Archief - Q: afbeeldings-bestandstypes

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

GhostFire

Legacy Member
hellows,

kheb het hier ergens ooit is gevonden, maar vind het dus niet meer terug,
kan iemand me in detail uitleggen wat het verschil juist is tussen jpg, tiff, raw, bmp, gif ?.... kweet dat het vanalles te maken heeft met transparantie enzo, maar ik zou er graag alles in detail van weten.

thanks in advance

edit: deze topic heb ik al gelezen, maar is me nog en beetje te onvolledig, gaat voornameljik over de grootte van de bestandstypes, dus verwijs me hier aub niet naar.

https://www.beyondgaming.be/archive/web-design-programming.237/q-grafische-bestandtypes.364533

blaZe

Legacy Member
GhostFire zei:
edit: deze topic heb ik al gelezen, maar is me nog en beetje te onvolledig, gaat voornameljik over de grootte van de bestandstypes, dus verwijs me hier aub niet naar.

https://www.beyondgaming.be/archive/web-design-programming.237/q-grafische-bestandtypes.364533

dan verwijs ik u naar google en omdat ik in een goede bui ben,
http://www.google.com/search?hl=nl&c2coff=1&q=difference+between+jpg,+tiff,+raw,+bmp,+gif+?....+&lr=

1e link, zo gevonden op 2 seconden met bijna letterlijk u vraag ingetypt als zoekopdracht...

Floyd

Legacy Member
jpg: vooral gebruikt voor foto's, de afbeelding wordt gecompresseerd volgens een in te stellen niveau, hoe beter je de kwaliteit houdt, hoe groter het bestand en vice versa.
tiff: alle informatie wordt behouden (elke pixel apart dus), kan ook layers opslaan -> groot bestand
raw: formaat dat uit een digitaal fototoestel kan komen, het is de niet gecompresseerde of bewerkte foto, voor zover ik weet dus gewoon rechtstreeks van de CCD afgelezen en in bestand gezet. geen compressie, dus -> groot bestand
bmp: ongecompresseerd afbeeldingbestand (kleurinfo over elke pixel apart) -> groot bestand, wordt niet vaak gebruikt eigenlijk
gif: kan in max 256 kleuren opgeslagen worden, is handig voor web-gfx zoals knopjes enzo. kan ook transparantie aan, d.w.z. je duidt een bepaalde kleur aan die je transparant wil zien en je wil geschiedt.
png: kan denk ik zoals gif ook transparantie aan maar heeft dacht ik niet de 256-kleuren limiet.

Ziezo, dat is een beetje ruw wat ik ervan weet of denk te weten.

Poepoei

Legacy Member
Klopt wel ja :p

PNG is mooier dan GIF, alleen spijtig dat Internet Explorer 6 geen transparantie heeft bij PNG's, mijn avatar was eerst ook in GIF, maar had toen kartelrandjes, nu staat hij in PNG en moeten degenen met IE m'n avatar met een wit
vakje aanschouwen...

In mijn ogen is PNG het beste formaat, je hebt (bijna?) geen kwaliteitsverlies en het neemt niet te veel plaats in beslag :)

Erinyes

Legacy Member
Ik meende zelfs gelezen te hebben dat png het uiteindelijk zal halen op gif en jpg. Klopt dat?

orez

Legacy Member
als alle browsers dit deftig gaan ondersteunen zou mij dit niet verwonderen

JPG levert mooi kwaliteit af, maar geen transparantie
GIF levert transparantie, maar slechts 256 kleuren.

PNG levert kwaliteit (8 - 24bit) afbeeldingen af en daarenboven kunnen deze afbeeldingen ook nog s transparantie bevatten.

Ik ben allesins voorstander van PNG
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan