Archief - Q: Wat doen als je slecht bent in design?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

passero

Legacy Member
Ik weet van mezelf dat als ik een site maak, de layout erbarmelijk is. De kleuren zijn niet mooi, layout is niet wat het moet zijn,...
Ik heb al veel site's gelezen en een boek over webdesign. Ik ken de nodige tips maar meestal slaan die op usability en niet op design.

Nu is de vraag, wat kan ik doen om toch een "deftige" site te maken; dat moet niet flashy zijn maar gewoon toch deftig om naar te kijken.
Ik hoor jullie al zeggen dat ik hulp moet vragen aan anderen; Ok dat doe ik soms maar ik ben niet graag afhankelijk van anderen voor mijn eigen projecten. Op het werk hebben we designers, die doen dat voor mij, geen probleem. Maar buiten de uren zijn ze zelfstandig en als ze dan iets voor mij willen designen dan vragen ze er natuurlijk geld voor, wel een vriendenprijsje en mensen die het gratis doen daar heb ik slechte ervaring mee omdat je er niet altijd kan op rekenen.
Ik zou dus zelf een deftige layout willen maken...

Xavez

Legacy Member
Wat je zelf niet kan, daar moet je voor betalen (ofwel een opleiding volgen).

Soms is het helaas ook zo dat je "het" gewoon niet hebt (al lijkt dat in dit geval niet zo, want je kan toch een onderscheid maken tussen wat mooi is en wat niet).

MenDaxx

Legacy Member
Same here... Ik ben ook een ramp op vlak van design.
Denk dat dat gewoon in je moet zitten.
Gelukkig is een goei vriend van mij designer en werkt die gratis
voor mij :)

passero

Legacy Member
mja, zal dan maar een goede ziel moeten vinden die mij wil helpen vrees ik :)

Anendel

Legacy Member
Heb hetzelfde voor, maar omgekeerd. Coden is not my cup of tea. Meestal doet ne goeie vriend dat voor mij, ook gratis.
Ge kunt op dit forum ook soms wel iemand vinden.. Of ne goedkope Tsjech of Pool zien te vinden ;-)

TheCrow7

Legacy Member
Ik val dus gewoon letterlijk in slaap achter mijn scherm als ik moet coderen, zelfs xhtml/css wiegt me in dromenland.

passero zei:
Ik zou dus zelf een deftige layout willen maken...

Jagger once sang: "You can't always get what you want"

Brock

Legacy Member
Een handige tip is om veel ( maar dan echt véél ) andere goede websites te bekijken. Ervan kopieren moet je niet doen, maar het kan je wel inspireren om enkele dingen die je goed vindt te bundelen in iets nieuws.

Dit is een proces van lange duur. Blijf er constant met bezig en bekijk hoe andere mensen het aanpakken.

TheCrow7

Legacy Member
Het is dankzij die manier dat 90% van de internet sites ook op elkaar lijken. Which is a shame.

Quilombo

Legacy Member
http://users.skynet.be/fa018641/bookmarks/
bij design examples bvb.

thecrow je moet je laten inspireren door die sites, niet exact hetzelfde doen he; jouw bewering impliceert ook dat sites altijd dezelfde blijven (aangezien toch iedereen naar iemand anders kijkt), en das helemaal niet waar

TheCrow7

Legacy Member
Er zijn altijd trendsetters en trendfollowers. Ik heb er trouwens al veel weten stoppen door de jaren heen, en ik veronderstel dat dit mede is door het feit dat hun werk toch quasi klakkeloos wordt gekopiëerd.

Quilombo

Legacy Member
toch blijf ik het een goeie methode vinden om te leren designen, maar je moet idd niet klakkeloos kopiëren, maar je laten inspireren door verschillende elementen van verschillende sites etc.

Brock

Legacy Member
tis een kwestie van te blijven innoveren en een stijl te creëer die je jezelf kan noemen. Dat er massaal veel sites uiteindelijk op elkaar gaan lijken moet juist een stimulans zijn om te kunnen breken met de rest door steeds naar nieuwe dingen op zoek te gaan. Dit geldt voor alles, niet alleen voor websites.

Wie kijkt er tegenwoordig nog op naar eender welk gsm design. "Alles" is al done.
Voor mensen met weinig tot geen inspiratie is er weinig andere keus dan eens een kijkje te gaan nemen bij anderen. De échte zullen er wel blijven uitspringen.

Maar goed, de vraag was: hoe doe je inspiratie op. Het antwoord is zeker niet door op een kale muur te blijven kijken. Echter, inspiratie voor websites kan je ook opdoen in de kunstwereld/architectuur/etc. Dit vertalen naar een websitedesign is voor iemand die zowiezo al niet grafisch aangelegd is uiteraard geen makkie. Maw: leer eerst van anderen, leer vervolgens van jezelf.

dJeez

Legacy Member
Je kan als niet-grafisch aangelegd persoon ook (gratis) templates gebruiken hé. Of wat HTML "lenen" (best wel geen regelrechte kopie uiteraard).

Erlend

Legacy Member
Als ontwerper moet je constant je omgeving scannen. Kijk naar het betere
drukwerk, de betere websites, tijdschriften zoals libelle: kijk naar de vormgeving
kleurcombinaties, typografie.

Stel jezelf altijd altijd de volgende vragen: wat maakt deze website goed, wat
maakt deze website slecht...

Obliv`

Legacy Member
Ik ben ook een coder. In mijn ogen is coderen iets wat je makkelijk kan leren. Designen daarentegen is iets wat je in je moet hebben, een 'feel'.

Ik kan wel zeggen of een site mooi en lelijk is en waarom maar zelf sla ik er nooit in iets knap met vb photoshop te maken. Ik heb dus ook enorm veel bewondering voor mensen die creatief in deze zaak zijn.

Designen valt wel een beetje te leren denk ik, ik ben ook al wel een pak beter met photoshop dan enkele jaren terug :). Maar toch is er een extra factor nodig om goede ontwerpen te maken en die factor (het creatieve, de feel) kan je niet zomaar kan leren.

Xavez

Legacy Member
Hmm Obliv`: Net gelijk bij coden bestaan er voor "mooie designs" ook "regeltjes" hoor. Volgens mij zijn de twee qua creativiteit evenzeer aan elkaar gewaagd. Je hebt ook "code" en "mooie code". Mooi en creatief coden kan je ook niet zomaar leren imho, daar heb je ook een bepaalde feel, een bepaald doorzicht voor nodig. Feit is wel dat het eindresultaat vaak veel minder gewardeerd wordt dan een goed design, omdat bijna niemand die code kan zien...

LunchBox

Legacy Member
Buah, minder gewaardeerd niet perse.. als het werkt werkt het - en maakt het iemand vaak niet uit of die code nu "proper" of "niet proper" in mekaar zit. Op een layout kan je makkelijker commentaar geven, en daar zal dus ook meer kritiek op komen. Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat een 'werking' perfect kan zijn, maar een ontwerp nooit helemaal perfect zal zijn. (vandaar ook dat er steeds grafische vernieuwing nodig is na een tijd) Beide hebben in de vorm dat we ze te zien krijgen nog ruimte voor verbetering, en er zijn ook steeds meerdere benaderingen mogelijk.

Xavez

Legacy Member
Als het werkt werkt het inderdaad. Maar kijk naar de laatste implementaties van bestaande technieken als AJAX. In principe is dat op vlak van coden ook een soort "stroming" hé. Degenen die dat eerst zo geïmplementeerd hebben zijn ook "vooruitstrevende" coders geweest (http://gmail.com stel ik nu als grootste voorbeeld. http://netvibes.com/ als mooiste implementatie so far.).

Dat overigens bepaalde opmaakcode tegenwoordig allemaal in een extern CSS bestand gegoten wordt en dat divs tables moeten vervangen is ook een gevolg van bepaalde "aesthetische" ontwikkelingen op vlak van coden: de minder lange laadtijden...

In wezen is coden en ontwerpen echt wel hetzelfde hoor.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan