Archief - Q: Desktop publisher Syntra

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

XantiX

Legacy Member
gegroet,

Ik studeer dit jaar af als IMD(interactive multimedia designer). Nu wil ik nog iets bij gaan studeren omdat imd niet helemaal mijn ding was. Programmeren ben ik niet schitterend in dus ik zoek mijn weg meer naar het grafische.
Nu heb ik bij syntra een dagopleiding Desktop publisher gezien en deze leek mij wel interessant.

Zijn er hier nog mensen die deze richting gedaan hebben of hier iets meer over weten? Kwestie van docenten enz.

Grtz

syndrom

Legacy Member
ik zit daar nu in mijn tweede jaar.

hier een quote van mijzelve:

reavX zei:
syntra is in mijn ogen na de twee jaar dak daar nu zit, ferm kloten.

Ok je leert de programma's kennen ma kwa creativiteit komt er niet veel te pas, net als nu met men eindwerk. Ze denken daar veel te commercieel naar mijn zin. Ge zit daar in redelijk klein lokaalke allemaal op elkaar gepropt. Ge leert niks over tpyografie etc. Bah.

De opdrachten zijn redelijk kut in mijn ogen en hebben soms bitterweinig met ontwerp te maken, gewoon zuiver DTP werk (pas op ge moet et ook kunnen, maar elke noob die leert met illu, indesign en s werken kan dtp werk doen). Gewoon maak dit na, en maak dat na.
Kheb ne maat en die heeft ook syntra grafisch ontwerp/dtp gedaan en werkt nu in een kledingszaak.

En schoolmentaliteit is volgens mij groter dan in een hogeschool ze, je komt daar om 8.30 toe en gaat maar weg om 16.30 é. Kan er niet aan doen maar ik vind syntra echt kut voor grafisch ontwerp.

Nu ik weet ook nie hoe het is op Sint lucas é, maar toen ik daar vandaag rondliep had ik toch al een positief gevoel.

En eigenlijk dat argument van vrije tijd opgeven, kbedoel in welke hogeschool/unief heb je pakken vrije tijd over? Das toch logisch dat je werkt aan je opdrachten en dat niet alleen op school. als je dat erg vind ga je in syntra wel je ding vinden, daar moet je nooit thuis ofzo verder werken.

Nuja dit is natuurlijk mijn mening maar ik ben echt niet tevreden over de syntra opleiding.

yvw

Legacy Member
Syntra is inderdaad alles behalve een aanrader. Steek daar aub uw geld ni in want je zal teleurgesteld zijn.

GenesisX

Legacy Member
Wa moet ge dan gaan doen (als ge bv geen school wilt doen)...

syndrom

Legacy Member
wrm blijft ge nie op sint lucas? Allé kvind da lik zo'n zonde dat je eerder voor syntra zou kiezen dan een deftige school?

Of artevelde?

GenesisX

Legacy Member
DieselPower™ zei:
N/o maar u ontbreekt het vooral motivatie en inzet lijkt mij.
Inderdaad. Gewoon omdat da niets voor mij is, heb het al te lang gedaan dat ik het blijkbaar kotsbeu ben.

reavX zei:
wrm blijft ge nie op sint lucas? Allé kvind da lik zo'n zonde dat je eerder voor syntra zou kiezen dan een deftige school?

Of artevelde?
Pf ik KAN daar gwn niet meer blijven. Valt niet meer te redden :p. Heb ook geen zin meer om 't nog te doen. Ik heb niets aan die vakken die mij niet liggen en al de rest. En artevelde = theorie, theorie en theorie. Ligt mij ook nie :p.

DieselPower

Legacy Member
Komaan eh man, probeert u te amuseren met wa ge doet en dan zal het vanzelf wel komen?

syndrom

Legacy Member
mja miss een jaartje klotewerk doen om dan misschien in te zien dat je toch graag een deftige diploma zou willen hebben. is een ongelooflijk cliche maar het is wel zo denk ik.

Of miss idd een syntra opleiding ma das echt een last resort in mijn ogen. Infeite is da gewoon om je papiertje te hebben om aan een job te kunnen geraken, ik heb daar infeite niets bijgeleerd (buiten indesign leren gebruiken). Ge krijgt wel geen theorie dus das miss een pluspunt voor jou. Nuja tenslotte is het up to you é genesisX.

Ik ga zo pissed zijn moest ik niet binnengeraken in sint lucas terwijl gij u kans hier verpist (no offence é :p)

XantiX

Legacy Member
ok ok, syntra suckt dus :)
maar wat raden jullie mij dan aan?
Ik heb al een diploma hoger onderwijs, ik wil nog graag een jaartje studeren in de DTP richting maar dus geen 3 jaar meer.

Xavez

Legacy Member
GenesisX zei:
En artevelde = theorie, theorie en theorie. Ligt mij ook nie :p.

Had je verwacht zonder theorie ook maar enige solide basis te kunnen vormen om verder op te bouwen? =]

GenesisX

Legacy Member
Ik zal dan maar een uitzondering zijn, maar als je het concreet ziet vind ik niet dat je moet weten hoe ze 2000 jaar geleden een kerk bouwden om in het heden creatief te kunnen zijn.

XantiX

Legacy Member
Geen typografie??
Ik zie nochtans bij de beschrijving een deel 'typografie en layout' staan.
Maar nogmaals, wat raden jullie mij dan aan?
Ik wil dus nog niet gaan werken, en geen 3 jaar meer. Gewoon 1 jaar iets in de DTP richting.

syndrom

Legacy Member
ja je krijgt typografie opdrachten maar je krijgt nergens enige theorie derover. En de dagopleiding is ook 2 jaar.

syndrom

Legacy Member
vreemd, nuja ik volg dat in syntra west en heb 3 dagen in de week les, miss is dat in antwerpen anders en heb je 1 jaar met een hele week les ofzo.

Nuja als je het echt wil doen moet je het doen, maar ik vind het geen aandrader.

-wodkafiero-

Legacy Member
Ik volg DTP/grafisch vormgever bij Syntra in Sint-Niklaas, avondonderwijs wel (afin, zaterdagvoormiddag). Dagopleiding is inderdaad één jaar, ik zit daar voor vier jaar vast.

Reden waarom ik Syntra heb gekozen is omdat ik, achteraf gezien, de verkeerde keuze heb gemaakt. Tijdens mijn studies journalistiek ontdekte ik dat ik veel liever met photoshop en pagemaker (toen nog) speelde dan met microsoft word. Nadat ik was afgestudeerd, mocht ik verder studeren en hoewel ik grafische richting sterk overwoog, heb ik op dat moment beslist om het niet te doen. Ik was studeren immers zo kotsbeu. Had veel te maken met de studies die ik net achter de rug had.

Ikke dus werk gezocht - geen sinecure - maar een goed jaar later had ik me het al dik beklaagd dat ik niet op mijn moeders voorstel was ingegaan om toch nog iets bij te studeren. Maar hier zit ik ondertussen, leningkje te betalen en gezinnetje te onderhouden. Voltijds studeren kan niet meer maar ik wou toch dolgraag iéts doen. Mijn eerste jaar zit er bijna op en ik moet zeggen dat ik teleurgesteld ben door de weinige theorie die we krijgen. Ik hoop dat dit wat verbetert de komende jaren maar ik kan hier uit de reacties afleiden dat ik maar beter wat zelfstudie zou doen.

Komt daarnaast nog dat ik weet dat het getuigschrift dat je bij Syntra krijgt ondergeschikt is aan dat wat studenten grafische vormgeving bij Sint-Lucas en dergelijke krijgen. Als ik als bedrijfsleider moet kiezen, zou ik ook wel weten wie van de twee sollicitanten ik kies. Dus als ik aan de slag wil als grafisch vormgever zal ik me verdomd sterk moeten bewijzen.

Mijn raad dus: bijt door en studeer nu je nog kan, anders zal je het je later waarschijnlijk beklagen.

Voila, reactie :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan