Archief - Q: Maken van een website

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

spoednick

Legacy Member
kan iemand me zegge waar of hoe ik het best kan leren websites te maken.
en welke programmas kan je hiervoor gebruiken?
:help:
en moog de hier signatures tonen?

[EZ]

Legacy Member
Hier heb kik het geleerd, zeer goe uitlegd, en van totaal 0 tot vrij goe, in ne redelijk korten tijd.
Da is dus voor HTML, CSS moete maar wa voor surfe op Google ;) (of wachte op ne reply in dezen thread :p)

spoednick

Legacy Member
ok merci ge hebt me al op de goede weg gestuurd maar CSS is da een afkorting voor iets

[EZ]

Legacy Member
CSS = Cascading Style Sheets ;)
Da is voor 'special effects' en den opmaak :p , bevoorbeeld ne link da oplicht als ge der over gaat me u muis

Smoerf

Legacy Member
Programma's? kladblok!
Hoe het leren? http://www.w3schools.com / http://html.op-het.net

That's it, mss nog een boek gaan lenen naar de bibliotheek (xhtml hebben ze mss nog niet, maar kijk dan zeker voor html 4 want in bibliotheken hebben ze echt de oudste toestanden staan)

Mocht ik jou zijn zou ik wel xhtml 1.0 Strict aanleren.

spoednick

Legacy Member
ben nu bezig aant leren op kladblok de basis html codes.

Dash

Legacy Member
Fijn dat je goed op weg bent, maar in het vervolg misschien eerst eens de regels lezen van het forum voor je post. Je bent namelijk een prefix vergeten.
Heel raar dat dat trouwens ging :s Nu met die update zou dat toch niet meer mogelijk zijn?

killgore

Legacy Member
zucht, n/o ze, ma wa heeft kladblok da andere gratis editors met kleuren opmaak en fout aanduiding niet hebben?

Als dev zijde zoveel beter met een programma dat basis debugging biedt, zelfs vo een simpele taal als html of css.

Smoerf

Legacy Member
killgore zei:
zucht, n/o ze, ma wa heeft kladblok da andere gratis editors met kleuren opmaak en fout aanduiding niet hebben?

Als dev zijde zoveel beter met een programma dat basis debugging biedt, zelfs vo een simpele taal als html of css.


Ieder zijn mening, ik programmeer nog liefst in een programma zonder tirlantijntjes. Ik werk al lang met kladblok en vind de enige handige shortcuts
ctrl+f, ctrl+h en ctr+g. Ik hoef geen kleur voor iedere verschillende taal. Plain text en resultaat! En daarenboven hoef ik niets te installeren. Meeste van die programma's zijn uitgebreid met 1001 knoppekes om code in te voegen en andere zaken die mij niet aanspreken. Ook geen problemen met het feit dat het programma geopende tags afsluit (en ja in sommige kan je dat uitschakelen, maar niet in allemaal). Ooit eens een progje gehad die als ik echo " typete hij automatisch "; typte en m'n cursor achter de "; plaatste. 10 seconden code getypt en dan verwijderd die handel.

killgore

Legacy Member
Smoerf zei:
Ieder zijn mening, ik programmeer nog liefst in een programma zonder tirlantijntjes. Ik werk al lang met kladblok en vind de enige handige shortcuts
ctrl+f, ctrl+h en ctr+g. Ik hoef geen kleur voor iedere verschillende taal. Plain text en resultaat! En daarenboven hoef ik niets te installeren. Meeste van die programma's zijn uitgebreid met 1001 knoppekes om code in te voegen en andere zaken die mij niet aanspreken. Ook geen problemen met het feit dat het programma geopende tags afsluit (en ja in sommige kan je dat uitschakelen, maar niet in allemaal). Ooit eens een progje gehad die als ik echo " typete hij automatisch "; typte en m'n cursor achter de "; plaatste. 10 seconden code getypt en dan verwijderd die handel.
Wat ik hier zie is niet echt die progjes die slecht zijn ma gij da de moeite nie wilt nemen om deftig leren te werken met een goede IDE :). de tijdwinst da da u geeft gaat tegen bijna niets op ze :).

Dash

Legacy Member
Emacs ftw :unsure:

Neen even serieus. Er zijn genoeg gratis en niet gratis editors die alle functies hebben als kladblok, maar dan enkel met wat kleurtjes, wat altijd handiger is om overzicht te bewaren. Je moet gewoon willen zoeken eh, en mits coders meestal luiaards zijn (ik kan het weten, want heel mijn richting zit er vol mee) ... Ieder zijn keuze, maar toch zou ik een beginner ook altijd 1 van die leuke programmatjes met kleurtjes, debuggers enz.

Just my 2 cents.

spoednick

Legacy Member
ja vraagje oe kunt ge in kladblok een image inbrenge van u eigen pc?
en ik dacht dat ik een prefix at gegeven. srry daarvoor

Smoerf

Legacy Member
1) Inderdaad, ik ben lui
2) ik maak al websites (zij het dan very basic) van op windows 3.11 en dan had ik enkel kladblok. Ondertussen moet ik met dreamweaver werken voor school, maar ik haat toeters en bellen. Het enige wat ik wel goed vond was Zend maar dat was een trial. :(

omfg

Legacy Member
spoednick zei:
ja vraagje oe kunt ge in kladblok een image inbrenge van u eigen pc?
en ik dacht dat ik een prefix at gegeven. srry daarvoor
bedoel je via html?
<img src="afbeelding.jpg" width="100" height="100" border="0" />

als je afbeelding in dezelfde map staat moet je gewoon de naam van de afbeelding geven, als hij in een andere map staat kan je bv /images/afbeelding.jpg als src geven, de width en height zijn niet nodig, maar de afbeelding wordt er sneller door geladen (denk ik :unsure: ), als je een randje errond wilt moet je gewoon border="1" zetten ipv border="0" :p

killgore

Legacy Member
Smoerf zei:
ik maak al websites (zij het dan very basic) van op windows 3.11 en dan had ik enkel kladblok. Ondertussen moet ik met dreamweaver werken voor school, maar ik haat toeters en bellen. Het enige wat ik wel goed vond was Zend maar dat was een trial. :(
daar moet ek u wel gelijk in geven, der zijn vreselijk veel programmas die op niet veel trekken (het vb. dat jij gaf van die buiten ""; springen bennek zelf al tegengekomen). Het is van tijd even zoeken :).
Ikzelf ben onlangs overgeschakeld van maguma naar eclipse met php extension (simpelweg omdak eclipse toch nodig heb vo school en 1 ide altijd makkelijker is als 2 :)). Deze vinnek wel vrij superb :).

@dash: ik raad het eigenlijk eerder aan aan "pros" als aan beginners. Beginners hebben nog nut aan kladblok: het leert je meer dingen vanbuiten kennen zonder dat je cst op de auto aanvullen moet betrouwen.

IcefoxXx

Legacy Member
spoednick zei:
ja vraagje oe kunt ge in kladblok een image inbrenge van u eigen pc?
en ik dacht dat ik een prefix at gegeven. srry daarvoor

Heb ook gebropeerd, en hij zet de prefix toch niet in de titel, je moet hem er toch nog bijtypen, kan zijn dat het een foutje is...

Mijn oprechte excuses

Smoerf

Legacy Member
omfg zei:
bedoel je via html?
<img src="afbeelding.jpg" width="100" height="100" border="0" />

als je afbeelding in dezelfde map staat moet je gewoon de naam van de afbeelding geven, als hij in een andere map staat kan je bv /images/afbeelding.jpg als src geven, de width en height zijn niet nodig, maar de afbeelding wordt er sneller door geladen (denk ik :unsure: ), als je een randje errond wilt moet je gewoon border="1" zetten ipv border="0" :p

border is geen xhtml valid attribute

enkel width, height, alt en id.
Als ge een border wilt meegeven moet ge style="border-width:1px;" doen
Normaal zijt ge verplicht om de width, height en een alt mee te geven.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan