Archief - Q: Welk fototoestel kopen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

SideShow

Legacy Member
Ik weet niet als het past op dit forum. Toch maar proberen.

Ik ben dus min of meer op zoek naar een fototoestel. Ik weet niks van fotografie. Enigste dat ik wel weet is dat ik geen zin heb in foto's met korrels en dus iets met een digitale reflex (?) nodig zal hebben? Ook moet het mogelijk zijn om redelijk kwalitatieve filmkes te maken .. het geluid hierbij is minder van belang.
Ik was daarnet aan het surfen op de site van hp, welja veel wijzer ben ik er niet uit geraakt. En ook op http://nl.canon.be/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_Camera/PowerShot/index.asp
maar ook daar kan ik niet direct uitmaken welk toestel voor mij geschikt zou zijn.
Ook van prijzen heb ik niet direct een idee.

Blanco

Legacy Member
Ik zou naar een goeie fotozaak gaan en daar raad/documentatie vragen want om te beginnen heb je al geen spiegelreflex camera nodig als beginner. Voor huis-keuken-tuin gebruik is een compact toestel al goed genoeg om mooie foto's mee te maken.


Beetje info: http://www.vergelijk.be/info/product_digitale_camera_algemeen

Kijk ook eens op www.dpreview.com (camera database)
Daar vind je reviews van zowat alle fototoestellen die op de markt zijn.
Die reviews zijn enorm uitgebreid, ze draaien de camera als het ware binnenste buiten; ze vergelijken hem met gelijkaardige toestellen, ze laten zien welke menu's/ instellingen er inzitten, hoe hij in de hand ligt, enz...

Dimsy

Legacy Member
denk ook niet dat er Spiegel reflex camera's bestaan waarmee je kan filmen, anyhow, als je spiegelreflex zoekt raad ik persoonlijk een Nikon aan, ergens rond de D40, just my 2 cents :D

Tah_b00nz0r

Legacy Member
als je meer wilt leren over fotografie en toch een deftig kodakske wilt hebben waar ge wa instellingen op kunt doen moet ge bv eens kijken naar de A reeks van canon of de G reeks (wel wat duurder)

of anders gewoon een kodak van een ander merk waarop een PSAM functies staat of P tv av M (int geval van canon)

SideShow

Legacy Member
thanks voor de replies al
2thumbs.gif

Blanco

Legacy Member
Ik zou gaan voor een Panasonic DMC-FZ50. (kga er zelf ook voor daarmee...:) )

http://www.dpreview.com/reviews/panasonicfz50/

Ik heb die gisteren de hele namiddag getest en ik vind het een degelijke compact camera dat ook nog eens vrij kwalitatieve filmpjes aflevert.
Heeft bovendien RAW support wat ik niet onbelangrijk vind.

SideShow

Legacy Member
ziet er idd heel mooi uit, maar de prijsklasse is natuurlijk niet echt klein meer (500€) ik denk dat ik er te weinig van ken om zo een aankoop te 'rechtvaardigen'

DieselPower

Legacy Member
SideShow zei:
Enigste dat ik wel weet is dat ik geen zin heb in foto's met korrels en dus iets met een digitale reflex (?) nodig zal hebben?
Ge zult altijd wel korrel hebben.

SideShow

Legacy Member
ok, ondertussen nog altijd bezig met rondkijken
was even verleid door deze maar schijnt nogal veel ruis te vertonen op hoge iso waardes. Als je dat dan vergelijkt met de canon 400D is dat wel een serieus verschil. Prijs is weliswaar ook 150 euro meer. Maar die maakt dan geen filmpjes, is wel een vereiste voor mij.
Ik ben er dus nog altijd niet uit

Stimpy

Legacy Member
wat verwacht ge van uw filmkes? ik denk ni dat er een camera is die deftige filmkes maakt ze
beetje youtube kwaliteit wel ma da zal het dan ook wel zijn vrees ik..

SideShow

Legacy Member
filmkes zijn niet belangrijk, maar ze moetenwel op iets trekken :) foto kwaliteit is wel belangrijk ofc
effen kijken naar bovenstaande fujifilm :)

D'Sek-

Legacy Member
Als je degelijke filmpjes wil maken, koop je een filmcamera, zo simpel is het. Ruis zal je altijd hebben, tenzij je enkel in lichtrijke situaties fotografeert (met de nodige kunde natuurlijk).

Ik heb de indruk dat je nogal veel eist.

SideShow

Legacy Member
ik wil geen degelijke filmpjes maken. Ik wil een fototoestel dat simpele filmpjes -kan- maken maar op hogere iso's geen shitload aan ruis geeft. Blijkbaar zit ik dan vast aan het type 'bridge' in plaats van reflex en blijkbaar is het moeilijk om een bridge te vinden die een relatief zuiver beeld geeft

friggelke

Legacy Member
Brigde en compact hebben ongeveer dezelfde grote aan sensor. dus ruis blijft daarin pakweg hetzelfde. 800 iso is niet echt aanvaardbaar meer te noemen met een compact. Moet eens de review zien van een panasonic fz50. Er staat daar een compared to... tov een eos 350D van canon. Dus hogere isowaardes met een compacttoestel... ja... maar veel ruis

http://www.dpreview.com/reviews/panasonicfz50/page17.asp

Strawberry

Legacy Member
Als je van plan bent echt met fotografie bezig te zijn en toch filmpjes enz wil maken
koop je best een compact en een dslr. Je kan altijd een compact kopen en als je niet tevreden bent over de resultaten later een dslr bijkopen, compact hebben blijft handig. Desnoods een 2e hands dslr ofzo.

D'Sek-

Legacy Member
SideShow zei:
ik wil geen degelijke filmpjes maken. Ik wil een fototoestel dat simpele filmpjes -kan- maken maar op hogere iso's geen shitload aan ruis geeft. Blijkbaar zit ik dan vast aan het type 'bridge' in plaats van reflex en blijkbaar is het moeilijk om een bridge te vinden die een relatief zuiver beeld geeft

De filmjes op een digitale fotocamera zullen altijd op de één of de andere manier wel onderworpen zijn aan het één of ander kwaliteitsmankement. Vooral omdat de filmpjes enorm gecompresseerd zijn, en soms ook een limitering op de grootte en lengte van het bestand.

Nuja, wat wil je eigenlijk doen met je camera? In welke omstandigheden ga je vooral fotograferen? Dat zijn de vragen die je jezelf best even stelt voor je je camera gaat kopen. En ons best even meedeelt, dan kunnen we je nauwkeuriger helpen.

Mr. Humphries

Legacy Member
De Nikon P5100 is misschien ook een optie, dit is een compactcamera met vele opties, zoals bij een dslr, enkel is hij niet goedkoop. Maar als het inderdaad voor huis tuin keukengebruik is ga dan voor een goedkoper compactmodelletje. Pentax T40 of A40/50 als hij al uit is, mooie toestelletjes met zeer goede kwaliteit!

Massis

Legacy Member
D'Sek- zei:
De filmjes op een digitale fotocamera zullen altijd op de één of de andere manier wel onderworpen zijn aan het één of ander kwaliteitsmankement. Vooral omdat de filmpjes enorm gecompresseerd zijn, en soms ook een limitering op de grootte en lengte van het bestand.

bwah, mijn Canon S5 filmpt op 640*400, met stereo geluid, aan 30 fps, da zijn toch echt wel behoorlijke filmkes zenne. Alleen moet ge da natuurlijk nie 15 keer uitvergroten...

max size/length = 4gb en 1uur, dus da valt ook goed mee...

SideShow

Legacy Member
Na nog wat uurtjes rond te zien, denk ik dat de canon powershot g9 een heel goed toestel is.... natuurlijk al niet zo goedkoop meer, en in vergelijking met een 400D reflex toch nog 'veel' ruis. Natuurlijk schiet de g9 dan wel filmpjes. Ik ga toch nog even wachten om te kopen :)

Wat strawberry zegt is wat ik wil doen, en zijn idee lijkt me inderdaad niet mis, wel wat duur. :) We zien wel
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan