Archief - Q: strepen vermijden bij inkleuren op papier

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Gromme

Legacy Member
Als ik iets teken en ik begin het met grijswaarden in te kleuren dan zie je altijd zo die strepen van de richting dat je hebt ingekleurd.
Hoe kan je dat vermijden?

Erinyes

Legacy Member
Misschien kun je er even bij vertellen welk programma je gebruikt.

Waarschijnlijk photoshop?

rOmulusrEx

Legacy Member
niet kleuren maar arceren, als ge arceert dan zijn die richtingen ook een instrument om volume en/of belichting weer te geven.

of uitwrijven met uw vinger (werkt niet met hard potlood)

Xoliul

Legacy Member
Inderdaad, arceren kan zeer mooi overkomen, ook al zou je dat niet denken op het eerste moment.
Wat wij leren bij architectuur, is nooit inkleuren, enkel arceren, omdat je zo de netste resultaten krijgt. Voor mijn eerste tekening ingekleurd, achteraf niet zo tevreden, tweede gearceerd en ik was aangenaam verrast.

Erinyes

Legacy Member
Aha op papier... Ik wijt het aan mijn vermoeidheid...

Ja inkleuren is wel degelijk mogelijk, maar dat vergt wel veel tijd en inspanning.
Arceren is waarschijnlijk wel de beste oplossing als je sneller wilt werken.

Gromme

Legacy Member
Arceren... klinkt een vrij rare methode.
Is het dan echt de bedoeling snel te arceren of uit elkaar of...?

Erinyes

Legacy Member
Ik denk dat je zoiets vooral moet aanvoelen. Je kunt wel tekeningen bekijken van grote meesters, maar uiteindelijk moet je toch je eigen manier van schaduwen hebben denk ik. In het begin had ik daar ook enorm veel problemen mee, maar nu lukt dat toch al aardig, mag ik hopen.. :)

http://www.portrait-artist.org/basics/shading.html

DJ_Trash

Legacy Member
rOmulusrEx zei:
niet kleuren maar arceren, als ge arceert dan zijn die richtingen ook een instrument om volume en/of belichting weer te geven.

of uitwrijven met uw vinger (werkt niet met hard potlood)

Arceren: dik ok maar toch NIET UITWRIJVEN MET UW VINGER?
manmanman; no personal offence maar da is het lelijkste, platste en meest amateuristische da ge kunt doen.
ge verliest al het karakter dermee

Lo_fi

Legacy Member
Goh..je kan altijd een doezelaar kopen bij je lokale tekenmateriaal-boer. Een doezelaar is niks meer dan een soort stift van stevig opgerold papier met een dikke en een dunne punt. Het kan helpen bij het laten openvloeien van ingekleurde tekeningen. (beter dan met je vinger)

Een andere methode is het kleuren in hele kleine cirkeltjes (vraagt wel wat geduld) ipv. strepen. Dit in combinatie met een doezelaar een een goeie gom...

Nog een tip is het kopen van degelijke kleurpotloden met een vrij zachte punt. Die zorgen voor merkelijk minder strepen.

rOmulusrEx

Legacy Member
DJ_Trash zei:
Arceren: dik ok maar toch NIET UITWRIJVEN MET UW VINGER?
manmanman; no personal offence maar da is het lelijkste, platste en meest amateuristische da ge kunt doen.
ge verliest al het karakter dermee

hey, ik ben er ook tegen, maar het is een methode he :p
vooral met houtskool

GhostFire

Legacy Member
nog een optie: inkleuren met pastelkrijt, je kleurt eerst in met pastelkrijt,
daarna neem je hetzelfde krijtje en wrijft hard op een los papiertje tot er wat los poeder ligt, doe er wat talkpoeder bij en wrijf er met een watje door, met dit watje ga je over je tekening wrijven, je moet zelfs niet binnen je lijnen blijven.
ben je hiermee klaar kan je met een gom de buitenste delen weg werken, ook een voordeel aan pastel is dat je simpel highlights creerd door een beetje kleur weg te gommen.

hopelijk ben je hier iets mee, gebruik het zelf redelijk vaak.

Erinyes

Legacy Member
Persoonlijk vind ik uitwrijven bij houtskool niet mooi, het geheel wordt plat en heeft totaal geen karakter meer...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan