Archief - Q: Illustrator, Pentool "trekarmpjes"

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

LeSec

Legacy Member
Bon, tzijn examens en tijdens de pauzes dacht ik me wat bezig te houden met het aanleren van Illustrator.

Ben wat opzoek geweest naar tutorials en khad deze gevonden:
http://www.tutorialized.com/view/tutorial/Drawing-Mushroom/31495

Tot aan stap 10 verloopt alles vlot (enfin in grote lijnen toch). Maar ik heb blijkbaar moeite met een gebogen lijn te maken. De voorgaande gebogen lijnen verliepen goed want je moet gewoon 1x klikken en dan de 2e keer muisknop inhouden en verslepen...

Allemaal goed en wel maar de lijn die ik nu moet tekenen heeft verschillende bochten, ik heb telkens een ankerpuntje gezet waar de bocht juist moet komen maar ik vind nergens geen "trekarmpjes" waarmee ik de lijn kan manipuleren..

Kan iemand me zeggen wat ik juist moet doen om die te verkrijgen?
Merci alvast

wouter_dc

Legacy Member
Snap je uitleg niet goed waar je vastzit; maar:

Je klikt (en sleept) = eerste ankerpunt
2e ankerpunt = je klikt en sleept.
Het derde ankerpunt zal zich aanpassen aan de vorige bocht. x-----O-----x
Om die trekarm te veranderen (kan nu ook niet op de naam komen :cry:) gewoon ALT of Option ingedrukt houden en verslepen.

Als er iets niet klopt, dit is goed mogelijk, zit momenteel op pc'ke zonder illustrator, dus kan het niet uittesten

LeSec

Legacy Member
Kheb het gevonden! Na veel geknoei en gefoefel!
Tis dus gewoon "Convert Anchor Point Tool"! Click and drag, wonderbaarlijk!
Mijn allergrootste excuses voor het starten van deze thread, khad blijkbaar nog niet goed genoeg gezocht :x

En merci aan wouter_dc voor de moeite :)

LunchBox

Legacy Member
uhm viniman.. dat is photoshop.. illustrator z'n pen-tool verschilt op vele punten dus met die tutorial kom je zeker niet toe. deze "guide" is al iets interessanter: http://www.showme.be/documentation/...d.com/webwasp/illustrator/04-pen-tool/pen.htm

en voor zij die denken "jaja domme vormpjes tekenen.. wat ga ik daarmee leren" - als je de eenvoudige dingen niet leert maken zal je nooit tot de complexere geraken, want uiteindelijk zijn die maar een aaneenschakeling van eenvoudige handelingen. (kzeg het er maar bij omdat ik uit ervaring weet dat men die zaken vaak overslaat)

syndrom

Legacy Member
LunchBox zei:
en voor zij die denken "jaja domme vormpjes tekenen.. wat ga ik daarmee leren" - als je de eenvoudige dingen niet leert maken zal je nooit tot de complexere geraken, want uiteindelijk zijn die maar een aaneenschakeling van eenvoudige handelingen. (kzeg het er maar bij omdat ik uit ervaring weet dat men die zaken vaak overslaat)

idd, in mijn illustrator lessen mega veel golfjes en vissen en konijnen leren tekenen tot perfectie. En zo leer je idd het best die tool onder de knie te krijgen

vincentvc

Legacy Member
LunchBox zei:
uhm viniman.. dat is photoshop.. illustrator z'n pen-tool verschilt op vele punten dus met die tutorial kom je zeker niet toe. deze "guide" is al iets interessanter: http://www.showme.be/documentation/...d.com/webwasp/illustrator/04-pen-tool/pen.htm

en voor zij die denken "jaja domme vormpjes tekenen.. wat ga ik daarmee leren" - als je de eenvoudige dingen niet leert maken zal je nooit tot de complexere geraken, want uiteindelijk zijn die maar een aaneenschakeling van eenvoudige handelingen. (kzeg het er maar bij omdat ik uit ervaring weet dat men die zaken vaak overslaat)

Woops die idd beter gegeve, khad die pagina ook ooit is van u gekrege, long time ago. Kdacht da er in die photoshop path stuff nog genoeg uitleg stond voor het in illustrator nog te kunne toepasse.
En kweni, hoe bedoelt ge pentool verschilt op vele punten met elkander?

Enkel dan voor makkelijk gebruik de shortkeys fzo. Maar pentool zelf, leg uit. =/

Enja, gewoon die basis ist belangrijkste, en daarna ist aan u eigen, é. Zoals gezegd domme vormkes tekene. :)

Toms0n

Legacy Member
Merci voor de link LunchBox ;) Ik ben al even bezig met illustrator, maar perfect zijn mijn illustraties nog verre van. Het meeste omdat ik af en toe nog hoeken of niet perfecte bogen kan tekenen, maar oefening baart echt wel kunst met Illustrator, als je men eerste werken is moest bekijken :D.

LeSec

Legacy Member
Merci voor de links :)
Lunchbox zijn link was zeer handig inderdaad ^^
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan