Archief - Q: Lens voor Canon 400D

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

manushan

Legacy Member
Hallo allemaal,

Ik wil jullie dus een vraagje stellen zodat ik een beter idee krijg wat voor soort lens ik kan kopen voor mijn fototoestel.

Op dit moment heb ik de standaard kitlens op dit fototoestel zitten. Veelal lees ik dat deze niet op veel trekt desondanks heb ik er toch al verschillende leuke foto's mee kunnen maken die voor mijzelf en omgeving van een aanvaardbaar niveau zijn. Niet veeleisend dus ik ben trouwens benieuwd of ik op het oog het verschil zou kunnen zien...

Wat doe ik zoal met mijn toestel. Wel eigenlijk ben ik maar gewoon een hobby fotograaf en fotograafeer ik zo van alles wat. Landschappen, concerten, gewoon mensen op gezellige bijeenkomsten enz..... Nu zou ik dus graag een lens hebben met een goeie zoom er op 55-200 iets in die marge. Het zit namelijk zo dat ik in juni voor een maand naar Australie ga en hoop daar natuurlijk ook wat wildlife te fotograferen als ook de landschappen etc.

Nu op andere fora's zoals belgiumdigital steekt het vol met threads over wat soort lenzen het meest geschikt zijn. Het nadeel aan de antwoorden is dat ze altijd zo extreem duur moeten gaan. Ik weet niet hoe het komt zijn het de zogenaamde "freaks" die echt goed materiaal willen hebben? Ik zou dus gewoon een zoom lens hebben met bereik 55-200 om dus leuke vakantiefoto's mee te maken. Het maximum budget voor deze arme student is dus ook niet al te hoog.

Zouden jullie dus enkele lenzen kunnen aanraden rekening houdend met bovenstaande dingen

Joeri

Legacy Member
Als je zelf tevreden bent van de kitlens, is er geen reden om die te vervangen en kan je beter naar een aanvullende lens zoeken. Je zal misschien wel verschillen kunnen zien af en toe, maar met de kitlens kan je ook goede foto's nemen in de meeste omstandigheden.

Met de dingen die je aangeeft van wat je met de lens wil doen kan ik het volgende opmaken:
Landschappen: kan je met je kitlens doen, is tenslotte ook breedhoek.
Concerten: heb je meer tele nodig, en ook lichtsterk, is ook nog wel een verschil tussen kleine optredens waar je zo op het podium kan
Die bijeenkomsten: kan je met tele of breedhoek doen, lijkt me dus niet zo'n groot probleem
Wildlife: Tele nodig, licht heb je daar meestal genoeg, snelle focus kan handig zijn
Aangezien je de 55-200 aangeeft blijf ik wat in die budgetklasse verder denken en lijkt dit me wel een deftige keuze:
-55-250 F4-5.6 IS: kost een 50 tal euro meer dan de 55-200, maar is wat steviger gebouwd, meer tele en IS zodat je in sommige gevallen kan verderwerken als het al wat donkerder wordt. Het blijft wel een goedkope lens, dus geen wonderen va verwachten, maar ik denk dat dit een goed alternatief is voor de 55-200.
Voor concerten misschien wat minder, als je dicht bij het podium geraakt kan je misschien eens uitkijken naar een 50mm 1.8 om er meteen bij te kopen, kost een goede €80 en is ideaal voor optredens als je niet te ver staat.

Nog wat over die "freaks": Het hangt er gewoon allemaal vanaf wat je er uiteindelijk mee gaat doen. Iedereen doet iets anders qua fotografie.
Als je, zoals je zelf aangeeft, je camera vooral gebruikt voor vakantiefoto's kan je je die duizenden euro's uitsparen en een mooie reis boeken, dan heb je er gegarandeerd meer aan dan met een fortuin aan materiaal te zitten maar je reis moeten beperken tot het strand van St-Anneke wegens een lege portefeuille.
Ik ben echter volgens jou beschrijving een van die 'freaks', maar het materiaal dat ik heb wordt wel minstens wekelijks gebruikt, bijna mishandeld, en is zorgvuldig uitgekozen naar de vereisten. Met minder materiaal had ik voor de dingen dat ik er nu mee doe tegen de limieten gezeten en me in mijn vrijheid beperkt. Er zijn dus wel 2 soorten 'freaks', sommige hebben het echt wel nodig in tegenstelling tot anderen die duizenden euro's materiaal hebben maar het niet uit de kast durven nemen omdat er eens een stofje op zou kunnen vallen.

manushan

Legacy Member
Freaks is mss nu ook niet het best gekozen woord. Maar het was enkel maar omdat het vaak over bedragen van + 500 ging en daar schrok ik toch wel van.

In ieder geval heel erg bedankt...

Omni^

Legacy Member
post anders nekeer eens wat foto's :) kben altijd wel benieuwdt naar de foto's met dezelfste camera als de mijnen

Conqie

Legacy Member
manushan zei:
Freaks is mss nu ook niet het best gekozen woord. Maar het was enkel maar omdat het vaak over bedragen van + 500 ging en daar schrok ik toch wel van.

In ieder geval heel erg bedankt...

wees blij dat je het bij fotografie houdt, wij hebben het nog iets duurder :( (camermensen) ..voor een starter toch, ik heb recentelijk mijn eerste deftige camera gekocht, 2000 euro kwijt voor het speelgoed alleen al

en dat doet pijn als studentje, ik wou dat ik ook een goeie machine kon kopen voor 500 euro zoals de meeste foto mensen.

nuja om terug ontopic te gaan:

Mr.Pee

Legacy Member
het toeval wil dat ik hier nog een 55-200 heb staan die ik niet meer gebruik, aangezien ik een 70-200 heb gekocht een tijd geleden. Dus, als je interested bent laat je maar iets weten. Is nog in perfecte staat, maar ze werd dus overbodig.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan