Archief - Q: Drukwerk RGB vs CMYK

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

CrawlSpaCe

Legacy Member
Voor de lokale jeugdbeweging een affiche gemaakt voor een fuif. Daarvoor gebruik gemaakt van photoshop. Ik heb heel de tijd in RGB zitten werken en na het uiteindelijk afgewerkt te hebben in CMYK gezet. Tot mijn verbazing is dit een heel ander resultaat (vooral veel groen gebruikt). Ik vroeg me af als ik dan die CMYK versie indien (wat moet) zal dan het resultaat (de geprinte affiche) zijn zoals de RGB versie op mijn scherm?

Alvast bedankt

sexymofo

Legacy Member
Als uw scherm juist gecalibreerd is gaat dat eruit zien zoals op uw scherm. CMYK heeft nu eenmaal iets "doffere" kleuren.
Da gaat er niet uitzien als RGB op uw scherm.

CrawlSpaCe

Legacy Member
dus de felle groene kleuren zijn geen optie bij drukwerk?

-> ik vind deze dan wel terug bij bv de poster van I love techno of is dit meer een optische illusie?

frenzal

Legacy Member
een heel felle groen zal bijvoorbeeld niet bestaan in CMYK, en zal doffer over komen als ge gewoon omzet van rgb naar cmyk
wat je best kunt doen is in cmyk al uw kleuren kiezen

sexymofo

Legacy Member
Op die poster is da wss lichtgroen met een glanzende laag over.
Heatset drukken heet dat geloof ik. Is voor heel hoogwaardig papier.
Allé da proberen ze mij toch wijs te maken op de avondles :p

Erinyes

Legacy Member
CMYK en RGB zijn twee verschillende kleurmethodes. Ze verschillen in hun gebruik: RGB (Rood/Groen/Blauw) wordt gebruikt voor digitale beelden. CMYK (Cyaan/Magenta/Geel/Zwart) daarentegen wordt gebruikt voor gedrukt werk. De 4 kleuren worden elk apart op het papier gedrukt, maar uiteindelijk merk je dat niet, aangezien de kleuren zich voor het oog vermengen. In jouw geval gebruik je CMYK voor je affiche. Het is inderdaad geweten dat je kleuren anders overkomen als je ze converteert.

Het fel groene uit de ILT-affiche is naar alle waarschijnlijkheid een steunkleur. Voor een gewoon drukwerk wordt zoals eerder vermeld CMYK gebruikt. Deze 4 kleuren zijn de proceskleuren. Een steunkleur is een kleur naast deze 4 kleuren. En anders dan de proceskleuren, is deze kleur 1 inkt en niet 4 om het uiteindelijke kleur te behalen. Steunkleuren zijn bv het fel groene, fluo oranje, goud, zilver,...

orez

Legacy Member
Wat erinyes zegt over de steunkleuren, als je hierover meer info wilt dit is het "pantone" kleurengamet. En deze bestaat apart naast CMYK & RGB, bevat vooral kleuren die uw scherm niet kan weergeven, zoals idd fluo kleuren, goud, zilver, ...

je moet er maar eens op googlen ;)

wrong`

Legacy Member
orez zei:
Wat erinyes zegt over de steunkleuren, als je hierover meer info wilt dit is het "pantone" kleurengamet. En deze bestaat apart naast CMYK & RGB, bevat vooral kleuren die uw scherm niet kan weergeven, zoals idd fluo kleuren, goud, zilver, ...

je moet er maar eens op googlen ;)

pantone - extra drukgang, heeft niet elke mens graag:)

want het trekt de prijs nogal ferm omhoog :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan