Archief - SEARCH: beginnersmateriaal fotografie (boek, camera, ...)

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Cakeman

Legacy Member
Ik zou mij graag wat verdiepen in fotografie. Omdat er bij het nemen van goede foto's toch wat meer komt kijken dan het drukken op een knopje, denk ik dat ik wel een boek of site met een degelijke uitleg kan gebruiken.

Mijn vriendin gaat graag wandelen en ik niet echt. Daarom dat ik in de toekomst een camera mee zou willen nemen; om die wandelingen voor mij toch aangenaam te maken. Ik zou dus graag foto's nemen van de natuur. Zowel landschappen en detailfoto's van insecten en planten interesseren mij heel erg.

Momenteel heb ik een Nikon Coolpix 5900 maar dit toestel heeft niet genoeg manuele instellingen voor wat ik er mee wil doen. Zo kan ik bijvoorbeeld geen sluitertijd instellen en de zoom stelt ook niet veel voor. Bij een sterke zoom is het zelfs enorm moeilijk om een goede scherpte te krijgen.

Ik ben dus op zoek naar drie zaken:
  • een boek of site die mij de beginselen van de fotografie kunnen leren (van instellingen van de camera tot compositie)
  • een digitale spiegelreflex camera
  • een lens (waarschijnlijk heb ik er meerdere nodig, ik ken er niet genoeg van)

Wat kunnen jullie mij aanraden? Het budget is niet enorm belangrijk aangezien ik bereid ben te sparen, maar aangezien ik een beginner ben, heb ik geen camera van 2.000 euro nodig denk ik.

guRuh

Legacy Member
Als het budget zo belangrijk is, geeft ge er best een ;)
Voor een beginnende kit moet je toch al 800 euro rekenen hoor (als je hem int buitenland gaat halen that is).

Een interessant boek is "fotografie" van John Freeman

Beginnerslens: kitlens is sowieso goed genoeg voor buiten, je zal wel merken wat je er anders aan wil.

Cakeman

Legacy Member
guRuh zei:
Als het budget zo belangrijk is, geeft ge er best een ;)
Het budget is niet enorm belangrijk, zei ik ;)
Ik had er sowieso al rekening mee gehouden dat ik meer dan 1.000 euro zal moeten uitgeven.

guRuh

Legacy Member
Woops, sterk dat ik juist zo'n fouten maak tijdens de examens... :x

Je hebt een paar opties als camera:

Nikon D50 ; Nikon D70s; Canon EOS 350D; Pentax *ist DS/*istDL ; Konica Minolta Dynax 5D/ de nieuwe 7D die binnenkort uitkomt

Lees daar eerst wat reviews over, kom dan weer ;)

Anendel

Legacy Member
Meer dan 1000 euro? Je kan je toestel ook tweedehands kopen natuurlijk. Op Belgiumdigital staan vaak mooie aanbiedingen.
Van een boek kan je veel leren, maar van mensen nog veel meer. Misschien is er een fotoclub in je buurt met goeie referenties en veel ervaring.

Conspectus

Legacy Member
Ik heb een dikke maand geleden ook een beginnersset gekocht. Na veel twijfelen en veel rondlezen op internet en magazines zoals Test Aankoop (ja lach maar) bleek toch dat de Canon Eos 350D de beste prijs/kwaliteit verhouding heeft en een deftige basiskit heeft.

De goedkoopste plaats om die te kopen was http://www.digitalstreet.nl goeie service, vriendelijke mensen (m'n cam zakte een week na m'n aankoop 17 euro in prijs en die hebben ze teruggestort). En ze hebben veel accessoires.

Persoonlijk raad ik het je niet aan om zo'n duur boek over fotografie te kopen. Alle basisinformatie is op internet te vinden. http://www.belgiumdigital.be bijvoorbeeld heeft artikels waarin alle basiskennis staat. Je zal net hetzelfde in een boek vinden maar hier betaal je er niet voor :). Over het algemeen vind ik fotografieboeken toch maar teleurstellend. Met Googlen vind je veel.

Verder om bij te leren... mijn ervaring is dat je veel bij(/af)leert door je hier constructief te laten afbreken op dit forum of op andere fora. 't Is niet aangenaam maar sla uw vriendin een beetje om het af te reageren en ga dan gewoon weer met haar wandelen.

Besides... ni vergeten dat je het gewoon doet omdat het plezant is en uw wandelingen zo veel interessanter maakt.

Laat het u smaken! En toon ons vooral uw stuff.

Dieter

friggelke

Legacy Member
Anendel zei:
Meer dan 1000 euro? Je kan je toestel ook tweedehands kopen natuurlijk. Op Belgiumdigital staan vaak mooie aanbiedingen.
Van een boek kan je veel leren, maar van mensen nog veel meer. Misschien is er een fotoclub in je buurt met goeie referenties en veel ervaring.

kzou geen toestel tweedehands kopen... ja kan soms niet zien als het al gevallen is. (zeker bij lenzen) eenmaal er iets verschoven is, merk je het niet langs de buitenkant. De lens is dus maw om zeep :)

niemand gedacht aan canon eos 20D? Schijnt zeer goed toestel te zijn :) Wel nog iets duurder dan de instapmodellen (body 1600€). Ik ga die normaal aanschaffen. D50 zou ik al niet meer kopen. Liever dan die D70s (zeer goed toestel!) Olympus E500 is ook goed, alleen een zeer klein arsenaal aan lenzen (5 :s). Olympus heeft wel nog wat extras bv: lens kan je softwarematig opgraden alsook de body :).

qua boek weet ik nie. Kan u alleen de raad geven van veel fotos te bekijken op internet (wel veel bewerkt ma kom). Je leert enorm veel uit fotos bekijken! (licht, kadrage etc.)

Typhon`

Legacy Member
20D en 350D verschillen niet zo veel meer van elkaar.
Kijk op Belgiumdigital eens, de vergelijking is er al eens gemaakt (ergens een thread waarin er een link is gepost geweest met echt álle verschillen.).

Freaky 7

Legacy Member
als ge geen 800euro wilt uitgeven, rij eens naar aken, dr ligt ne winkel die 2de hands verkoopt.. leica, canon.. ook nieuwe cameras ma toch 2de hands enzo, mja is nie alty goe, eenen 2de hands kope

guRuh

Legacy Member
Conspectus zei:
Ik heb een dikke maand geleden ook een beginnersset gekocht. Na veel twijfelen en veel rondlezen op internet en magazines zoals Test Aankoop (ja lach maar) bleek toch dat de Canon Eos 350D de beste prijs/kwaliteit verhouding heeft en een deftige basiskit heeft.

De goedkoopste plaats om die te kopen was http://www.digitalstreet.nl goeie service, vriendelijke mensen (m'n cam zakte een week na m'n aankoop 17 euro in prijs en die hebben ze teruggestort). En ze hebben veel accessoires.

Persoonlijk raad ik het je niet aan om zo'n duur boek over fotografie te kopen. Alle basisinformatie is op internet te vinden. http://www.belgiumdigital.be bijvoorbeeld heeft artikels waarin alle basiskennis staat. Je zal net hetzelfde in een boek vinden maar hier betaal je er niet voor :). Over het algemeen vind ik fotografieboeken toch maar teleurstellend. Met Googlen vind je veel.

Verder om bij te leren... mijn ervaring is dat je veel bij(/af)leert door je hier constructief te laten afbreken op dit forum of op andere fora. 't Is niet aangenaam maar sla uw vriendin een beetje om het af te reageren en ga dan gewoon weer met haar wandelen.

Besides... ni vergeten dat je het gewoon doet omdat het plezant is en uw wandelingen zo veel interessanter maakt.

Laat het u smaken! En toon ons vooral uw stuff.

Dieter


Beste prijs/kwaliteit? :naughty: Een als beste vooruitschuiven zou ik in deze klasse nooit doen.

Canon 350D, Konica Minolta 5D, Nikon D50/D70s en Pentax *ist DL/DS(2) moet je allemaal maar eens vastnemen, van geen enkele zal je spijt hebben.

Over Olympus: dat formaat is niet bedoeld voor ons, ander doelpubliek. Best bang for buck is hij wel lijkt me, maar 4:3 is nu eenmaal een ander formaat, en Oly gaat er blijkbaar mee door :)

Joeri

Legacy Member
Het beste voor te beginnen is imo een tweedehands body (vb d30 of d60 ofzo, alle mogelijkheden van die recentere dingen, en wisselen dikwijls al voor een 300-400€ van eigenaar) en de rest van je geld gebruiken voor al een/enkele degelijke lenzen (al dan niet tweedehands) te kopen, neem gewoon iemand mee die er iets van kent als je iets wil kopen, en test het uit, gebreken komen vlug aan het licht bij zo'n apperatuur hoor.
En als je besluit dat fotografie toch niet zo je ding is, ben je veel minder geld kwijt.
Met een degelijke lens ga je veel meer plezier hebben dan met een peperdure body. Ik zou voor geen geld van de wereld m'n 10D + 70-200 2.8 willen omruilen voor een 1D Mk.II met zo'n 70-300 4-5.6 geval.

Conspectus

Legacy Member
In test aankoop kwam ie uit de test als beste prijs/kwaliteit, hij krijgt goeie reviews en heeft een hoge resell waarde... daarmee zeg ik niks over de andere toestellen e... jees fanboys soms.

guRuh

Legacy Member
Fanboy? De pot verwijt de ketel dat em zwart ziet ;)
Och ja maak een keuze uit bovenvermelde camera's, vooral de feel is voor de meesten doorslaggevend

Cakeman

Legacy Member
Bedankt voor de replies.
Ik ben ondertussen al enkele dagen aan het lezen en posten op het forum van BelgiumDigital en waarschijnlijk zal het een Konica Minolta 5D worden.

Het enige dat ik nog moet bekijken is of ik de kitobjectieven ga nemen of er zelf één of twee ga bijkopen.

guRuh

Legacy Member
Goeie keuze :p

Begin mss met de 28-75 2.8, zeer goeie lens. Je mist wel echte groothoek en echte tele, dus dat koop je er best ook bij...

friggelke

Legacy Member
goedkope groothoeklens vervormd zeer snel... dus ik zou geen goedkope groothoek kopen. Als je dan een groothoek koopt, koopt u dan een deftige. Dan is et geen weggegooid geld :)

Floyd

Legacy Member
Ik heb een Pentax *ist DS, en het grote voordeel als ik vergelijk met de Nikon D50 (die ik ook al in handen heb gehad) is de veel grotere viewfinder. Echt wel een opmerkelijk verschil. Persoonlijk vind ik de mijne er ook 'smoother' uitzien.

Gerritn

Legacy Member
Mijn ervaring met toestellen van die klasse?
Ga naar de winkel, vraag of je ze es mag vastnemen, neem er es een foto mee, en kies diegene die best aanvoelt.
Zo moet ik persoonlijk niks weten van die Minolta, kan er niks aan doen. 350D was mn 2e keuze, maar ik ben voor een d70s gegaan.
Maar hangt af van persoon tot persoon.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan