Archief - Q: Stop motion animatie

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Robken

Legacy Member
dwarfDurin zei:
Wat een bizar geen-redenering-met-grondslag standpunt :)

Overroepen? :P Waarom? Omdat W&G de oscar gewonnen heeft dit jaar? Ik heb nog nooit iemand Stop Motion film horen overroepen. Ik heb zelf al heel wat bekende en minder bekende stop motion gezien: auteursfilms, studentenfilms en big budget producties. Stop motion op zich is geen genre maar een techniek. Hoe kan een techniek overroepen zijn? Het is zo dat vaak in de kijker wordt gezet dat het een zeer tijdsrovende precisietechniek is. Dit is gewoon zo. Ik heb vorig jaar als eindwerk 1e meesterjaar animatiefilm een stopmotion short gemaakt en het werk dat je moet verrichten om degelijk beeldmateriaal te bekomen is gewoon enorm. Als je dit "het overroepen van stop motion" vindt, moet je er eerst zelf maar eens aan beginnen, dan snap je ook waarom het oneerbiedig genoemd wordt stop motion met een zinnetje af te maken :p .
Trouwens, objectief gezien, als er één techniek in het algemeen overroepen wordt, dan zal het 3D-CGI wel zijn zeker. :) Over die techniek is al heel wat meer bijeengeschreven, gefilmd en geroepen dan alle andere animatietechnieken tesamen.
Wat is basicly het verschil tussen stop motion, CGI, cutout en Lijnanimate (om niet te zeggen life action film)? Het is allemaal gebaseerd op dezelfde basiselementen enkel de techniek verschilt.

quoted for truth!

Sprynxky Man

Legacy Member
Annun zei:
Maar de voorbeelden van films die wij aangehaald hebben, zijn wel zo goed als perfect uitgevoerd. Dan is het toch wel erg als ge gewoon zonder enige argumentatie begint te zeggen dat ze op niks trekken.
I kheb toch nergens gezegd dat die films op niks trekken. Ik vind Nightmare Before Christmas best een genietbare film en Chicken Run was ook best leuk, maar het grafische van die films, maw de stop motion techniek, spreekt mij totaal niet aan. Ik vind dat allemaal zo flauw en levensloos overkomen.

En als ik zeg dat stop motion overroepen is, dan bedoel ik daar gewoon mee dat iedereen altijd zegt dat het zoveel werk vraagt en toch zo knap is, hoewel andere technieken ook immens veel werk vragen en (in mijn ogen) veel knappere resultaten opleveren, maar dat mensen daar dan hoogstens van zeggen het het wel leuk gedaan is. Vergelijk een film met knappe CGI effecten en een film gemaakt met goeie stop-motion, wees maar zeker dat de stop-motion film meer aandacht en appreciatie krijgt dan de CGI film ...

Bolteh

Legacy Member
Noem 1 goede film met echt -wow- CGI effecten en ik geef je een koekje.. Imho zijn de beste CGI effecten die uit pirates of the carribean de beste van de laatste 15 jaar, en dan nog zijn ze niet optimaal.. Voor de rest valt het allemaal te zwaar op da het CGI is.

Stop-motion moet het vooral van karakter hebben, en films zoals nightmare before christmass, chicken run en wallace en grommit hebben gwoon karakter.

Piru

Legacy Member
Dat is het tastbare en ambachtelijke (bijna organische) dat geapprecieerd wordt imo.

Robken

Legacy Member
Bolteh zei:
Noem 1 goede film met echt -wow- CGI effecten en ik geef je een koekje.. Imho zijn de beste CGI effecten die uit pirates of the carribean de beste van de laatste 15 jaar, en dan nog zijn ze niet optimaal.. Voor de rest valt het allemaal te zwaar op da het CGI is.

Stop-motion moet het vooral van karakter hebben, en films zoals nightmare before christmass, chicken run en wallace en grommit hebben gwoon karakter.

hoe kunt ge nu een animatiefilm vergelijken met een live-action film waarin CGI effecten zijn gebruikt?

vergelijk dan tenminste met een CG - animatiefilm he. ik vind de beste CGI nog altijd van de originele jurassic park, LOTR series en King Kong. pirates of the carribean doesn't even make my top 10 :)

Maxus 3D

Legacy Member
De CGI in Fight Club is dan zelfs nog 1 van de betere, net omdat hij niet meteen zichtbaar is :)

Sprynxky Man

Legacy Member
Bolteh zei:
Noem 1 goede film met echt -wow- CGI effecten en ik geef je een koekje.
LOTR trilogie, Matrix trilogie, Pirates Of The Caribbean, Underworld, King Kong (remake), ...
Koekjes zijn te bezorgen op mijn kot in Leuven. ;)

Bolteh zei:
Voor de rest valt het allemaal te zwaar op da het CGI is.
En stop-motion valt niet op? Goeie CGI mag inderdaad niet opvallen (of zou toch zo weinig mogelijk moeten opvallen), maar wat doe je dan met dingen zoals LOTR? Dat is niet echt en natuurlijk vallen de CGI effecten daar extra hard op, maar dat wil in dat geval helemaal niet zeggen dat het slechte CGI is. ;)

Bolteh

Legacy Member
- King Kong hebbek nog ni gezien dus kan ik niet over oordelen..
- Underworld vond ik persoonlijk heel zwak kwa CGI, ook wat fouten zoals kleding die tegen de wind in beweegt..
- Matrix is zwaar, maar dan ook zwaar overrated op gebied van CGI.. Ja, de robotjes zagen er wel deftig uit, maar de fight scenes vielen veel te hard op wnneer ze gebruik maakten van echte beelden en CGI beelden (textureloze neo?)
- LOTR films waren ook nog deftig van CGI, true.. Maar toch fouten zoals tamme animations (Legolas op de olifant bv)

En mijn hele punt was dus da stopmotion moest opvallen van CGI, omdat het zo karakter krijgt.. Das zoals Shrek enzo, iedereen weet da het met de computer gemaakt is, dusja, da heeft karakter, en niemand gaat memmen over CGI.. Maar CGI in films wordt tegenwoordig te veel gebruikt, zelfs voor dingen die perfect mogelijk zijn zonder CGI.


Trouwens, Robken, mijn punt sloeg op dit:
Sprynxky Man zei:
Vergelijk een film met knappe CGI effecten en een film gemaakt met goeie stop-motion, wees maar zeker dat de stop-motion film meer aandacht en appreciatie krijgt dan de CGI film ...

Sprynxky Man

Legacy Member
Bolteh zei:
Maar CGI in films wordt tegenwoordig te veel gebruikt, zelfs voor dingen die perfect mogelijk zijn zonder CGI.
Daar heb je wel gelijk in. :niceone:
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan