Archief - Q: Welk lettertype voor af te drukken tekst

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

th43ns

Legacy Member
Hallo,

wat is volgens jullie het beste lettertype en tekengrootte voor een eindwerk (met veel tekst dus )?


Groeten

Rhodariel

Legacy Member
Ik zou zeggen: een geschreefd lettertype met lettergrootte 8-12

dresse

Legacy Member
ik zou voor nen arial gaan.
times is lelijk en onleesbaar en verdana is sjeyk, ma ni om veel van te lezen.

Erinyes

Legacy Member
Normaal gezien zorgt een geschreefd lettertype voor de beste leesbaarheid. Daarbij zou ik zeker niet voor een grote letter gaan (zeker niet groter dan 12). Zorg voor een deftige interlinie (afstand tussen de regels) en zorg zeker ook voor alinea's. Het komt de leesbaarheid alleen maar ten goede.

Peeceefobie

Legacy Member
Arial, verdana is meer voor webteksten
neemt zoiets van 12pt, te groot maakt slechte indruk!

GenesisX

Legacy Member
12pt vind ik persoonlijk zelfs al te groot voor een getypte tekst.

Arial 11pt is volgens mij gepast. Jaja, die 1pt maakt ongelooflijk veel uit :p

wrong`

Legacy Member
corps 8-10 arial idd tussentitels 12-14 titel 16-24 .. hangt er vanaf bold/italic..

Typhon`

Legacy Member
Verdana vind ik persoonlijk niet schoon als het gedrukt is.
Niemand die helvetica aanraadt?
Persoonlijk vind ik het nog mooi uitvallen....
Je ziet amper verschil met arial, maar ik vind het aangenamer lezen.
Op pc suckt dat wel :/.
(in word zijn al de letters verhakkeld)

GenesisX

Legacy Member
LoL Helvetica.. kwou kijken wat het verschil was in Word en nu zie ik dat ik het niet heb :D

Edit - tkost 21$ :o
Edit² - :p
http://www.iliveonyourvisits.com/helvetica/ zei:
Once there was a typeface called Helvetica.

It was extremely popular.

Later came a software company called Microsoft.

They “borrowed” Helvetica for their operating system and called it Arial.

This inferior typeface is now on millions of desktops all over the world.

Can you tell the difference between the original and the rip-off
in these ten examples?

-En crap m'n muis is plat, that's it for today folks :)-

orez

Legacy Member
Peeceefobie zei:
Arial, verdana is meer voor webteksten
neemt zoiets van 12pt, te groot maakt slechte indruk!

integendeel, arial is het lelijke eendje bij webdesign.

Persoonlijk kan ik het ook nog vinden voor een 10pt Century Gothic of Trebuchet MS.

En GenesisX kweet ni wa jij gedaan hebt... mor Helvetica is standaard lettertype normaal gezien.

GenesisX

Legacy Member
Dus arial is uit den boze op een website? Welk lettertype dan wel? Verdana heeft bij mij afgedaan, alleen Trebuchet valt nog mee :)

sQueal

Legacy Member
ik zou nooit boven de 10 pt gaan; eerder voor 8-9 gaan.
Arial/helvetica geeft wel moderne indruk...
Ik ga bijna altijd voor een optima.
Let er ook op dat je een lettertype kiest waarbij de bold / italic / bold italic steeds verschillende lettertype's zijn... Maakt heel veel uit..

frenzal

Legacy Member
Ik zou eerder voor een geschreefd gaan: bodini, georgia, garamond.. grootte zou ik niet direct kunnen zeggen, te klein is onleesbaar en te groot ziet er dom uit
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan