Archief - Q: Kleuren (Beelscherm/display Camera)

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

ThE_RuThLeSs

Legacy Member
Hello,


Ik zit met een klein probleempje als ik een foto trek zit ik met een Brightness verschil op men display(Nikon d40) ten opzichte van men beeldscherm(Samsung SyncMaster 931BW).
Hoe kan ik kijken welke van de 2 juist staat ?? want ik heb niet het gevoel dat men beeldscherm verkeerd staat :)

dit is wel een probleem want men foto's zijn op mijn PC altijd veel donkerder

Joeri

Legacy Member
Kan je de helderheid van het scherm niet instellen? Ben niet bekend met Nikon, maar op Canons is dit toch altijd mogelijk.
Je kan ook eens op het histogram afgaan op beide schermen, is misschien al iets betrouwbaarder.

edit: of een setje kopen om je scherm te calibreren als je helemaal zeker wil zijn zoals een Spyder, Pantone Huey,... Prijzen beginnen bij een kleine 100€

ThE_RuThLeSs

Legacy Member
Joeri G. zei:
Kan je de helderheid van het scherm niet instellen? Ben niet bekend met Nikon, maar op Canons is dit toch altijd mogelijk.
Je kan ook eens op het histogram afgaan op beide schermen, is misschien al iets betrouwbaarder.

edit: of een setje kopen om je scherm te calibreren als je helemaal zeker wil zijn zoals een Spyder, Pantone Huey,... Prijzen beginnen bij een kleine 100€

ja maar ik heb geen referentie he :), het kan ook zijn dat mijn beeldscherm gewoon te donker staat :)

wouter_dc

Legacy Member
Mss dat eens kalibreren?


edit: edit van Joeri niet gezien :)

ThE_RuThLeSs

Legacy Member
bestaat er een gratis programma om te kijken of de kleuren van je beeldscherm(PC) juist staan ??

SlashDotDash

Legacy Member
Op het scherm van je camera kun je toch de belichting evalueren met het histogram? Het zal eerder aan je scherm liggen, denk ik.

Joeri

Legacy Member
ThE_RuThLeSs zei:
ja maar ik heb geen referentie he :), het kan ook zijn dat mijn beeldscherm gewoon te donker staat :)

Daarom dat ik zeg met het histogram, kan je als referentie gebruiken.
Kleuren nakijken met software kan zoals Diesel zegt met Adobe Gamma. Daarmee kan je het nog steeds niet perfect afstellen, maar het zal toch al wel wat helpen.

MaVaCa

Legacy Member
ThE_RuThLeSs zei:
ja maar ik heb geen referentie he :), het kan ook zijn dat mijn beeldscherm gewoon te donker staat :)

Normaal zitten er bepaalde kleur referentie kaarten bij die pakketten. Zo kan je je scherm calibreren.

Ook ergens eens gelezen dat je die kaarten ook kunt fotograferen, overzetten naar je pc en afdrukken en vandaar uit dan calibreren. Zo zou fototoestel, scherm en printer op elkaar afgestemd moeten zijn. Maar om echt eerlijk te zijn, ik heb geen flauw idee hoe of hoe goed het eindelijk allemaal werkt...

Piru

Legacy Member
Als je echt wil calibreren op een gemakkelijke manier, dan kost het geld! :P

LaCie en i1 (eyeone) zijn merken die callibratietools hebben, heb er al eens mee gewerkt en die spullen zijn wel goed. Geloof dat je ze vanaf 250€ hebt.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan