J2EE zou overigens 0 moeten zijn ;)

Het ging over de kostprijs om een applicatie te ontwikkelen, te onderhouden (machines aan te kopen, ...). Afijn, ben niet op de hoogte... vanavond misschien meer nieuws.

Unzip Attack

Legacy Member
heb ervaring met beiden en ze hebben beiden voor en nadelen

voordelen java
- Java heeft als grote voordeel een enorm goeie API met uitgebreidde user support (= problemen zijn sneller opgelost)
- Java is robuust
nadelen java
- GUI is traag
- GUI is "moeilijk" te maken (ontwikkeltijd ligt hoger)

voordelen .net
- GUI snel te maken
- VS 2005 beta is enorm goeie editor
- snel
- ruim aanbod aan elementen voor interface (zoals java ook wel)
nadelen .net
- standaard API is kaka
- community is kleiner en moeilijker problemen op te lossen
- sommige delen zijn complexer dan java (communicatie tss threads bijvoorbeeld)

.Acku.

Legacy Member
Met GUI neem ik aan dat je Win32 desktop applicaties bedoeld? Iets waar Java sowieso geen hoofdrolspeler in wil zijn (het kan maar het is niet het hoofddoel, GUI apps in Java zijn enkel aan te raden als je wilt dat het op meerdere platformen op dezelfde manier draait met minimale aanpassingen en risico's).

Joriz

Legacy Member
Unzip Attack zei:
heb ervaring met beiden en ze hebben beiden voor en nadelen

voordelen java
- Java heeft als grote voordeel een enorm goeie API met uitgebreidde user support (= problemen zijn sneller opgelost)
- Java is robuust
nadelen java
- GUI is traag
- GUI is "moeilijk" te maken (ontwikkeltijd ligt hoger)

voordelen .net
- GUI snel te maken
- VS 2005 beta is enorm goeie editor
- snel
- ruim aanbod aan elementen voor interface (zoals java ook wel)
nadelen .net
- standaard API is kaka
- community is kleiner en moeilijker problemen op te lossen
- sommige delen zijn complexer dan java (communicatie tss threads bijvoorbeeld)

ik was benieuwd toen ik je eerste zin las omdat ik dacht dat je een goede uiteenzetting zou geven... toen ik echter verder las viel ik bijna achter over. Er staan op internet honderden artikels om java en .NET met elkaar te vergelijken: benchmarks, integratie, platformen en dan kom jij aan met volgende stellingen, terwijl je zelf zegt ervaring te hebben:

- Java heeft als grote voordeel een enorm goeie API met uitgebreidde user support (= problemen zijn sneller opgelost) && standaard API is kaka: je zou kunnen zeggen dat het .NET framework niet echt standaard veel classes heeft en dat msdn geen goeie uitleg geeft en dat er geen communities zijn zoals gotdotnet en andere. Als je het zo zegt mag je een volwassen conclusie trekken zoals: standaard api is kaka. (dat was dus sarcastisch)

- Java is robuust: java is robuust.. hier heb ik wat zitten op denken, toen maar google geraadpleegd en toen kwam ik op dit uit:

Robuust: Java heeft een strikte typering. Hierop kan men reeds tijdens het compileren controleren. Verdere controles worden in run-time uitgevoerd. Het geheugenbeheer is volautomatisch. De interpretator geeft alle geheugen weer vrij van objecten die niet meer gebruikt worden. Java stelt een aantal objectgeoriënteerde uitzonderingen (exceptions) ter beschikking. In een goed geschreven programma handelt het programma zelf alle run-time fouten af.

het verschil met C# ivm robuustheid? geen verschil dus

GUI is traag: hier moet ik je wat gelijk in geven, swing was waarschijnlijk een van de mindere dingen die in de buurt van java hebben rondgehangen.

GUI is moeilijker te maken: moeilijker ok, maar dit is naar het schijnt stukken verbeterd met de nieuwe ontwikkelingstools.

VS .NET 2005: goede editor, zeker, vooral door de integratie van verschillende andere applicaties er in, maar ook 2003 is krachtige tool.

Sommige delen zijn complexer: ok, maar sommige delen zijn complexer in java (communicatie tss threads was idd niet goed uitgewerkt)


wat ik me nu natuurlijk afvraag: wat is je ervaring? school programmeer ervaring? want persoonlijk vind ik .NET en java verder gaan dan programmeren... het heeft ook te maken met integratie naar andere systemen en zo verder.

fretn

Legacy Member
velen zeggen dat gui's slecht te maken zijn, toen ik vier jaar terug in school java moest proggen vond ik toen dat je met jbuilder al heel makkelijk gui's kon designen (klik -> sleep, drag drop , alles erop en eraan), geen idee wat jullie verwachten van een gui designer

schop aars

Legacy Member
.Acku. zei:
Met GUI neem ik aan dat je Win32 desktop applicaties bedoeld? Iets waar Java sowieso geen hoofdrolspeler in wil zijn (het kan maar het is niet het hoofddoel, GUI apps in Java zijn enkel aan te raden als je wilt dat het op meerdere platformen op dezelfde manier draait met minimale aanpassingen en risico's).
kunt ge met java windows gui gebruiken of enkel de standaard java gui??
en hoe doet ge dat dan?

Emerxill

Legacy Member
schop aars zei:
kunt ge met java windows gui gebruiken of enkel de standaard java gui??
en hoe doet ge dat dan?
Ook windows gui, op verschillende manieren.
Bij Java 1.5 steek dat daar al standaard een windows L&F (LookAndFeel) in alleen weet ik niet in welke mate dit is uitgewerkt.
Ofwel kunt een andere L&F gebruiken die ge ergens wel opt internet kunt vinden (die van Stefan Krausse schijnt een goeie te zijn).
Ook kunt ge SWT (Standard Widget Toolkit) gebruiken, die maakt gebruik van wat er op het systeem staat. Maar dit is niet heel simpel om te gebruiken en vereist een meer C++ aanpak...
(ge kunt ook altijd uw eigen Windows-achtige L&F inelkaar steken, ma daar denk ik niet dat ge veel goesting in hebt :p)

Ahja, over Java vs .NET, een tijdje geleden hadden we opt werk een meeting met de grote chief van microsoft belgie over Microsoft vs Concurrenten(waaronder java vs .net) en daar kwam die mens afdraven met een hoop (onwaarschijnlijke) grafiekskes en getallekes in het voordeel van .NET. Daarna had ik het daarover met een aantal collega's en die zeiden dat ze op Javapolis (communitymeeting voor java mensen) dezelfde grafiekskes met iets realistischere getallen maar dan in het voordeel van Java :D. Dus wie moet ik geloven.
Volgens mij zijn ze aan elkaar gewaagd. Op gebied van desktop applicaties heeft .net een duidelijk voorsprong (wat al gezegd is). Serverside staat java dan een hele stap verder. De mogelijkheid om met verschillende talen op een framework te werken vind ik eerder een voordeel, hoewel ge inderdaad een probleemke hebt als er een bug in iets zit dat in een andere taal is gecodeerd.
.Net heeft als voordeel dat het de grote markting machine van MS achter zich heeft, wat het commercieel dan beter doet uitkomen als klanten moeten kiezen in welke taal hun applicatie zal gemaakt worden. Iets wat java (sun) iets minder heeft.

schop aars

Legacy Member
thx kheb die xp look and feel van krause gedownload kga daar is mee experimenteren.

QplQyer

Legacy Member
Gui's slecht te maken in Java? Helemaal niet, dat is zelfs enorm gemakkelijk en snel geprogrammeerd vergeleken met C++ windows programming.

En ja, als je met drag and drop in VS.NET begint kan je allicht sneller een gui ineen boksen in .NET (maar zoals gezegd, die dingen bestaan ook voor java), de vraag is dan echter hoe leesbaar je code nog zal zijn door al die automatische troep.

Unzip Attack

Legacy Member
Joriz zei:
toen ik echter verder las viel ik bijna achter over. Er staan op internet honderden artikels om java en .NET met elkaar te vergelijken: benchmarks, integratie, platformen en dan kom jij aan met volgende stellingen
kom doe es niet onozel. .NET is een stukje jonger en de community is echt nog wel een stukje kleiner dan die van Java. Zeker als het gaat over problemen die je niet elke beginner tegen komt, ben je in Java veel sneller geholpen.

Joriz zei:
terwijl je zelf zegt ervaring te hebben:
daar kom ik seves op terug.

Joriz zei:
- Java heeft als grote voordeel een enorm goeie API met uitgebreidde user support (= problemen zijn sneller opgelost) && standaard API is kaka: je zou kunnen zeggen dat het .NET framework niet echt standaard veel classes heeft en dat msdn geen goeie uitleg geeft en dat er geen communities zijn zoals gotdotnet en andere. Als je het zo zegt mag je een volwassen conclusie trekken zoals: standaard api is kaka. (dat was dus sarcastisch)
sorry ik gebruiktte verkeerde woord, ik had het over de informatie van de API's. msdn is gewoon 1 rotte boel zonder examples en weinig info. Bij java is dat toch wel een pak verschillend ! Da's een volwassen conclusie ja.

Joriz zei:
- Java is robuust: java is robuust.. hier heb ik wat zitten op denken, toen maar google geraadpleegd en toen kwam ik op dit uit:
het verschil met C# ivm robuustheid? geen verschil dus

true, met robuust bedoel ik dat je er vanuit kan gaan dat Java over de gehele lijn een oplossing zal bieden en dus vrij betrouwbaar is op dat vlak.


Joriz zei:
GUI is moeilijker te maken: moeilijker ok, maar dit is naar het schijnt stukken verbeterd met de nieuwe ontwikkelingstools.
een beetje, maar ik maak in java nog liever met de hand. Die nieuwe tools staan toch nog niet op punt en kunnen in de verste verte niet tippen een VS .net...

Joriz zei:
VS .NET 2005: goede editor, zeker, vooral door de integratie van verschillende andere applicaties er in, maar ook 2003 is krachtige tool.
Heb ik beweerd van niet ? VS 2005 is gewoon beter dan 2003, da zie je meteen...


Joriz zei:
Sommige delen zijn complexer: ok, maar sommige delen zijn complexer in java (communicatie tss threads was idd niet goed uitgewerkt)
is wel goed uitgewerkt, maar is gewoon complexer.

Joriz zei:
wat ik me nu natuurlijk afvraag: wat is je ervaring? school programmeer ervaring? want persoonlijk vind ik .NET en java verder gaan dan programmeren... het heeft ook te maken met integratie naar andere systemen en zo verder.

Heb ik ergens beweerd dat .NET en java niet verder gaan dan programmeren ? Het zijn frameworks, ze omvatten veeel meer dan een beetje programma's alleen...

Mijn ervaring ? euhm 3de jaar academische bachelor informatica.

Reeds gewerkt met op vlak van frameworks en programmeertalen : java (de webkant JSP, heleboel java apps (gaande van speechAPI's, webcomponents, webservices, ... tot gemakkelijkere standaard dingen als recursie en imperatieve programma's) , applicaties voor javaTV (met MHP) voor digiTV, ...) , vrij uitgebreidde ervaring met C, C++ (QT,MFC), C#.NET (ASP en ASP.NET),... Da'st zo'n beetje op dat vlak, alle dingen als OpenGL en webgebasseerde dingen (SOAP,XSLT,JAVA RMI,...) enzo achterwegen gelaten...Ohja VB enzo heb ik ooit nog wel gedaan toen ik wat jonger was...

meeneemchinees

Legacy Member
@Unzip Attack : ik zou graag wat meer weten over uw MHP ervaring. Heb je dat voor zelf wat te "spelen" gedaan, of was dat in opdracht van iemand (school, bedrijf ... welke)?
En waarop hebben uw xlets gedraait? Enkel emulators (xletview, IRT reference implementation) of ook op een echte settop box (welke)?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan