Archief - Q: Zwart-wit fotografie

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

d.C.

Legacy Member
Ik heb een ietwat simpel vraagje. Wat is de juiste manier om zwart-wit foto's te maken? Moet ik de b&w instelling op de camera gebruiken, of kan ik beter mijn foto in kleur trekken en retoucheren in Photoshop?

Indien dat laatste, hoe kan ik dan best tewerk gaan? Moet ik eerst mijn contrast/brightness op de kleurenfoto aanpassen en daarna zwart-wit maken, of juist andersom?

Op school leerde ze me dat ik het best met de channels kan werken om een foto zwart-wit te maken; klopt dit?

Alvast bedankt ;)

orez

Legacy Member
best is nadien in photoshop bewerken idd... Waarom? Enkel de compacte digitale cameraatjes ondersteunen die vooreffecten b&w, professionele (D)SLR camera's kun je enkel maar mee in kleur trekken (zie ook RAW etc...) om nadien te geen bewerken in photoshop, photoshop zelf bevat een filter om onmiddelijk in het zwart-wit te gaan omzetten, en ik heb hier eerlijk gezegd geen klachten over... Mss dat het beter lukt en dat je nog mooiere resultaten krijgt door zelf met channels te gaan prutsen, maar kheb da dus nog ni geprobeerd :)

Floyd

Legacy Member
ru`orez, als je met de photoshop zwart-wit filter de functie "Desaturate" bedoelt, is dat zeker geen goeie manier. Ikzelf gebruik altijd een simpele Gradient map van zwart naar wit, wat een veel beter resultaat geeft imo.
Met die channels heb ik nog niet geprobeerd. Zeker is dat er verschillende mogelijkheden zijn!
De contrast/brightness/levels/.. zou ik pas aanpassen bij de omgezette foto (in z/w dus).

orez

Legacy Member
Floyd zei:
ru`orez, als je met de photoshop zwart-wit filter de functie "Desaturate" bedoelt, is dat zeker geen goeie manier. Ikzelf gebruik altijd een simpele Gradient map van zwart naar wit, wat een veel beter resultaat geeft imo.
Met die channels heb ik nog niet geprobeerd. Zeker is dat er verschillende mogelijkheden zijn!
De contrast/brightness/levels/.. zou ik pas aanpassen bij de omgezette foto (in z/w dus).

kzal da es proberen, want ben nog nooit veel beziggeweest met zwart-wit fotografie. Tnx for the info toch ;)

d.C.

Legacy Member
Ok, bedankt voor de reacties. Dan kan ik er morgen eens op uit trekken met m'n Panasonic Lumix FZ5 (van hetzelfde caliber als de Canon PowerShot G-series) :)

Typhon`

Legacy Member
Ik doe gewoon desature en soms in combinatie met een NIK B/W converter.
daarmee kun je channels veranderen en zo blauw zwart maken.

Floyd

Legacy Member
Desaturate is echt voos!!! :) Leg maar eens een "gradient map" naast een "desaturate"... brr!

guRuh

Legacy Member
Gewoon grayscalen geeft ook een goed resultaat, maar gradient map vind ik toch beter.

Desat? Niks van contrasten, en dat maakt z/w fotografie juist zo sterk imo

Lo_fi

Legacy Member
Een foto die genomen is met een klassiek 'zwart-wit-filmpje' is nooit zomaar een desaturated versie van een kleurenfoto..

De korrel is net iets anders, er is vaak een overwegend lichtgroene zweem over de foto...enz.. Het zou dan ook niet logisch zijn om uit je kleurenfoto alle kleurinfo weg te halen en dan te denken dat dat het zwart-wit resultaat is.. Er zijn verschillende methodes maar gradient map en aanpassen van levels werkt heel goed.

highsk8

Legacy Member
mijn manier.
heu/sat mask maken,
saturation op 0 (of was het nu -100?) zetten
Daaronder nog een heu/sat-mask, en dan brightness van alle kleurenchannels appart aapassen, zo kan je wel nog leuke effecten bekomen.

CEPTIFILE

Legacy Member
hmz.. kan me vergissen maar volgens mij moet je geen van alle boven genoemde manieren gebruiken, er zijn meerdere juiste oplossing maar de gene die ik gebruik is de volgende : van uit het layer venster een aanpassingslaag maken, channelmixer, herin voor de roog, groen en blauw, +43, +33 +24 invullen, vervolgens monochroom aan vinken, zo zjin de grijstinten t best en bangrijker nog, hij bewaard de kleuren, zo blijf je veel meer informatie van de afbeeldingen behouden die je nodig hebt bij andere aanpassings lagen, zoals levels.

wanneer je de afbeelding zo maar in greyscale doet kloppen de tinten niet en slaat hij heel veel plat, donker wordt zwart, licht wordt wit en hij verliest het beelmateriaal hier dat je dan niet meer terug kan halen via levels.
(schijnen een stuk of 7 manieren binnen ps te zijn om m zwart wit te maken)

Lo_fi

Legacy Member
Dat werkt...qua contrast en zo.. (veel beter dan desaturation) Het enige probleem is dat je zo een monochrome versie maakt van een kleurbeeld. Als je echt een klassiek zwart-wit effect wil moet je dan toch iets verder gaan bewerken met eventuele extra kleurzweem en meer nadruk op het contrast.

guRuh

Legacy Member
Als er iemand zich geroepen voelt om al deze technieken op dezelfde foto uit te testen en te posten, feel free :niceone: . Ben nogal tam vandaag...

Typhon`

Legacy Member
guRuh zei:
Als er iemand zich geroepen voelt om al deze technieken op dezelfde foto uit te testen en te posten, feel free :niceone: . Ben nogal tam vandaag...
Te laat, heb zojuist geprobeerd in photshop;
gradient vs desat:
Desature is minder contrastrijk en de grijswaarden liggen van helderheid dichter bij elkaar, dus je krijgt een monotonere foto bij desature dan bij gradient map.
Met die channels spelen is ook leuk maar daarvoor gebruik ik dus een plugin :).
edit: een gele kleurzeem werkt positief bij vele foto's, gewoon hue/sat.

CEPTIFILE

Legacy Member
Lo_fi zei:
Dat werkt...qua contrast en zo.. (veel beter dan desaturation) Het enige probleem is dat je zo een monochrome versie maakt van een kleurbeeld. Als je echt een klassiek zwart-wit effect wil moet je dan toch iets verder gaan bewerken met eventuele extra kleurzweem en meer nadruk op het contrast.


mocht je dat nodig vinden dan lijkt me het t best dan om achteraf r nog n laag over heen te ketsen die de kleurzweem te weeg brengt.

miss iets om voortaan te vermelde bij de photoshoot ;)

Bigbuddha

Legacy Member
'k gebruik altijd een channelmixer adjustment layer. Monochroom, rood rond 60%, groen rond 40 %, en blauw op 0%. Constant kunt ge nog het contrast mee aanpassen, maar dat doe ik liever op een contrast adjustment layer.

Timooo

Legacy Member
pff, wette, kvin da nogal stom da mensen ne kleurenfoto nemen en die dan gaan bewerken tot zwart-wit. Imo verliest zo'n foto dan al het karakter dat een normale zwart-wit foto heeft. Of hij moet realistisch bewerkt worden.
De mooiste (zwart-wit) foto's zij imo nogsteeds diegenen die ge trekt me een ouderwets toestel waar ge nog zelf de diafragma, lensgrootte en weet ik veel wa nog allemaal zelf moet instellen en die da ge daarna in een doka zelf ontwikkeld...

Maarja, met een sjiek duur digitaal toestel kunt ge da tegenwoordig toch wel eel goe nadoen, maar da mist toch nog altijd wel wa karakter...

...of ben ik nu ouderwets bezig :S

CEPTIFILE

Legacy Member
Timooo zei:
pff, wette, kvin da nogal stom da mensen ne kleurenfoto nemen en die dan gaan bewerken tot zwart-wit. Imo verliest zo'n foto dan al het karakter dat een normale zwart-wit foto heeft. Of hij moet realistisch bewerkt worden.
De mooiste (zwart-wit) foto's zij imo nogsteeds diegenen die ge trekt me een ouderwets toestel waar ge nog zelf de diafragma, lensgrootte en weet ik veel wa nog allemaal zelf moet instellen en die da ge daarna in een doka zelf ontwikkeld...

Maarja, met een sjiek duur digitaal toestel kunt ge da tegenwoordig toch wel eel goe nadoen, maar da mist toch nog altijd wel wa karakter...

...of ben ik nu ouderwets bezig :S


uhhh... ja :P

wanneer je met een niewerwets digtitaal spiegelreflextoetstel n foto maakt incl letten op diafragma en sluitertijd etc. krijg je precies t zelfde effect als je dat met een ouderwets, of nieuwewets analole spiegelrelfex neemt. Het Zwart wit maken van de foto blijkt vaak niet op de goede manier te gaan, kijk maar naar deze post maar wanneer een proff. fotograaf n foto correct neemt en zwartwit zet krijg je het zelfde effect als met n ouderwets toestel op film.
zo niet beter op dat hij velen malen precieser kan doordrukken en tegenhouden wat voorheen in een doka gedaan werd, waar het dus veel minder precies gedaan kon worden en veel en veel meer tijd kostte.

grote kans dat toen de digitale fotografie net z'n intrede deed dit wel t geval was. maar nu is dit achterhaald.

guRuh

Legacy Member
Timooo zei:
pff, wette, kvin da nogal stom da mensen ne kleurenfoto nemen en die dan gaan bewerken tot zwart-wit. Imo verliest zo'n foto dan al het karakter dat een normale zwart-wit foto heeft. Of hij moet realistisch bewerkt worden.
De mooiste (zwart-wit) foto's zij imo nogsteeds diegenen die ge trekt me een ouderwets toestel waar ge nog zelf de diafragma, lensgrootte en weet ik veel wa nog allemaal zelf moet instellen en die da ge daarna in een doka zelf ontwikkeld...

Maarja, met een sjiek duur digitaal toestel kunt ge da tegenwoordig toch wel eel goe nadoen, maar da mist toch nog altijd wel wa karakter...

...of ben ik nu ouderwets bezig :S

Ge zijt vooral iets aan het verkondigen waar je niks verstand van hebt, ni bepaald cool ofzo ze :sop:

Oude zwart wit opnamen hebben van nature veel meer ruis met zich mee, wat toch wel bijdraagt tot het effect.

Trouwens ik denk niet dat gij het verschil kunt zien tussen digtale zwart wit, en analoge zwart wit, ma nu ben ik zeker aant melken? :scream:
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan